For meget protein, skidt??

Du læser en tråd i debat > kost

For meget protein, skidt??
Hey all, og god søndag ;)

Jeg sidder lige og indtaster min aftensmad, og opdager, at jeg faktisk når op på 33% protein idag, og er også kommet deropad de sidste par dage. Jeg spiser æg til morgenmad (spejlede hvider) og gerne en masse frosne bær med yoghurt.

Er det ikke bare bedre, at der er for meget protein, end for mange kulhydrater? Dem er jeg nemlig helt hysterisk med ikke at få for mange af.
14 år18. juli 2010 kl. 19:27
re: For meget protein, skidt??
Hej.

For meget protein er ikke skidt, men gavner heller ikke. Kroppen optager nemlig kun en vis mængde protein, og udskiller det den ikke har brug for. Smart funktion, ikke? :) Kulhydrater er meget vigtigt at få nok af, da de er med til at give din krop et overskud af energi. Det skal dog være de "rigtige" kulhydrater. Dvs. kulhydrater der forekommer naturligt i fødevarerne, såsom frugt og grønt. Så længe du holder dig fra alt det skidt med masser af tilsat sukker, er kulhydrater rigtig godt, og så får man som regel ikke for mange. Tilsat sukker kommer i form af slik, sodavand, mange færdige smoothies, og mange slags "tørret frugt". Håber det besvarer dit spørgsmål :) God dag
14 år19. juli 2010 kl. 12:59
Man plejer at sige ca. 2g protein pr. kilo legemsdel. Som mr. DD siger får du herved et max.

Du skal have en god balance af det hele for at du fungere bedst :) (Nu snakker jeg de sunde og rigtige ting) :D
14 år20. juli 2010 kl. 11:12
Og hjernen skal bruge minimum 120 g kulhydrat om dagen for at fungere optimalt.
14 år20. juli 2010 kl. 21:08
hvis du vejer 80 kg skal du have ca 160 g protein,,du skal ikke kigge så meget på tabellerne..jo højere protein jo bedre vægttab..for mit eget vedkommedne spiser jeg ca 200 g dagligt..har fået gbyp operation og har tabt 110 kg
14 år22. juli 2010 kl. 22:51
Kroppen udskiller ikke overskydende protein, den forbrænder det i stedet for at forbrænde sukker og fedt.

Hvorfor er proteiner så blevet så populære i alle slankeprogrammer i tv og alle slankeråd i medierne? Primært fordi det mætter rigtig meget, og derved kan man klare sig med et lavere kalorieindtag uden at blive sulten, og husk det er jo det totale kalorieindtag der i sidste ende afgør om man taber sig.

Du spørger om det ikke er bedre at skære på kulhydraterne, og det afhænger lidt af hvordan du har det med at være på kur. Hvis du konstant er sulten så kan det godt være du har det bedst med at spise mere protein og mindre kulhydrat end anbefalet. Hvis du er meget fysisk aktiv (dvs. træner hårdt mindst en time om dagen) så bør du sørge for at få så mange kulhydrater som muligt (uden at det går ud over dit samlede kalorieindtag). Hvis du skærer for meget i kulhydraterne vil du nemlig opleve at du slet ikke kan presse dig på samme måde i din træning.

Jeg mener desuden at 2 gram protein pr. kg er i overkanten, almindelige mennesker kan klare sig med 1,2-1,5 gram pr. kg. pr. dag.

Det er faktisk heller ikke godt at spise ekstremt fedtfattigt. Kroppen har brug for især umættede fedtsyrer. En god tommelfingerregel er at man indtager mindst 20 gram umættet fedt om dagen og maksimalt 1/3 af fedtet man indtager må være mættet fedt.

Så for at opridse ovenstående vil jeg derfor anbefale:
1,5 gram protein pr. kg. pr. dag.
mindst 20 gram umættet fedt pr. dag.
resten af energien i form af kulhydrat.

Hvis man vejer 80 kg. og gerne vil have et dagligt indtag på 1500kcal bliver det:
120 gram protein = 480 kcal ..... E% =32%
20-30 gram fedt = 180-270 kcal. E% =12-18%
190 gram kulhydrat = 760 kcal... E% = 50%
Total = 1420-1510 kcal
Selv med 1,5 gram protein pr. kg bliver dette altså en kostplan med højt protein indhold, meget lavt fedtindhol og moderat indhold af kulhydrater. Håber du kan bruge det.
14 år28. juli 2010 kl. 17:43
Jeg synes jeg vil dele disse oplysninger fra Knud Flytlies bog 'Mad som medicin og Blodtypekost' (han er praktiserende speciallæge i almenmedicin):

Når vi fordøjer proteiner, frigøres aminosyrer, svovl og fosfor under dannelse af bla fosfor- og svovlsyre. Disse syrer skal neutraliseres af kroppens basiske mineraler (calcium, magnesuim, mangan, natrium og kalium) for at kunne udskilles i nyrerne. En kost med for stort indhold af protiner kan derfor medførre ophobning af syre og deraf følgende mineralmangel.[...] Syrebelastningen svækker immunsystemet og er sat i forbindelse med øget risiko for kræft [...] Mangel på calcium og magnesium kan på længere sigt føre til knogleskørhed [...]. Godartede knuder i muskler og væv (eksempelvis muskelknuder i livmoderen) sættes ligeledes i forbindelse med for mange proteiner i kosten.
14 år8. august 2010 kl. 13:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });