#2 af Jannice (slettet)
Idéer til frokost/madpakke
Du læser en tråd i debat > kostJannice (slettet)
re: Idéer til frokost/madpakke
Jeg følger lige med her.. er nemlig i præcis samme dilemma. Skal tabe mig og ved godt at rugbrød er et godt valg til middag grundet god mæthed for få kalorier, men hader virkelig en rugbrødsmad som har svedt tasken i 4 timer inden man skal spise den!
14 år9. august 2010 kl. 11:37
SiriS (slettet)
Jeg skyder løs:
Råkostsalater med revne rodfrugter og kål bliver ikke slatne som grønne salater. Bland grønne bønner, dampet broccoli, svitset fennikel, kogte korn, kartofler, bønner, linser, kikærter og nødder i (altså ikke det hele på en gang). Fisk, skaldyr, hakkede æg og kødrester er også udmærkede, men æggene kan godt blive misfarvede. Og huske masser af krydderurter for variation og smag.
Bag små rugfler og tag med. Om formiddagen har du brug for lidt frugt eller rå grønsager, fx 60 g vindruer, en kvart agurk, en tomat, n håndfuld slikærter, en gulerod, et æble, en pære eller en banan. Du kan også lave dig en smoothie og medbringe som formiddagssnack, og en lille håndfuld nødder eller tørrede frugter. Og glem så ikke at drikke vand - helst hvert frikvarter.
Råkostsalater med revne rodfrugter og kål bliver ikke slatne som grønne salater. Bland grønne bønner, dampet broccoli, svitset fennikel, kogte korn, kartofler, bønner, linser, kikærter og nødder i (altså ikke det hele på en gang). Fisk, skaldyr, hakkede æg og kødrester er også udmærkede, men æggene kan godt blive misfarvede. Og huske masser af krydderurter for variation og smag.
Bag små rugfler og tag med. Om formiddagen har du brug for lidt frugt eller rå grønsager, fx 60 g vindruer, en kvart agurk, en tomat, n håndfuld slikærter, en gulerod, et æble, en pære eller en banan. Du kan også lave dig en smoothie og medbringe som formiddagssnack, og en lille håndfuld nødder eller tørrede frugter. Og glem så ikke at drikke vand - helst hvert frikvarter.
14 år9. august 2010 kl. 11:47
bruger slettet
Tusind tak for idéerne SiriS, råkostsalat lyder bare for lækkert! :D putter du en fedtfattig dressing over, eller spiser du bare salaterne som de nu er?
Rugfler? Er det ligesom små rugbrød eller hvordan :)
Rugfler? Er det ligesom små rugbrød eller hvordan :)
14 år9. august 2010 kl. 14:56
Kaffen (slettet)
Jeg har også frokost med i skole hver dag, men det er altid salat:
Salat af
50 g./1 tomat
50 g. peberfrugt
50 g. agurk
10 g. balsamicoedikke eller fedtfri dressing
evt. lidt rucola eller grøn salat
+ 50 g. fetaost, 50 g. avocado og 50. pasta (ialt 281 kcal)
eller + 50 g. grønne bønner, 50 g. kogt æg og 50 g. tun i vand (ialt 248 kcal)
eller + 50 g. kylling, 50 g. bacon og 50 g. pasta (ialt 293 kcal)
eller + 50 g. laks, 50 g. pasta, 50 g. oliven og 50 g. broccoli (ialt 270 kcal)
eller + 50 g. a 38 (m. lidt hvidløg) og 100 g. falafel (ialt 303 kcal)
Vand
Jeg har min salat i en mindre glasskål med tætsluttende låg. Syntes at det er mere appetitligt at spise af en galsskål, fremfor en plastikbøtte, men det er nok smag og behag. Dressingen har jeg i en lille bøtte og hælder den først over lige inden jeg skal spise - så er der ikke noget der bliver slattent.
Der er lidt mere planlægning ved en salat end en flad rugbrøds-klap'sammen, men jeg bliver altid i helt godt humør af at spise min frokost, der både er frisk, farverig, sund og slankende, hvilket gør at jeg ikke bliver fristet af kantinemaden på min skole.
Held og lykke med at finde din favoritfrokost!
Salat af
50 g./1 tomat
50 g. peberfrugt
50 g. agurk
10 g. balsamicoedikke eller fedtfri dressing
evt. lidt rucola eller grøn salat
+ 50 g. fetaost, 50 g. avocado og 50. pasta (ialt 281 kcal)
eller + 50 g. grønne bønner, 50 g. kogt æg og 50 g. tun i vand (ialt 248 kcal)
eller + 50 g. kylling, 50 g. bacon og 50 g. pasta (ialt 293 kcal)
eller + 50 g. laks, 50 g. pasta, 50 g. oliven og 50 g. broccoli (ialt 270 kcal)
eller + 50 g. a 38 (m. lidt hvidløg) og 100 g. falafel (ialt 303 kcal)
Vand
Jeg har min salat i en mindre glasskål med tætsluttende låg. Syntes at det er mere appetitligt at spise af en galsskål, fremfor en plastikbøtte, men det er nok smag og behag. Dressingen har jeg i en lille bøtte og hælder den først over lige inden jeg skal spise - så er der ikke noget der bliver slattent.
Der er lidt mere planlægning ved en salat end en flad rugbrøds-klap'sammen, men jeg bliver altid i helt godt humør af at spise min frokost, der både er frisk, farverig, sund og slankende, hvilket gør at jeg ikke bliver fristet af kantinemaden på min skole.
Held og lykke med at finde din favoritfrokost!
14 år9. august 2010 kl. 15:15
SiriS (slettet)
Jeg bruger for det meste citronsaft og lidt olivenolie, salt og peber, men der kan jo være salater der er lækrest med balsamicoeddike i stedet for citron. Hvidløg er en favorit i mine salater. En frisk frækkert er lime, olie, honning, salt og peber, evt med mynte. Ingefær er også godt sammen med rødbeder og gulerødder. Eksperimentér dig frem til dine egne favoritter.
14 år9. august 2010 kl. 18:14
SiriS (slettet)
Rugfler, ja, det er minirugbrød. De kan bages som gærdej. Bager du en portion om søndagen har du til hele ugen - også til din veninde. Så kan I skiftes til at bage dem.
Fandt fx en fedtfattig opskrift her: arla.dk
Fandt fx en fedtfattig opskrift her: arla.dk
14 år9. august 2010 kl. 18:19
TinaR (slettet)
Jeg har en lille køletaske til min madpakke ( i de perioder hvor jeg er på skoleophold og derfor ikke har køleskab til rådighed) - smider et køleelement i om morgenen og har kold mad helt ud på eftermiddagen.... og så er det meste mad jo stadig ok.
14 år10. august 2010 kl. 11:53
SiriS (slettet)
Tina, hvordan undgår du kondens? Har du en lille køletaske?
14 år10. august 2010 kl. 14:24
bruger slettet
Tak for inspirationen SiriS, den dressing med honning og lime lyder bare for lækker! skal helt sikkert prøve den sammen med den salat jeg har tænkt mig at lave til imorgen - revet hvidkål el. kinaradise, revne gulerødder, kogte speltkerner, kyllingebryst og nødder :)
TinaR, jeg har bare desværre ikke plads til en køletaske i min skoletaske, da jeg i forvejen skal slæbe rundt på tonsvis af bøger, og ved siden af det også ofte idræts- eller træningstøj :)
TinaR, jeg har bare desværre ikke plads til en køletaske i min skoletaske, da jeg i forvejen skal slæbe rundt på tonsvis af bøger, og ved siden af det også ofte idræts- eller træningstøj :)
14 år10. august 2010 kl. 17:29
Håber at der er nogen derude som vil komme med inspiration og opskrifter til at gøre min frokost lækker, sund og fedtfattig :)