#2 af MGP09 (slettet)
Camouflering af grøntsager
Du læser en tråd i debat > kostMGP09 (slettet)
re: Camouflering af grøntsager
Hey.
Her bruger vi af og til Knorr sovs lavet på skummetmælk og ingen fedtstof - Der er 220 kcal i en hel portion (brev) bearnaise lavet på smør og mælk med 1,5% fedt, såååå så meget giver den heller ikke - Selv taster jeg et helt brev på 72 kcal. og jeg spiser jo ikke et helt brev alene - Som regel er én skefuld nok (svarende til ½ dl, 50 g), men så er der lidt at give af.
Ellers er fromage frais godt til salater og grønt med dressing og kan varieres med fx lidt sød og fransk sennep, men ellers er skyr og græsk yoghurt et godt bud.
Selv er jeg vild med sammenkogte retter, hvor du kan tilføje alverdens grøntsager og kamuflere dem i "sovs" af boullion og evt. lidt creme fraich eller kokosmælk eller alternativt tomatsovs (flåede tomater).
God fornøjelse :o)
Her bruger vi af og til Knorr sovs lavet på skummetmælk og ingen fedtstof - Der er 220 kcal i en hel portion (brev) bearnaise lavet på smør og mælk med 1,5% fedt, såååå så meget giver den heller ikke - Selv taster jeg et helt brev på 72 kcal. og jeg spiser jo ikke et helt brev alene - Som regel er én skefuld nok (svarende til ½ dl, 50 g), men så er der lidt at give af.
Ellers er fromage frais godt til salater og grønt med dressing og kan varieres med fx lidt sød og fransk sennep, men ellers er skyr og græsk yoghurt et godt bud.
Selv er jeg vild med sammenkogte retter, hvor du kan tilføje alverdens grøntsager og kamuflere dem i "sovs" af boullion og evt. lidt creme fraich eller kokosmælk eller alternativt tomatsovs (flåede tomater).
God fornøjelse :o)
13 år16. december 2010 kl. 19:47
Regnbue (slettet)
Jeg blender tit grønsagerne og det hjælper her hjemme og der kan gemmes virkelig mange grønsager i en kødsause ;-)
Grønsag-kartoffel suppe kan bruges både som suppe og som sovs :-)
Grønsag-kartoffel suppe kan bruges både som suppe og som sovs :-)
13 år17. december 2010 kl. 09:03
Trif
Jeg laver frikadeller med halv fars, halv revet gulerod, revet squash eller revet broccoli.
Nogen gange er der mere grønt i end fars :-)
Krydderier og havregryn til at samle farsen, og så på bagepapir i ovnen 200 gr til de er sprøde.
Den går rent ind her!!!!!
Nogen gange er der mere grønt i end fars :-)
Krydderier og havregryn til at samle farsen, og så på bagepapir i ovnen 200 gr til de er sprøde.
Den går rent ind her!!!!!
13 år17. december 2010 kl. 09:49
bruger slettet
Sikke mange gode idéer I har alle sammen, der er da helt sikkert en masse ting der skal prøves, lyder rigtig spændende med de der frikadeller også!
Mange tak for inspirationen!
Mange tak for inspirationen!
13 år17. december 2010 kl. 14:16
Som regel koger/steger/bager jeg bare grøntsagerne og serverer dem ved siden af retten.
Mit spørgsmål er hvordan jeg kan camouflere grønsagerne sådan så de andre i huset bedre kan få det ned, uden at tilføje et væld af kalorier?
En mulighed er self at lave en sovs som de andre kan spise, uden selv at tage af den, men nu er det sådan at resten af familien også er på kur, så det skal helst ikke være noget der vælter kalorieregnskabet...
Jeg har prøvet mig frem med diverse krydderier, men ikke rigtig fået de bedste resultater, men det skyldes måske bare manglen på evner i køkkenet..
Anyway, er der nogen, der har nogle idéer til hvad man kan 'indhylde' grøntsager i for at få dem til at virke mere indbydende og appetitvækkende?
Eller evt nogle retter hvor man kan blande grønsagerne i.. Sådan så de alligevel udgør en stor procentdel af retten uden at man lægger så meget mærke til dem...
Håber at nogen har nogle forslag :)