hvor meget brød?

Du læser en tråd i debat > kost

hvor meget brød?
Heej allesammen

Jeg ville bare lige spørge om i vidste hvor meget brød man sådan ca. skal have om dagen?

TIl morgenmad spiser jeg lidt frugt + en hjemmelavet grovbolle. (de er fedtfattige og kaloriefattige)

Og til frokost spiser jeg et stykke rugbrød.

Er det nok brød eller skal jeg klemme noget mere ind?

Hilsen dinforevigt
14 år28. juni 2010 kl. 11:33
re: hvor meget brød?
Jeg vil personligt sige at det er nok, hvis du kan nøjes med det. Men jeg har fx svært ved at spise nok til frokost efter maditals anbefalinger, og derer det nemmere og giver en bedre fordeling af næringsstoffer, hvis jeg spiser en skive rugrød mere. Hvidt brød, herunder hjemmebagte boller, er i min verden til særlige lejligheder.

Jeg læste for nogle år siden et sted at to stykker brød om dagen er passende, og det er en tommelfingerregel som bare har bidt sig fast hos mig. Dengang spiste jeg meget mere brød.
14 år28. juni 2010 kl. 12:58

Jeg har fået af vide af en diætist, at man/jeg skal spise 35 g. kostfibre om dagen for at få en optimal fordøjelse (og mæthed).

Derfor vil mit forslag være at du justere dit brødforbrug efter hvor mange kostfibre du ellers spiser.

Selv spiser jeg 2 skiver rugbrød til frokost og nogle gange en ½ skive om formiddagen eller eftermiddagen.

Det er i hvertfald bare et forslag
14 år28. juni 2010 kl. 14:45
jeg spiser som regel ikke brød til hverdag i min slankekost. Hvis jeg gør, er det højst 1 skive rugbrød til frokost.
Ifølge programmet her får jeg ikke for lidt kostfibre, jeg får det bare gennem andre ting.
14 år28. juni 2010 kl. 15:46
Der er intet andet end groft mel i de hjemmelavede boller så derfor kan jeg ikke helt se det?
De er også ret små, men ja jeg kan sagtens nøjes med det.

Jeg spiser ikke andet brød i løbet af dagen, kun frugt og så lidt af det der er til aftensmad.
14 år28. juni 2010 kl. 20:31
Jeg har ladet mig fortaelle, at det handler om at bruge fuldkornsmel. Ikke bare saadan noget flerkornsmel. Jeg har laest et sted, at det ikke noedvendigvis er bedre end hvidt mel, kun hvis det er fuldkorns mel oeges kostfibrene nok. Min holdning er, at hvis du faar kostfibre nok, saa behoever du ikke mere broed.
Haaber det kunne bruges til noget.
14 år29. juni 2010 kl. 18:23
Jeg er enig med de andre i, at du ikke behoever mere broed end det du allerede faar.

Det afhaenger ogsaa af hvor meget du vil tabe dig, og hvor hurtigt.

Saa vidt jeg har kunnet finde frem til, kan man i en kortere periode (et par uger) noejes med omkr. 20g carbohydrater dagl., men det er absolut minimum af hensyn til din fordoejelse. Du kan saa vaelge at faa dem allesammen i form af groft broed.

Hvidt broed og mel vil jeg personligt frarrade alle. Det gavner ingen udover i form af en hojtids- og fest-ting, hvor man boer kunne spise hvad der passer een (saa laenge man ogsaa kan taale det for en kort stund).

Held og lykke med det! :-)
14 år2. juli 2010 kl. 18:05
Jeg spiser max to skiver rugbrød om dagen, da der er SÅ mange kulhydrater i:/2
14 år8. juli 2010 kl. 18:02
DDV som på mange måder har en udmærket kostplan anbefaler 30 gr grovbrød (jo flere fibre jo bedre) til hhv morgenmad og frokost for kvinder (det dobbelte for teenagere og mænd).

Så din ration lyder meget fornuftigt.

Grovbrød (fx ordentligt rugbrød eller nogle af de der nye fiberrige lyse brød) hører til de gode kulhydrater ligesom grøntsager. Men der er ret mange kalorier i brød og derfor skal man passe lidt på.
14 år10. juli 2010 kl. 22:37
DDV anbefaler 30g til morgen OG 30g til frokost. Deres plan er udarbejdet sammen med læger og diætister og skulle være det optimalt sundeste og er meget effektiv. Jeg har tabt mig 30kg med dem og har det superduper!
VH
AnneT
14 år12. juli 2010 kl. 21:32

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });