Lækre supper

Du læser en tråd i debat > kost

Lækre supper
Jeg søger nogle opskrifter på nogle lækre supper. Som regel ender jeg med gulerod/kartoffel suppe, hvor jeg tager halvt af hver, dækker med vand, koger og blender med lidt smør og skummetmælk, hvidløg og salt og peber.

Jeg vil gerne have en opskrift på broccoli supper (elsker broccoli) og på noget thai suppe med kokos mælk. Det skal være blendede supper, da jeg ikke bryder mig om bløde grøntsager.

Også gerne hvis nogen har en kcal fattig ærtesupper, de fleste jeg kender er ret høje i kcal :) Håber nogle vil dele opskrifter med mig.
14 år8. september 2010 kl. 21:50
re: Lækre supper
Hej Frk. Jakob,

Man kan lave både broccoli og blomkålssuppe efter samme princip som gulerods/kartoffelsuppen.

Ellers prøv dk-kogebogen.dk, der har jeg fundet mange gode opskrifter. Man kan både søge på opskriftsnavn og på en eller flere ingredienser, fx broccoli.

Håber, du finder nogen :)
14 år8. september 2010 kl. 23:23
Lig enu har de en bog i Rema 1000 der hedder 500 supper til 69 kr - den købte jeg i går og den er super god ;O)
14 år9. september 2010 kl. 08:32
Hej!

Jeg har en hjemmeside, hvor jeg lægger en masse opskrifter op, og der er også en del supper.

Adr er cbf.skysite.dk
14 år9. september 2010 kl. 08:55
Jeg kan godt se at det ikke helt er det du søger, men jeg har god erfaring med en tomatsuppe med porre og fennikel løg og chili. Den spiser jeg til frokost og den holder mig mæt resten af dagen.

14 år9. september 2010 kl. 13:37
Denne er laekker og anderledes....

8 gule peberfrugter
2 ss olivenolie
2 skalotteloeg i tern
1 ts malet kommen
2 groensagsterninger Maggi el
cremefraiche

Peberfrugterne grilles i ovnen til de bobler, derefter i en frysepose i koeleskabet en halvtimes tid. Saa kan skindet let pilles af. Derefter skaeres de i mindre stykker.
Loeget svitses sammen med kommen og derefter kommes peberfrugterne i. Tilsaet maggitern og 1,2 liter vand og lad det hele koge sagte i 10 min. Blend suppen og smag til med salt og peber og server med en klat cremefraiche og lidt kommen stroet oven paa.

Hvis man ikke er til kommen kan den laves med gurkemeje eller paprika, det smager ogsaa godt!
14 år9. september 2010 kl. 16:31
Hej,
min yndlings...og den passer lige til efteråret. Du kan jo vælge til og fra, men jeg synes den er god sådan her.

Jordskokkesuppe
lidt olivenolie
250 g jordskokker
2 kartofler
2 gulerødder
1 stk selleri
1 persillerod
2 fed hvidløg
2 porre
1 løg
ca. 1 liter god kyllingebouillon eller klar suppe
1 håndfuld persille
Citronsaft
salt og peber
evt. creme fraiche eller fløde - hvis den ikke skal slanke ;o)
Og/ eller en smule lækker trøffel eller krydderolie til at dryppe på tallerkenen ved servering
Gør grøntsager i stand og skær i mindre stykker så de nemt koger møre. Svits dem af i lidt olivenolie og tilsæt bouillon eller suppe. Kom persille i og kog til alt er mørt. Blend suppen. Den skal være tyk, så måske skal du holde lidt væske tilbage. Smag til med salt, peber og citronsaft. Hvis det bare skal være super lækkert kan man tilsætte en god sjat piskefløde. Men det smager godt uden og også med en skefuld creme fraiche på 9-18% oveni tallerkenen..
14 år9. september 2010 kl. 17:52
Jeg bryder mig ikke om tomat suppe, burde jeg have skrevet. Er mest til grønne grøntsager: broccoli, ærter, asparges osv.
14 år9. september 2010 kl. 22:24
Krydret ærtesuppe(fedtfattig):

Ærter
En lille kartoffel i tern
Løg
Hvidløg
Ingefær
Stødt spidskommen
Stødt koriander
Grøntsagsbouillon
Salt og peber

Løg, hvidløg og ingefær( i tynde skiver) svitses i en gryde. Derefter tilsættes kartoffel, spidskommen, koriander og salt og peber. Det steger videre nogle få minutter. Herefter tilsættes bouillon. Lad det småsimre indtil kartoffelterningerne er møre. Tilsæt ærter og evt. lidt grøn chili. Lad simre i 5 min. Blend og varm igennem.

Det præcise mængder kan jeg ikke lige give, for laver det lidt på slump.. Men jeg vil bruge ca. 1 liter bouillon til 300 g. ærter.

Suppen smager vildt godt, og kan spises med yderst god samvittighed.
14 år9. september 2010 kl. 22:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });