Øjenåbner og glædelig overraskelse.

Du læser en tråd i debat > kost

Øjenåbner og glædelig overraskelse.
Har været her på madital nogle måneder efterhånden, med en lang pause herhenover sommeren da mit mål første gang ikke lige gik som planlagt. nåede 3 af de 5 kg. nu er de så kommet igen.. :-( Typisk.

Men er så begyndt at bruge madital igen, og denne gang er det ikke kun for en slankekur, men et livsstilskift.

Er begyndt sådan lidt mere seriøst at taste mad ind. Og må sige at jeg både har fået en øjenåbner så det basker og en glædelig overraskelse.
Jeg vidste jo godt at pasta, ris og kartofler var store syndere, men var ikke klar over HVOR meget. Det var en enorm øjenåbner da jeg en dag spiste 200 g ris og 300 g af min hjemmelavede lækre kyllingegryde med masser af grøntsager og så at risene faktisk indeholde flere kalorier end kyllinggryden gjorde., Det overraskede mig enormt meget.
Jeg ved godt det er en stor portion, jeg arbejder også på at vænne mig til at spise mindre portioner, og det er også begyndt at virke, jeg bliver mæt af mindre mængder mad nu. Havde ikke overskud til at gøre det fra den ene dag til den anden.

Den glædelige overraskelse er mandariner og klementiner.. Jeg EEEEELSKER dem, og jeg kan spise uanede mængder af dem om dagen. og det bedste er at det må jeg godt.. :D de giver mig hver dag i glad smilie i den der kostfibre kategori. Min anden årstidsbestemte synd er Pomelo. nøj hvor jeg er vild med dem. De er desværre bare ikke her i maditals system.

En skam at meloner ikke giver det samme, de er nemlig min sommerårstids synd.. :-)

Andre der via madital har fået nogle øjenåbnere?
13 år12. december 2010 kl. 23:12
re: Øjenåbner og glædelig overraskelse.
Müsli!
Det ER jo sundt og fuld af fibre, men det er jo skingrende sindssygt, så mange kalorier det indeholder!!!

Til gengæld - 100 gram lækre, modne rå jordbær - 40 kalorier! Det er sgu smukt :) Og modne bær smager og føles bedre end slik synes jeg.

Generelt er madital en stor øjenåbner for portionsstørrelser! Portionsstørrelserne er jo hele forskellen. Og madital hjælper meget til at huske på dét :)
13 år13. december 2010 kl. 06:49
Husker du at taste vandet ind, som risen og pasta opsuger under kogningen? Det optager jo en masse vand, omkring 2/3 af vægten er jo vand, som du jo ikke skal regne med i vægten. Så så slemt er det heller ikke at spise ris og pasta. Risen er jo lav på fibre, men indeholder masser B vitaminer, og køber du en ordentligt fuldkornspasta, er der lige så mange fibre i som rugbrød.
13 år13. december 2010 kl. 17:41
+ bruger du brune ris, hjælper det også i fuldkornsbilledet, og de mætter markant mere!
13 år13. december 2010 kl. 20:16
Hej Zeneva

Fortvivl ej. Tast du blot din pomelo ind under "ny vare". dens værdier er følgende:
Pr. 100 g: 217 kJ / 53kcal
Protein: 0,9 g
Kulhydrat: 12 g
Fedt: 0,3 g

Jeg er meget brat holdt op med at spise en ordentlig klat mayo ovenpå min rejemad:) Og mandler og andre nødder spiser jeg i en noget mere moderat mængde end før.
13 år14. december 2010 kl. 01:13
Til Kom Igen:

Skal man så veje risene og pastaen før man koger det? eller hvordan beregner man det?

Jeg er bla. begyndt at skifte creme fraicen ud med græsk yougurt på 2 % samt min yougurt med cheasys a38 på 0,01 %... Kan dog ikke finde nogle af disse i maditals system.
og så er jeg blevet bevist om at jeg drikker alt for meget mælk, så det er nu skiftet ud med vand
13 år14. december 2010 kl. 21:32
Hej Dadea..

Mange tak for tallene til Pomelo.. :)

Og det med vandet i risene havde jeg slet ikke tænkt på. dvs man skal veje dem før man koger dem. Og jeg havde også besluttet at gå over til fuldkornspasta, de havde bare ikke noget i den netto jeg sidst var i. Så har en indkøbsliste over ting der skal købes i bilka liggende.. :)

Desværre er min bil bare død så det er ikke helt nemt at komme på indkøb.. :(
13 år15. december 2010 kl. 10:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });