energifordeling vs anbefalet protein indtag???

Du læser en tråd i debat > kost

energifordeling vs anbefalet protein indtag???
Hej alle sammen

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg har læst flere fitness og kost eksperter udtale at man skal indtage mellem 1,2 g - 1,8 g protein pr kg man vejer.

I mit tilfælde vil det sige mellem 120g - 180 g protein dagligt.

Hvis jeg så går udfra den anbefalede standard E%, der siger at mellem 10 - 20 % af min energi skal komme fra protein, vil det svare det ca. 56 g/dag.

(15000 x 15%) : 4 kcal/g = 56,25 g protein

det er udregnet fra at jeg dagligt indtager 1500 kcal, og men en valgt protein 15 E%.

Men som I kan se er der jo stadig langt fra 56,25 g protein til min. på 1,2 g/kg (120g).

selv hvis jeg sætter min protein op til 25 E%, hvilket vil svare til ca 94 g, eftersom min figurform skal have mere protein(æble), så er der stadig et godt stykke vej op til min. anbefalingerne af protein indtag???

hvad skal jeg lige gå efter???
13 år9. januar 2011 kl. 12:02
re: energifordeling vs anbefalet protein indtag???
Hej Jibar,
jeg spiser langt flere proteiner end der står man skal!! Der er jo nemlig rigtig mange eksperter der anbefaler mere protein!! Og det mætter!!
Knud (kbla) med tråden 90 kg -tror jeg, skriver meget godt om proteiner. Ligeså Tanja :-) og flere andre. Tror da bestemt du skal skrue dit protein indtag op!

Ked af jeg ikke har de vise kloge ord, forhåbentlig kommer der andre på banen...

Held og lykke, Trif
13 år9. januar 2011 kl. 12:15
Jeg regner nu også med at ændre E% en smule;

protein 25 E%
kulhydrat 50 E%
fedt 25 E%

Er bare med at finde den "rigtige" balance, som passer til en. Ja protein mætter mere end kulhydrater, hvilket jo er rart, når man skærer ned på kcal... :) Hvis jeg husker rigtigt, så er proteiner også længere om at bliver fordøjet, og kræver derfor mere energi for at fordøje.
13 år9. januar 2011 kl. 13:37
Hej Jibar

Det passer ikke at man skal have 1,2-1,8g protein dagligt, det er kun hvis man vil øge sin muskelmasse men hvis man bare skal vedligeholde den, skal man indtage som kvinde 0,8g og som mand 1g protein pr kg kropsvægt :)

Det gør det jo lidt lettere. Men det er nemt, jeg kommer nemt op på 100g protein dagligt, med en dåse tun og 100g kød er man allerede godt på vej deropad.. :-)

Kan anbefale dig at spise hytteost, mager yoghurt som cheasy, kvark, skyr, kickærter, æg, tun, fisk, fjerkræ, tofu, bønner, linser, groft brød, proteinbarer/shakes, rejer osv.. Alt det er der rigtig meget protein i og ikke slemt med kcal..
13 år11. januar 2011 kl. 08:09

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });