Vitaminpiller

Du læser en tråd i debat > kost

Vitaminpiller
Tager i nogen former for vitaminpiller.? hvis i gør hvilke tager i så?
Med de ca. 5000kj jeg indtager om dagen, synes jeg det bliver lidt svært at få alle de vitaminer man egentligt skal.
Jeg har specielt besvær med b12 og d.
MVH Dea
14 år20. august 2010 kl. 22:40
D vitamin
Hej Dea

Netop D-vitamin er der hvor det ofte halter - Vi spiser sjældent lever og fed fisk nok til at få de rette mængder.

Generelt er det for mig nok at spise varieret for at få fyldt op på alle andre vitaminer.

D-vitamin er fedtopløselig, og kan derfor være svært optagelig i kroppen, hvis man spiser en meget fedtfattig kost.
Men D-vitamin får man primært lavet i kroppen ved at opholde sig i solen (den ægte vare!) ikke gennem kosten, så med mindre du ikke kommer ud i solen eller altid er tildækket når du er udendørs, så mangler du det næppe andre steder end i Mad i Tals beregninger.

Jeg selv er meget lys i huden, tåler dårligt solen og bruger derfor altid høj solfaktor eller tøj til at dække huden.
Alligevel var det en overraskelse for mig, at en blodprøve viste at jeg havde D-vitamin-mangel. Så nu spiser jeg D-vitamin som tilskud dagligt.

B12-vitamin er noget nemmere at dække ved at spise fisk, lever, mælkeprodukter eller æg i sin kost - groft sagt.

Men bedste bud er stadig: Spis varieret! :-)
14 år21. august 2010 kl. 11:42
re: D vitamin
Multivitamin, D-vitamin og fiskeolie. Kalk.
14 år22. august 2010 kl. 23:28
Jeg tager en multivitaminpille, kalk, fiskeolie og stærke b vitaminer. B vitaminerne er jeg har fået for lidt, men ved hjælp af dem, ligger jeg lige præcis inden for normalt området nu. (Får jævnligt taget blodprøver og EKG pga. andet medicin)

Så selv med varieret kost har b vitaminer og fosfat været en kamp om at få til at ligge i normalområdet.
14 år24. august 2010 kl. 22:44
jeg tager multivitamin, fiskeolie, kalk og chrom-tilskud. og cvitamin hvis jeg begynder at føle mig småsløj. kalk skulle være godt når man vil tabe sig, kan ikke helt huske hvorfor. chrom skulle lægge en dæmper på sukkertrangen, da det kontrollerer insulinniveauet.
14 år24. august 2010 kl. 22:50
Kalk er nødvendigt under vægttab. Når fedtet forbrændes, frigøres syre, som 'æder' kalk i kroppen. Derfor er det også en god idé at spise basedannende kost (masser af grønsager).
14 år25. august 2010 kl. 11:30
Man skal bare huske at tage kalk med d-vitamin. Af to årsager. D- vitaminet letter optagelsen af kalk og forhindre at kalken kalker årene til, istedet for knoglerne.
14 år25. august 2010 kl. 13:24
Vidste slet ikke det med kalken - nu bliver jeg da helt bekymret :s
14 år2. september 2010 kl. 13:19
re: Vitaminpiller
Har taget chrom-tilskud hver dag i 1-2 måneder, da det skulle kontrollere insulinniveauet i kroppen, og derved mindske sukker-trangen. Mit vægttab er gået helt i stå, og jeg har haft en ustyrlig trang til sødt sødt og atter sødt. Selvfølgelig har der også været mange fristelser henover sommeren, men selv nu hvor jeg har en stabil hverdag igen, er det umuligt at slippe af med denne trang. I mandags stoppede jeg med at tage chrom-tilskud, da jeg pludselig kom på den tanke, at det måske kunne have en uønsket indflydelse. Jeg har holdt mig 100% fra søde sager siden, og det har ikke engang været svært. Den "sukker-craving" som var der før, er fuldstændig forsvundet. Ville bare lige dele mine erfaringer omkring chrom-tilskud, da jeg har set at der er flere som anbefaler det her på madital, det virker åbenbart ikke for alle :-(
14 år10. september 2010 kl. 15:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });