#2 af Linda Skovgaard
Gode forslag
Du læser en tråd i debat > kostLinda Skovgaard
re: Gode forslag
Hej Frk Jakob,
Jeg tror du kunne trappe brødet lidt ned til frokost, fx ½ skive mindre. Det er i hvert fald min egen erfaring at brødet ofte tager for mange af "mine" kalorier pr. dag.
Til eftermiddag spiser jeg nogle gange knækbrød, jeg synes det mætter godt i forhold til mængden man spiser. Jeg bruger Cheasy smøreost på eller spiser en banan til.
Her i sommer har jeg lavet mange smoothies som mellemmåltider. Jeg bruger min stavblender - det går hurtigt og den er lettere at vaske op end en "rigtig" blender.
Til aften studser jeg over du skriver kl. 8?
Skulle der stå 18? Ellers kunne du måske spise tidligere så du ikke bliver helt så sulten. Lav evt. madplan (eller få en på mail) så du ved hvad du skal have. Du kan måske lave en stor portion mad søndag og fryse ned i portioner?
Bare lidt tanker :)
Jeg tror du kunne trappe brødet lidt ned til frokost, fx ½ skive mindre. Det er i hvert fald min egen erfaring at brødet ofte tager for mange af "mine" kalorier pr. dag.
Til eftermiddag spiser jeg nogle gange knækbrød, jeg synes det mætter godt i forhold til mængden man spiser. Jeg bruger Cheasy smøreost på eller spiser en banan til.
Her i sommer har jeg lavet mange smoothies som mellemmåltider. Jeg bruger min stavblender - det går hurtigt og den er lettere at vaske op end en "rigtig" blender.
Til aften studser jeg over du skriver kl. 8?
Skulle der stå 18? Ellers kunne du måske spise tidligere så du ikke bliver helt så sulten. Lav evt. madplan (eller få en på mail) så du ved hvad du skal have. Du kan måske lave en stor portion mad søndag og fryse ned i portioner?
Bare lidt tanker :)
14 år10. september 2010 kl. 07:58
HelenaBjoljahn (slettet)
Det er godt med alle de grøntsager, men husk at du kun kan tabe dig hvis du forbrænder flere kcal. end du indtager. Så hvis du prøver at regne lidt på alt det du spiser, kan du finde ud af hvor meget du skal motionere.
14 år5. oktober 2010 kl. 22:26
TrawtorRocker (slettet)
Inden jeg valgte at tænke mere over hvad jeg spiser havde jeg appetit som en fuldvoksen markarbejder! Jeg valgte at NU skulle det være at de 10-12 ekstra kg.
Jeg er meget overrasket over hvor god jeg er til at holde mig til min "madplan".
Jeg starter med en portion havregrød (1dl gryn og 2 dl vand 2 min i mikro). Jeg tillader mig en lille klat smør og bruger sødemiddel fra DDV.
Til formiddag spiser jeg ca. 200 g frugt (gerne et æble og en pære).
Min frokost står på frisk salat, hvor jeg varierer mellem rejer, kyllingebryst og tun som tilbehør. Jeg bruger en light dressing.
Eftermiddag hapser jeg et stykke rug-knækbrød med en god spegepølse (frådser lidt med kalorierne her, men bruger ingen smør) og agurk ovenpå.
Til aften har jeg ikke lavet vildt meget om. Jeg bruger dog cremefine i stedet for andet fløde osv. og forsøger at tilføje lidt mere grønt end ellers. Det vigtigste jeg har ændret til aften er min selvkontrol. Når jeg har spist en portion mærker jeg efter om jeg rent faktisk er mere sulten eller om jeg spiser mere med øjnene.
Det overrasker mig meget, men jeg har ikke problemer med jeg bliver sulten eller dårlig. Faktisk har jeg en meget bedre energi end før hvor jeg aldrig spiste morgenmad og fik 2 skiver rugbrød til frokost og overspiste til aften!
Indimellem savner jeg et glas kold cola, men tillader mig selv Faxe kondi light eller en lille smule af andre light/zero sodavand.
Jeg drikker ca. 1½ liter vand om dagen.
Håber det kan inspirere lidt
Jeg er meget overrasket over hvor god jeg er til at holde mig til min "madplan".
Jeg starter med en portion havregrød (1dl gryn og 2 dl vand 2 min i mikro). Jeg tillader mig en lille klat smør og bruger sødemiddel fra DDV.
Til formiddag spiser jeg ca. 200 g frugt (gerne et æble og en pære).
Min frokost står på frisk salat, hvor jeg varierer mellem rejer, kyllingebryst og tun som tilbehør. Jeg bruger en light dressing.
Eftermiddag hapser jeg et stykke rug-knækbrød med en god spegepølse (frådser lidt med kalorierne her, men bruger ingen smør) og agurk ovenpå.
Til aften har jeg ikke lavet vildt meget om. Jeg bruger dog cremefine i stedet for andet fløde osv. og forsøger at tilføje lidt mere grønt end ellers. Det vigtigste jeg har ændret til aften er min selvkontrol. Når jeg har spist en portion mærker jeg efter om jeg rent faktisk er mere sulten eller om jeg spiser mere med øjnene.
Det overrasker mig meget, men jeg har ikke problemer med jeg bliver sulten eller dårlig. Faktisk har jeg en meget bedre energi end før hvor jeg aldrig spiste morgenmad og fik 2 skiver rugbrød til frokost og overspiste til aften!
Indimellem savner jeg et glas kold cola, men tillader mig selv Faxe kondi light eller en lille smule af andre light/zero sodavand.
Jeg drikker ca. 1½ liter vand om dagen.
Håber det kan inspirere lidt
14 år7. oktober 2010 kl. 15:32
Jeg spiser ofte en bolle eller fedtfattig youghurt til morgen. Det holder mig oftest mæt til frokost, men ellers spiser jeg frugt frem til frokost. Så langt så godt.
Til frokost tager jeg altid 2-300 gram grønt (ofte en STOR gulerod og noget andet, hvis der er broccoli er det en sikker vinder). Derudover som regel t skiver fuldkornsrugbrød og noget pålæg, idag var der laks. Jeg sørger for at tage en del, ca 150 gram, så jeg får nok protein.
Til eftermiddag savner jeg inspiration, her er jeg ofte sulten og det ender tit med noget brød eller lignende. Nogle gange også noget frugt eller en gulerod.
Til aften går det noglge gange godt, andre gange skidt. Idag stod den på pasta og pølser, nemt men ikke så smart at spise. Andre dage er det kylling og grøntsager, tit råkost. Dog blvier det tit for store portioner, fordi jeg er for sulten når kl er 8.
Men jeg savner noget inspiration, spark i røven osv.