Sødemiddel

Du læser en tråd i debat > kost

Sødemiddel
Hej... Er der nogen ulemper ved at bruge sødemiddel? Har hørt det øger appetitten, er det rigtigt? Er der måske nogen sødestoffer, der er bedre end andre?
18 år29. august 2006 kl. 20:18
re: Sødemiddel
18 år30. august 2006 kl. 11:06
re: re: Sødemiddel
Hej Elsebeth.

Er der ikke noget med, at man bør begrænse indtaget af sukkeralkoholer? Mener du tidligere har skrevet noget om, at de kan give dårlig mave?

Jeg mener, helt for min egen regning, at jeg ikke bryder mig om apartam-sødede fødevarer. Vil hellere bruge "rigtige produkter" i begrænset mængde, end eks. aspartam-sødet saft i større mængder. Aspartam nedbrydes, så vidt jeg husker, i nogle uheldige ting. Myresyre, formaldehyd og noget andet, jeg ikke kan huske, og det lyder meget usundt for kroppen.

Hilsen Lene
18 år30. august 2006 kl. 13:41
re: Sødemiddel
Hej Anonyme.

I forlængelse af epm's svar kan du læse mere om Aspartam på: alun.dk
og health.homepage.dk

Hilsen Lene
18 år30. august 2006 kl. 13:50
re: re: re: Sødemiddel
Jo, sukkeralkoholerne virker afførende i større mængder og alle kan give oppustethed/luft i maven.
Det afhænger alt sammen af mængderne, men hvis man kommer til at være ensidig/storforbruger på et eller andet punkt, fx med tyggegummi med xylitol, kan indtaget hurtigt løbe op uden man bemærker det. Set fra et slankesynspunkt er sukkeralkoholerne heller ikke "gratis", de tæller i kulhydratregnskabet.
De andre sødestoffer er godkendt til brug i fødevarer i bestemte mængder, der er fastlagt ud fra stoffernes giftighed, men derfor kan man jo stadig spise for mange af dem, hvis man får "hang" til bestemte ting.
Alt er potentielt giftigt, det er kun et spørgsmål om mængder!
Personligt synes jeg, det smager grimt og er en dårlig løsning i et slankeprogram/en kostomlægning. Når man kan "tillade sig" at 50% af energiindtaget kommer fra kulhydrater, er der rigeligt andet at vælge imellem, og man får nogle gode erfaringer under afprøvningen i hvordan de forskellige sukkerarter og stivelser "virker" på blodsukkeret og indirekte på appetitreguleringen. :0)

hilsen
Elsebeth
18 år30. august 2006 kl. 14:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });