Grøn Te bliver Brun.

Du læser en tråd i debat > kost

Grøn Te bliver Brun.
Da jeg for nylig, i forbindelse med at vaere begyndt at aendre mine spise-vaner og tabe mig, hoerte om en raekke gode og vaegttabs-behjaelpelige egenskaber ved Grøn Te, besluttede jeg at begynde at drikke denne dejlige drik igen.

Det var omkring 20 aar siden jeg sidst drak Grøn Te, hvilket jeg dengang gjorde som en del af min glaede ved Japansk mad ioevrigt. - Det var i Japan jeg laerte at kunne lide te i form af grøn te ... Jeg har aldrig brudt mig meget om Brun Te (el. Sort Te, som det egentlig hedder) som f.eks. Ceylon Te osv..

Det har vaeret et rart gensyn, men der er en ting som undrer mig:

Naar jeg har tilberedt en kande Grøn Te, og lader den staa ... el. glemmer at drikke den ... har jeg opdaget at te'en, som var ganske lys grøn da den blev lavet, aendrer farve og antager en brun kuloer meget lig den vi kender fra sort te (el. brun te).

Efter sigende indeholder Grøn Te ikke garve-syre, hvilket skulle vaere en af sundheds-detaljerne ved den.
Men hvis det er tilfaeldet, hvor kommer saa forandringen i farven fra grøn til brun, og hvad betyder det?

Et el.a. siger mig at jeg engang har hoert (medens jeg som ung boede i Japan en kort tid) at man skulle holde sig fra te'en naar den var blevet brun. Desvaerre kan jeg ikke huske de naermere detaljer, og er ikke engang sikker paa om jeg husker rigtigt.

Er der nogen iblandt Madital.dk's medlemmer som kan give mig lidt input og evt. sige noget om, hvad det egentlig er der sker naar teen bliver brun?

Jeg vil noedigt drikke noget som kan vaere skadeligt (og det er den foelelse jeg har omkring det "huskede"), ligesom jeg vil undgaa det ogsaa hvis der blot er tale om at det ikke er specielt sundt. - De gode egenskaber ved grøn te (naar det altsaa ER grøn te, og ikke grøn te som er blevet brun ... hvis det har noget at sige overhovedet) er saa gode at det vil vaere ufornuftigt ikke at sikre sig det er disse egenskaber man indtager.

...Saa derfor min noget langagtigt formulerede spoergsmaal.

Paa forhaand tak for eventuelle kommentarer, raad og information!... Tak for Jeres tid! ... '^L^,

VH Ywon.
14 år5. august 2010 kl. 05:06
re: Grøn Te bliver Brun.
super spørgsmål. Og ganske interessant :)

Kender desværre ikke svaret, men jeg følger spændt med fra sidelinien :)

Mamma_long
14 år5. august 2010 kl. 11:04
Må jeg anbefale at spørge videnskab.dk?
14 år6. august 2010 kl. 10:59
Eller læse det her:
blog.mellowmonk.com

...og sørg for at få kommentarfeltet med.
14 år6. august 2010 kl. 11:01
Hej @Hemmeligspy...

Tak for link'et. Jeg har besoegt siden og laeste artiklen og de forskellige kommentarer.

Det lader til at blog-ejeren mener det har noget at goere med om man holder teen lukket inde og varm.

I mit tilfaelde gaelder snarere det modsatte. Men der var andre besoegende som skrev at de havde mistanke om at det kunne have noget at goere med molekylaere forandinger alt efter hvilke "ting" teen kommer i kontakt med.
Og det passer saadan set med de tanker jeg selv har gjort mig. Min tekande er af keramik, og der har vaeret lavet brun te iden for nogle aar siden.

Dog, min bekymring gik egentlig paa om teen bliver usund el. giftig naar den bliver brun, da jeg mener at have hoert noget i den retning da jeg var yngre.
Det var aldrig noget specifikt, jeg fik at vide, men da (jeg tror) det var japanere, som er mere end godt bekendte med groen te, synes jeg der var grund til at forsoege at undersoege det naermere.

Jeg har skrevet en kommentar paa siden til ejeren, maaske har hun fundet frem til noget mere konkret i mellemtiden.

Alle tiders link! ... Tak igen! ... :)
14 år8. august 2010 kl. 23:46
Kan det ikke bare være at teen mister antioxidanter og derved bliver mindre sund?
14 år9. august 2010 kl. 11:09

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });