Tærte og Pizza

Du læser en tråd i debat > kost

Tærte og Pizza
Nogen der har nogle gode og sunde opskrifter?? Jeg elsker tærte og min kæreste er ret glad for pizza, så søger et alternativ..
14 år24. august 2010 kl. 14:21
re: Tærte og Pizza
Mager tærtedej:

30 g koldt smør
200 g mel
200 g kvark 5 %
1/4 tsk salt

Laves som almindelig tærtedej.

Med fyld bages den ved 200 grader i ½ time.

Forslag til fyld:

4 porrer
2 løg
salt og peber
75 g revet ost
1 portion æggemasse:
1 æg + 2 æggehvider
200 g hytteost
salt og peber

Energifordelingen i denne tærte er:

protein 25 %, fedt 28 % og kulhydrat 47 %

1/4 af tærten giver 487 kcal/2067 kJ

Har ikke lige noget på pizza.
14 år24. august 2010 kl. 15:56
Bag pizzaen selv. Lav bunden af både fuldkornsmel og hvedemel, ellers kan man købe fuldkorns-pizzamel. Det er så simpelt at lave... Som fyld kan man komme en masse grøntsager på f.eks. tomat, aubergine, porre, majs ,ærter, broccoli, blomkål, spinat osv. Næsten alt kan proppes på, og så brug f.eks. kylling eller kalkun i stedet for okse- /svinekød, pølser, bacon osv. Til afveksling kan man også bruge tun, det smager faktisk rigtig godt :)
Spis dertil en god portion salat, så er det altså ikke så slemt at spise pizza en gang i mellem. Bare man selv laver den.
14 år24. august 2010 kl. 16:40
Jeg laver også selv min pizza med halv fuldkorn og halv hvedemel.

Bunden ruller jeg meget tynd og fylder alle mulige slags grøntsager på. Jeg kommer kun en slags kød på og bruger en smule fedtfattig ost på. Det er især osten der vil give et højt kalorieindhold.

Jeg laver også gerne salat til af revne gulerødder, tomat og hvad jeg nu har i køleskabet.
14 år24. august 2010 kl. 16:48
Pizza med bagte grøntsager med italienske krydderier som timian, basilikum og rosmarin smager skønt.
Jeg laver også dejen selv om morgnen og lader den koldhæve i køleskabet, og så bruger jeg den fedtfattige mozarella.
14 år24. august 2010 kl. 17:11
pizzabund

15 g gær
1½ dl vand
200 g mel
½ tsk salt.

den er lidt tynd så plejer at lave dobbelt portion til en stor bradepande.

enkelt portion 15-20 min ved 200 grader nederst i ovnen. Ved dobbelt portion plejer jeg at give den lidt mere
14 år26. august 2010 kl. 12:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });