Selvkontrol?

Du læser en tråd i debat > kost

Selvkontrol?
Før i tiden spiste jeg meget usund mad. Især da jeg gik på efterskole. Det var pizza, is, chips, chokolade. Men det kan jeg ikke mere, for jeg bevæger mig ikke ligeså meget mere. Derfor spiser jeg mere sundt nu. Det er også helt fint. Jeg har bare det ene problem, at hvis jeg ser en chipspose, og tænker "en enkelt skader aldrig" Så er posen pludselig tom.
Jeg tænke på om nogle af jer havde et godt råd til ikke at miste selvkontrollen?

På forhånd tak (:
13 år4. januar 2011 kl. 12:46
re: Selvkontrol?
SMÅ POSER!! I min verden er alt slik og chips desværre også portionsanretninger. Når den først er åbnet kædespiser jeg. Så for mig er der ikke andet at gøre end at mindske skaden og lade være med at købe store poser. Man kan faktisk få en del chips i søde små 75 g poser (eller deromkring) så behøver man ikke at skulle undvære helt og samtidig er skaden begrænset.
13 år4. januar 2011 kl. 13:19
Alternativt kan man hælde lidt op i en skål, lukke posen til, gemme den væk og så IKKE hente en portion til.
13 år4. januar 2011 kl. 13:20
Det lyder meget fornuftigt. Selvfølgelig er der altid chancen for at jeg for åbnet mere en en pose af de små, men lidt selvkontrol må jeg da have ;)

Tak for hjælpen :)
13 år4. januar 2011 kl. 13:53
jeg er præcis sådan også. et par stykker skader ikke - og wupti så er posen tom. Eller jeg overvurderer hvor meget jeg kan spise og øser min tallerken til fulde og stopper ikke før jeg har spist op. Uden at mærke ordentlig efter. Derfor prøver jeg at øse min tallerken halv op af hvad jeg tror at jeg kan spise. Og mht. slik, chips osv har jeg ikke noget i lejligheden. Ved at hvis der ligger noget, så spiser jeg det. Så det er meget nemmere bare lade være med at købe det.
13 år4. januar 2011 kl. 14:54
Det ville selvfølgelig være nemmere ikke at købe noget. problemet er bare, at jeg bor hjemme, og at jeg ville burde spise det, skal jo ikke forhindre andre i huset i at købe noget. Så der er næsten altid noget
13 år4. januar 2011 kl. 15:23
Håber du kan bruge ét af følgende råd:

1, Hold dig HELT ]fra chips, når du ved, at det "tricker" dig til at spise flere end du egentlig har lyst til.

2, Forestil dig, at du spiser HELE posen (hvilket er det der typiske sker) og mærk så efter i din krop, hvordan du har det både fysisk og psykisk efter at have tømt posen - Er det stadig fristende??? Hvis du vil have et sammenlignings grundlag, så kan du jo lave samme øvelse, men med en stor saftig appelsin eller anden frugt, som du kan lide ;o) Hvad føles rarest i kroppen???

3, Prøv engang følgende - Læg en håndfuld chips på en serviet el. stk. køkkenrulle og se så, hvordan det ser ud næste dag... En stor fedt plamage :o( Forestil dig, at det er dét, som sætter sig inde i din krop - Du kan jo evt. sammeligne det med, hvordan det ser ud, når folk får fedtsugning... Gule klumper gennem en slange - AD!!!

4, Spis et sundere alternativ, når du har lyst til chips fx proteinbar (lidt crunchy) eller en håndfuld cornflakes, de knaser nemlig også og hvis du kun spiser én af gangen, så tager det noget tid ;o) Når jeg typisk får lyst til usund mad, så er det som regel fordi jeg ER småsulten eller nogle gange fordi det bare ER DER foran næsen og andre måske spiser, men det er blot et spg. om tilvænning.

Derudover synes jeg sagtens, du kan involvere familien i dit projekt, så de kan støtte dig for der er ikke noget bedre end sit eget personligt støttehold - som så måske undlader chipsene, når der handles ind og det skader formentlig heller ikke resten af familie at skulle undvære dem ;o) Derudover kan det være din mor og far kan hjælpe dig med nogle gode og sund madretter for det er sku lidt op af bakke, hvis der også serveres usund mad i ugens løb for du skal jo spise!

Så prøv at gøre det til et familieprojekt i stedet for dit eget soloprojekt.

Held og lykke.
13 år4. januar 2011 kl. 19:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });