Gluten+

Du læser en tråd i debat > kost

Gluten+
What to do?

Jeg har i en årrække holdt mig fra hvedemel, fordi jeg synes det har givet gener fra maven, som forstoppelse, mavesmerter og etc. Jeg har derfor sagt pænt nej tak til div. brød, når folk byder. Herhjemme bager jeg udelukkende med speltmel. Det går stadig op og ned, men dog bedre end når jeg spiser mange melprodukter.

Jeg fik taget en blodprøve i sidste uge, som viste lidt forhøjede tal, som måske kunne pege i retning af Cøliaki. Lægen vil nu gerne, at jeg skal spise en gluten-rig kost de næste 6 uger (*suk*). Nu tænker jeg bare, at disse produkter indeholder mange kcal og ikke så mange fibre? Hvad spiser jeg for bedst stadig at holde kcal nede, og for at undgå en endnu værre forstoppelse?

Kh.
Karina
14 år14. november 2010 kl. 12:07
re: Gluten+
Der er jo også gluten i rug, grahamsmel, spelt osv. Så hvis du nu fx. holder dig til rugbrød er der jo stadig masser af fibre :)
14 år14. november 2010 kl. 13:40
re: Gluten+
jeg syntes du skal spise alt det gluten du kan , fordi hvis du har cøliaki så skal du have det konstateret nu. jeg har en veninde hvor hun fik konstateret det alt for sent og listen over følgesygdomme hun har i dag den er meget lang og hun har mange smerter. Hvis det var konstateret i tide kunne reg. af kosten have været hendes eneste problem.
Vedr. forstoppelsen du evt får i den periode kan du drikke ekstra meget vand og spise ekstra mange grove grøntsager eller du kan tage movicol købes på apoteket.

det er ikke for at have en surt opstød men for at hjælpe dig.

kh Zentu
14 år15. november 2010 kl. 08:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });