#2 af Rov (slettet)
Spis proteiner - Her er beviset
Du læser en tråd i debat > kostRov (slettet)
re: Spis proteiner - Her er beviset
Hej Knud, tak for artiklen, det er altid godt med fakta!
Har helt sikkert også kunne se forskellen hos mig. Eller nærmere min kæreste hehe. Da jeg skulle tabe mig, sagde han at han ville støtte mig i alt og spise hvad jeg anbefalede. Han spiste selvfølgelig større mængder en jeg, men bare de små ændringer jeg lavede gjorde at han tabte sig 10 kg uden at træne (typisk i frække mænd og jeres metabolisme, fnys! :)). Og største ændring i hans kost vil jeg tro var inførelsen af meget meget mere protein i form af grønsager og begrænsning af ost og ris, pasta, brød.
Har helt sikkert også kunne se forskellen hos mig. Eller nærmere min kæreste hehe. Da jeg skulle tabe mig, sagde han at han ville støtte mig i alt og spise hvad jeg anbefalede. Han spiste selvfølgelig større mængder en jeg, men bare de små ændringer jeg lavede gjorde at han tabte sig 10 kg uden at træne (typisk i frække mænd og jeres metabolisme, fnys! :)). Og største ændring i hans kost vil jeg tro var inførelsen af meget meget mere protein i form af grønsager og begrænsning af ost og ris, pasta, brød.
13 år18. december 2010 kl. 11:49
kbla (slettet)
Hej Rov
Sådan skal det være. Og sådan spiser jeg også og det virker.
Prøv at se min blog. Der er et par superlækre opskrifter. De er nemme at tilberede.
levenkelt.blogspot.com
Vh Knud
Sådan skal det være. Og sådan spiser jeg også og det virker.
Prøv at se min blog. Der er et par superlækre opskrifter. De er nemme at tilberede.
levenkelt.blogspot.com
Vh Knud
13 år23. december 2010 kl. 20:58
DBK (slettet)
Det har man jo hele tiden vidst :)
Man burde slet ikke spise brød, ris og pasta.. Det er mange kalorier for lidt mæthed. Det er bare aldrig blevet officielt.
Kød, fisk, en smule æg, bønner/linser, grøntsager, frugt og en smule nødder=vægttab/vægtvedligeholdelse.. Men det er jo noget skidt at et stykke knækbrød med smør, ost og syltetøj smager så forbandet godt! :P
Man burde slet ikke spise brød, ris og pasta.. Det er mange kalorier for lidt mæthed. Det er bare aldrig blevet officielt.
Kød, fisk, en smule æg, bønner/linser, grøntsager, frugt og en smule nødder=vægttab/vægtvedligeholdelse.. Men det er jo noget skidt at et stykke knækbrød med smør, ost og syltetøj smager så forbandet godt! :P
13 år29. december 2010 kl. 13:14
Slank uden at tælle kalorier
NYHED: Proteiner og grove kulhydrater gør dig slank uden sult. Verdens største kostundersøgelse beviser det!
Hvad vil du helst: Spise mindre, end du har lyst til, og tælle kalorier resten af dit liv? Eller spise dig mæt hver dag i proteiner og kulhydrater af den type, der holder dit blodsukker stabilt - uden at have noget loft over kalorierne?
Den perfekte kombination
Vælger du løsning 2, har du god grund til at glæde dig, for det er den mest effektive, hvis du vil tabe dig eller holde en sund vægt: Nemlig en kost med fokus på mad med et højt proteinindhold som fx fisk, kød og bønner - og såkaldt lav-glykæmiske kulhydrater som fuldkorn, grøntsager og frugt, der ikke sender blodsukkeret på dramatiske rutcheture på samme måde som hvidt brød, hvid pasta og hvide ris og andre meget forarbejdede kulhydrat-kilder.
Verdens største undersøgelse
Kombinationen af mange proteiner og lavglykæmiske kulhydrater er den klare vinder i verdens hidtil største kostundersøgelse, Diogenes, hvis resultater blev offentliggjort netop i nat d. 24/11 2010 i det anerkendte lægevidenskabelige tidsskrift New England Journal of Medicine.
772 familier fra otte europæiske lande, i alt 938 voksne og 827 børn, deltog i undersøgelsen, der blev styret af lektor ph.d. Thomas Meinert Larsen og institutleder, professor, dr. med. Arne Astrup fra LIFE, Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.
Slankeforløb
Forsøget løb over et halvt år. I de første otte uger blev alle de overvægtige voksne i undersøgelsen (mindst én pr. familie) sat på en 8 ugers intensiv slankekur på 800 kcal om dagen. I gennemsnit tabte de sig 11 kilo. Derefter skulle de og familien i et halvt år følge en af fem kosttyper.
De voksne, der spiste mange proteiner og mad med lavt GI, var i stand til at opretholde deres vægttab, og samtidig tabte deres overvægtige børn sig spontant uden at gå på slankekur. De spiste bare den samme mad som forældrene, og mens hele 46 pct. af dem var overvægtige før forsøget, galdt det kun 39 pct. efter det halve år.
De voksne, der spiste "omvendt", dvs. få proteiner og højt GI, tog derimod i gennemsnit 1,67 kilo på, og endnu flere af deres børn blev overvægtige, selv om familierne fik hjælp af diætister under hele forsøgsperioden.
Undersøgelsen bekræfter I FORM
Resultaterne bakker på fornem vis op om de spisemønstre, som vi i årevis har anbefalet i bladet I FORM og her på iform.dk. De bekræfter, at ganske få, intelligente og realistiske ændringer i ens kostvaner kan påvirke vægten markant.
Måske lyder en forskel på ca. 2 kilo mellem vinderkuren og taberkuren ikke af så meget. Men i følge professor Arne Astrup skal man huske på, at de to kilo var resultatet af blot et halvt år. På et år kunne forskellen let blive til 4-5 kilo. I dette tilfælde består forskellen i,at man med den ene slags kost er i stand til at holde vægten eller tabe sig yderligere efter et større vægttab - og med den anden tager hele 2 kg på i løbet af det første halve år, til trods for, at alle i forsøget fik hjælp fra diætister og gik til hyppig kontrol, forklarer han.
Vh Knud