Falafel og kalorier ?

Du læser en tråd i debat > kost

Falafel og kalorier ?
Er her mon nogen som har allerede beregnet hvor mange kalorier er der i 100 gram friturestegt falafel ?
Der er intet falafel i vare oversigt.
Jeg tror, at der er 235 kcal per 100 gram rå tørrede kikærter, men jeg har lidt problemer med at beregne den færdig falafel. Tænker på mon falafel suger noget olie under friture stegning ? Jeg har lavet falafel og vejede de små boller, og prøve friturestegte dem, og de vejede 20 gram før og efter turen i friture gryden...
Er her nogen der ved noget mere om falafel ?
Med venlig hilsen.
Katia
13 år13. februar 2011 kl. 20:24
re: Falafel og kalorier ?
Altså der sælges pakker i supermarkedet med færdig falafel, der bare skal varmes i ovn. Det har jeg prøvet én gang, men jeg ved ikke om det er ligeså fedt som det man fx får i et pizzeria. Men de indeholdt vist omkring 285kcal pr 100g.. Jeg kan ikke helt huske det men mener det lå deromkring +/- 50kcal..
Naturligvis suger de noget af olien, så det kunne jo godt passe med din beregning at de så lige ryger en tand højere op i kalorieindholdet end de rå kickærter..
13 år16. februar 2011 kl. 22:10
Tak. Det er i hvertfaldt noget jeg kan bruge indtil jeg finder ud af at beregne mine egne hjemmelavede falafel kcal. Det er ikke lige nemt at beregne.
Og nu tænker jeg også på, hvordan beregner man så hvor meget fedt de suger når de steges i en friture olie ? Jeg har forsøgt at veje hvert enkelt falafel inden jeg stegte dem, og vejede dem igen efter turen i olien, og de vejede lige nøjagtigt det samme! Jeg fik lavet små kugler på 20 gram hver, og efter stegning, vejede de det også 20 gram. Mon kan det være at de ikke suger noget olie under friture stegning? Hmm..
Jeg har en gang hørt, at hvis olien er super hedt, så det man steger der i, suger ikke noget fedt. Men kan det passe?

13 år18. februar 2011 kl. 11:35
Hej du kan prøve at se her: fatsecret.com

:)
13 år19. februar 2011 kl. 00:01
Hej, og tak for linket!
Siden ser super godt ud. Jeg vil studiere den nærmere.
Kan måske endelig skrive en falafel her ind, da der er mange som leder efter at vide mere om falafel.
Tak.
13 år19. februar 2011 kl. 11:30
Det er nok svært at veje sig frem, da der også forsvinder vand under stegningen.
Det siges netop at der ikke suges så meget hvis olien er varm nok, men jeg tvivler på at der slet ikke suges noget.
13 år19. februar 2011 kl. 12:23
Stødte lige på en opskrift, hvor de angiver at de har regnet med at der optages ca 10% olie

allrecipes.com

(under footnotes)
13 år19. februar 2011 kl. 13:36
Færdiglavet falafel har 212 kcal per 100 gram, det oplyser Aschehoug Kalorie Tabel.
Når jeg laver falafel her hjemme, laver jeg små kugler som vejer ca. 20 gram hver.
Så må man vist gå ud fra, at hvis jeg spiser 5 stk. til aftensmad plus salat, så kan det vist godt gå, hvis man tænker på kalorie indtag.
Jeg vil her også bemærke, at jeg har prøvet at veje mine falafel før friture stegning og efter, og de vejer det samme!
Jeg troede altid at de suger meget olie. Men måske hvis man dybt steger dem i meget hed olie, så sker det ikke?

13 år21. februar 2011 kl. 21:52
Kunne i ikke komme med en opskrift på falafler. Bliver helt sulten :-)
13 år21. februar 2011 kl. 21:57
Et andet sted oplyes at der er 3 kcal i 1gram falafel...Men bliver bare forvirret igen...
Jeg tror at næste gang jeg laver falafel, vil jeg prøve på at regne på det selv...
Opskriften skal nok komme ; )
Jeg har brugt rigtig lang tid på at finde den rigtige opskrift, for der er mange. Nu ved jeg hvordan og min datter gider ikke spise andet falafel, end det hjemmelavet.
13 år22. februar 2011 kl. 04:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });