#2 af Linda Skovgaard
Frosne bær..
Du læser en tråd i debat > kostLinda Skovgaard
re: Frosne bær..
Hej!
Tillykke med de 10 kilo :)
Jeg vil da mene at du sagtens kan bruge dem rå.
Jeg bruger dem i smoothies og til blåbær-havregrød - en håndfuld koges sammen med havregryn og vand et minut eller to.. Mums :)
Tillykke med de 10 kilo :)
Jeg vil da mene at du sagtens kan bruge dem rå.
Jeg bruger dem i smoothies og til blåbær-havregrød - en håndfuld koges sammen med havregryn og vand et minut eller to.. Mums :)
14 år27. august 2010 kl. 15:13
rdrd (slettet)
Det er fordi der er risiko for jordbakterier, som kan give boutolisme (pølseforgiftning).
Hvis du tager de frosnebær og putter dem i en sigte, og så sigten i en skål, så hælder du kogende vand fra el kedlen over bærene og tager sigten op med det samme du er færdig med at hælde vand over.
Det har to fordele: du dræber evt bakterier og bærene bliver lige præcis tøet op. Det gælder om ikke lade det tage for lang tid for så bliver de varme.
Hvis der ikke står på posen at bærene skal koges, så er det fordi de er forkogt fra producentens side. Når det står der synes jeg det er klogest at gøre som der står, for det er jo ikke sjovt at blive forgiftet.
Hvis du tager de frosnebær og putter dem i en sigte, og så sigten i en skål, så hælder du kogende vand fra el kedlen over bærene og tager sigten op med det samme du er færdig med at hælde vand over.
Det har to fordele: du dræber evt bakterier og bærene bliver lige præcis tøet op. Det gælder om ikke lade det tage for lang tid for så bliver de varme.
Hvis der ikke står på posen at bærene skal koges, så er det fordi de er forkogt fra producentens side. Når det står der synes jeg det er klogest at gøre som der står, for det er jo ikke sjovt at blive forgiftet.
14 år27. august 2010 kl. 15:33
Juwa (slettet)
Så vidt jeg ved skyldes anbefalingen om at koge frosne bær, at der kan være virus på bærrene, som kan give roskildesyge (dårlig mave). Denne virus er ubehagelig at få og kan være farlig for børn og svagelige mennesker. Der har især været problemer med hindbær fra østeuropa, men virus kan også sidde på andre bær. Virus er i de slemme tilfælde kommet på bærrene fordi de er blevet udsat for kloakvand, men de kan også komme fra dårlig håndhygiegne hos dem er har rørt bærrene. Grunden til at det først og fremmest er hindbær, der er problemer med, er at de ikke skylles før de fryses. Så det er en vurderingssag om man vil tage chancen og spise bærrene direkte fra frost. Du kan jo lige kigge bag på posen og se hvor de kommer fra.
Der er ikke virus på friske bær, da den ikke kan overleve særlig længe i lys og luft.
Langt svar - håber det kan bruges ;-)
Der er ikke virus på friske bær, da den ikke kan overleve særlig længe i lys og luft.
Langt svar - håber det kan bruges ;-)
14 år29. august 2010 kl. 13:20
bruger slettet
Jeg fandt dette her inde på madforlivet.com
Fødevarestyrelsen anbefaler nu at
varmebehandle - ikke kun hindbær - men alle
slags frosne bær, inden de bruges. Hidtil har
rådet om varmebehandling af bær kun
omfattet hindbær, men en ny vurdering fra
Danmarks Fødevareforskning peger på, at der
også har været tilfælde af sygdomsudbrud på
grund af frosne jordbær og brombær. Derfor
udvides rådet til at omfatte alle frosne bær. Det
skyldes, at langt de fleste udbrud af sygdom
på grund af bær er sket på grund af frosne bær.
Virus på friske bær, som opbevares ved
stuetemperatur eller udsættes for sollys, bliver
svækket i deres evne til at give sygdom. Virus
på frosne bær overlever til gengæld godt, mens
de er frosset ned.
Fødevarestyrelsen anbefaler nu at
varmebehandle - ikke kun hindbær - men alle
slags frosne bær, inden de bruges. Hidtil har
rådet om varmebehandling af bær kun
omfattet hindbær, men en ny vurdering fra
Danmarks Fødevareforskning peger på, at der
også har været tilfælde af sygdomsudbrud på
grund af frosne jordbær og brombær. Derfor
udvides rådet til at omfatte alle frosne bær. Det
skyldes, at langt de fleste udbrud af sygdom
på grund af bær er sket på grund af frosne bær.
Virus på friske bær, som opbevares ved
stuetemperatur eller udsættes for sollys, bliver
svækket i deres evne til at give sygdom. Virus
på frosne bær overlever til gengæld godt, mens
de er frosset ned.
14 år3. september 2010 kl. 12:27
Jeg har nogen frosne blåbær i fryseren - dem havde jeg tænkt mig at drysse over noget yoghurt eller så, uden tilberedning - bare som de er.
Nu har jeg så læst at det er bedst at give frosne bær fra fryseren et lille opkog inden de skal bruges... Er det sandt ?
Hvad gør i ?
Lille jubel - har nået præcis 10 kilo i dag på lidt over 2 måneder weeee