#2 af M_A (slettet)
Grønsager ad libitum
Du læser en tråd i debat > kostM_A (slettet)
re: Grønsager ad libitum
Jeg vil anbefale dig at vælge grove kaloriefattige grønssager, som gullerødder, kål og sådanne ting, for ja, det kan hurtigt løbe op!
Rå rødbede indeholder ikke flere kalorier pr. 100 g. end gulerødder, så dem kan du ihvertfald godt spise..
Rå rødbede indeholder ikke flere kalorier pr. 100 g. end gulerødder, så dem kan du ihvertfald godt spise..
13 år30. november 2010 kl. 19:53
biologi c
man kan købe grønsagsblandinger med kun 25kcal pr 100gram.
man kan også købe yogurt med kun 30kcal pr 100gram.
så du kan som udgangspunkt spise 1 liter yogurt for protein og grøntsager for resten...
læs grundigt på grønsagerne nogle indeholder fx. 60kcal pr 100gram..så dem kan du ikke spise så mange af.
man kan også købe yogurt med kun 30kcal pr 100gram.
så du kan som udgangspunkt spise 1 liter yogurt for protein og grøntsager for resten...
læs grundigt på grønsagerne nogle indeholder fx. 60kcal pr 100gram..så dem kan du ikke spise så mange af.
13 år1. december 2010 kl. 09:08
Tanjaknoth (slettet)
Jeg ved godt det er lettere sagt end gjort.. men i løbet af en uge kan du vænne din mavesæk til knap så store mængder af gangen.. hvis du sørger for at spise morgen - formiddag - middag - eftermiddag - aften - efter aften altså 6 gange om dagen - du burde kunne holde sulten fra døren når du spiser med så kort et mellemrum og efter en uge, kan der slet ikke være så meget i maven - sørg for at spise langsomt og tyg maden grundigt..
Ovn bagte rodfrugter rødbede, gulerod, pastinak, kartofler er super lækre og sundt.. du kan også koge rødbeder (med skræl) og skrælle dem bagefter.. skærer dem i tern og bruge dem i en grov salat med eks rå broccoli og blomkåls buketter - ærter og noget iceberg salat... som tilbehør til kød
men når du spørger om grøntsager ad libitum er okay vil jeg sige - det er det og det er bedre end at fylde maven med noget der er fedende, men mit råd vil helt klart være at du gradvist vænner din mave til mindre portioner..
varme hilsner
Tanja
Ovn bagte rodfrugter rødbede, gulerod, pastinak, kartofler er super lækre og sundt.. du kan også koge rødbeder (med skræl) og skrælle dem bagefter.. skærer dem i tern og bruge dem i en grov salat med eks rå broccoli og blomkåls buketter - ærter og noget iceberg salat... som tilbehør til kød
men når du spørger om grøntsager ad libitum er okay vil jeg sige - det er det og det er bedre end at fylde maven med noget der er fedende, men mit råd vil helt klart være at du gradvist vænner din mave til mindre portioner..
varme hilsner
Tanja
13 år1. december 2010 kl. 13:31
gtfh (slettet)
Hvis man har tendens til overspisning, hjælper de gængse råd om at vænne kroppen til mindre portioner desværre ikke.
Der har intet med sult at gøre så at man ikke er sulten forhindrer ikke en i at grovæde.
Der har intet med sult at gøre så at man ikke er sulten forhindrer ikke en i at grovæde.
13 år2. december 2010 kl. 10:15
bruger slettet
Det er ganske sandt hvad gtfh siger, det er bestemt ikke så nemt endda..
Men tak for svarene alle sammen :-)
Men tak for svarene alle sammen :-)
13 år2. december 2010 kl. 23:18
Jeg har læst i diverse kostråd at grønsager kan spises ad libitum, altså ligeså mange som man vil og gerne flere - siger mange helsesider.
Det lyder fornuftigt nok hvis det drejer sig om gulerødder, tomater, spinat, selleri mm. men jeg tænker bare om det gælder alle grønsager?
Jeg har en stor mavesæk pga. diverse spiseproblemer og døjer med trang til overspisning, og en løsning kan for mig være at fylde maven helt op med grønsager, det hjælper lidt på trangen. Fx kan jeg godt spise en hel frostpose grønne ærter og det bliver jo alligevel til en betydelig kaloriemængde, men er det lige meget? Så længe det er grønsager?
Og hvad med rodfrugter som rødbede og pastinak?
Mvh.
LittleNugget