#1 af bruger slettet
dumme dumme mave ):
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
dumme dumme mave ):
Min mave er total ustyrlig! jeg er oppustet og fra siden ligner jeg en gravid.. har i nogle forslag til hvad man kan spise eller gøre for at få den til at blibe normal?? om morgenen og frem til middag er den bare fin og flad, men når jeg kommer in på eftermiddagen bliver den mere oppustet, samtidig med at trangen til søde sager stiger! jeg spiser hele tiden små ting som fx brombær fra haven eller et par mandler med juice og jeg har lidt en misrto til at det kan være det....
14 år7. oktober 2010 kl. 16:33
lailalu (slettet)
re: dumme dumme mave ):
Der er nogle grønsager som giver meget luft i maven - men har samme problem som dig, og jeg kan stadig heller ikke greje det.
Det man spiser kl 18 - hvornår giver det luf i maven. Om aftenen, natten eller HELE dagen efter - eller hvad?
Desværre er det oftest de sundeste og mest mættende grøntsager som giver mest luft.
Det man spiser kl 18 - hvornår giver det luf i maven. Om aftenen, natten eller HELE dagen efter - eller hvad?
Desværre er det oftest de sundeste og mest mættende grøntsager som giver mest luft.
14 år7. oktober 2010 kl. 21:51
bruger slettet
ak for dit svar :)
14 år7. oktober 2010 kl. 21:52
Wisbom (slettet)
Jeg har præcis et samme problem, og det er så irriterende. Luft i maven opstår, når den mad man spiser, ikke bliver ordentlig fordøjet i mave og tyndtarm. Når den ufordøjet mad når tyktarmen begynder bakterier at nedbryde det og det vil med andre ord begynde at gære.
Fordi det har været så stort et problem for mig har jeg været på nettet, for at finde "syndere" til problemet og om der var nogle ting man kunne spise for det blev bedre.
Naturlige midler mod luft i maven
- Pebermynte
- Ananas
- Kanel
- Persille
- Hvidløg
- Ingefær
- Syrnede mælkeprodukter
De største producenter af luft
- Laktose: Mælk og mejeriprodukter
- Sukker: Alm. hvidt sukker, kunstige sødestoffer
(særligt sorbitol)
- Grøntsager: Aubergine, broccoli, blomkål, bladselleri,
kålrabi, løg, majroer, rosenkål, sojabønner,
tørrede bønner, ærter, gulerødder
radiser, kål, selleri, bælgfrugter.
- Frugt: Æbler, banan, svesker, rosiner, abrikoser,
svesker, vindruer
- Frugtjuice af svesker, vindruer og æbler
- Fibre
- Opløselige kostfibre: Havrekild, æbler
- Små mængder stivelse: Hvede, havre, kartofler, majs
- Brød og pasta lavet af hvidt mel
- Oligosaccharid-sukkerstoffer: Bønner
- Fed mad og kulsyreholdige drikke.
Håber i kan bruge det til noget.
Fordi det har været så stort et problem for mig har jeg været på nettet, for at finde "syndere" til problemet og om der var nogle ting man kunne spise for det blev bedre.
Naturlige midler mod luft i maven
- Pebermynte
- Ananas
- Kanel
- Persille
- Hvidløg
- Ingefær
- Syrnede mælkeprodukter
De største producenter af luft
- Laktose: Mælk og mejeriprodukter
- Sukker: Alm. hvidt sukker, kunstige sødestoffer
(særligt sorbitol)
- Grøntsager: Aubergine, broccoli, blomkål, bladselleri,
kålrabi, løg, majroer, rosenkål, sojabønner,
tørrede bønner, ærter, gulerødder
radiser, kål, selleri, bælgfrugter.
- Frugt: Æbler, banan, svesker, rosiner, abrikoser,
svesker, vindruer
- Frugtjuice af svesker, vindruer og æbler
- Fibre
- Opløselige kostfibre: Havrekild, æbler
- Små mængder stivelse: Hvede, havre, kartofler, majs
- Brød og pasta lavet af hvidt mel
- Oligosaccharid-sukkerstoffer: Bønner
- Fed mad og kulsyreholdige drikke.
Håber i kan bruge det til noget.
14 år24. oktober 2010 kl. 11:27
Tanjaknoth (slettet)
Man kan også få luft i maven af at spise for hurtigt og ikke tygge sin mad ordentligt... men sørg for at få nogle fibre det hjælper på oppustethed...
14 år27. oktober 2010 kl. 15:20
mrs credible (slettet)
fenikel mangler på listen over ting der reducerer luft i maven...
nu kan jeg desværre ikke se hvad vedkommende der har lavet indlægget spiser, men en del af årsagen kan være indtagelse af for meget stivelse eller lactose...
Det kan også hænge sammen med en generel langsom fordøjelse, i hvilket fald det stadig kan hjælpe ikke at spise brød i en periode..
nu kan jeg desværre ikke se hvad vedkommende der har lavet indlægget spiser, men en del af årsagen kan være indtagelse af for meget stivelse eller lactose...
Det kan også hænge sammen med en generel langsom fordøjelse, i hvilket fald det stadig kan hjælpe ikke at spise brød i en periode..
14 år29. oktober 2010 kl. 23:48