sund kost

Du læser en tråd i debat > kost

sund kost
Hej alle sammen :)

Jeg har et lille problem som egentlig fylder ret meget i min hverdag.. Jeg har næsten altid en enorm lyst/trang til sukker(mest) og fedt(ofte). Når jeg så kommer til at give efter overspiser jeg i det selvom jeg ikke er sulten, og jeg derefter får jeg selvfølgelig dårlig samvittighed. Det sker flere gange om ugen.

Min overspisning er grunden til at jeg vejer 5 kg mere end jeg før har gjort, jeg er ikke fed men buler lidt hvor jeg ikke har gjort det før. Jeg har altid haft et forvrænget billede af mad i form af spiseforstyrrelser. Men jeg tænker meget på hvad jeg spiser.

Jeg spiser sundt ellers. Havregryn, rugbrød, frugt, grønt, bønner, frø(for omega 3 osv), groft pasta og brune ris. Jeg spiser typisk 5 gange om dagen.

Jeg cykler 4 km hver dag, går til boksning ca 1 gang om ugen, løber og laver lidt styrketræning på gulvet så tit jeg kan. Motionen kan ikke blive bedre da jeg har en sygdom der giver mig migræne, led- og muskelsmerter hvis jeg overanstrenger mig. Dog har jeg generelt bare ondt i ledende pga. af sygdommen.

Jeg prøver at holde reglen med at man gerne må spise lidt chokolade eller noget i weekenden, og ellers til specielle lejligheder, også hvis de er i hverdagen.

Men har i nogle idéer til hvordan jeg kommer af til min næsten konstante trang til sødt og fedt?
(Prøver the og frugt, men langt fra altid det hjælper overhovedet. Desværre.)
14 år14. november 2010 kl. 12:36
re: sund kost
Hvis det f.eks. er slik der er problemet, så sørg for ikke at have slik (eller småpenge så du kan 'komme til' at købe det, når du ser, det mangler) liggende.
Det er også fint at lave noget, når du får lyst til det, noget så du får dine tanker over på noget andet. Motion ville være en fin idé, men hvis det sker for ofte (så din krop ikke kan holde til at træne så ofte), må du finde noget andet der kan holde dine tanker fra det.
Hvordan gør du med te/frugt? Jeg har gode erfaringer med at skære frugten ud i gode stykker som så ligger til en lille hapser (gerne i vand, hvis det er frugter der ellers blive grimme at se på), og ellers en skrællet gulerod el.lign, så det er nemt at gå til.. Og så selvfølgelig gerne noget lækkert frugt, ikke altid bare et æble ;)
14 år14. november 2010 kl. 15:01
At skære det ud så det bliver mere lækkert at se på lyder som en rigtig god idé :)
Ellers plejer jeg bare at lave en kop te, oftest urte te uden andet, eller tage et stykke frugt.
14 år14. november 2010 kl. 15:36
Jeg plejer at:

* Drikke varm Ribena Light evt. med små æblestykker og rosiner i.
* Spise 70 eller 85% procent chokolade med fx. mint eller orange.
* Riste mandler i ganske lidt sukker og salt på panden og så evt. ind i ovnen bagefter.
* Lave havregrynskugler af blendede svesker, abrikoser, kakaopulver, skummetmælk og lidt flormelis trillet i kokosmel.
* Varm kakao i en lille mængde.
* Frugtsalat med Cheasy vanilie yoghurt.
* Banana split med revet mørk chokolade og ovenstående yoghurt.
* Koge en moden pære med kanel ved, lade den ligge og køle af i væsken og server med ovenstående yoghurt.
*osv. :)

Forstår så udemærket dit problem - er nemlig i samme båd.
En smoothie af frosne hindbær, 1 banan, cheasy vanilie yoghurt og evt. lidt kold havregrød.
14 år16. november 2010 kl. 20:25
Hov! Der gik vist kludder i teknikken :) Den nederste linie hører naturligvis med til forslagene op over hehe :)
14 år16. november 2010 kl. 20:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });