#1 af Marike85 (slettet)
For meget kulhydrat
Du læser en tråd i debat > kostMarike85 (slettet)
For meget kulhydrat
Madital fortæller mig dagligt at jeg får for meget kylhydrat, men jeg ved ikke hvordan jeg skal mindske mit indtag? Jeg får havregryn med mælk til morgenmad, frugt til mellemmad og rugbrød med fisk + 200. g grøntsager til frokost. Aftensmaden består som regel af 200 g grøntsager og 100 g. fjerkræ el fisk. Er der nogen der har idé til hvordan jeg kan sammensætte min kost anderledes, så jeg får den rigtige energifordeling?
14 år16. juni 2010 kl. 07:24
bruger slettet
re: For meget kulhydrat
Hvad får du for lidt af?? Er det både fedt og protein, eller er det kun den ene af dem??
For at få mindre kulhydrat kan du mindske indtaget af kornprodukter, da det er den kategori der giver flest kulhydrater. Men det skal jo erstattes med det du så får for lidt af for at det kommer til at hænge sammen, så hvis det er protein du får for lidt af, kan du spise mere æg, kød, nødder og bælgfrugter og er det fedt du mangler er det igen nødder og sunde olier.
Du kunne f.eks. bytte dit rugbrød til frokost ud med en salat med tun, skinke el. lign. (for at få protein) og hælde en god oliedressing over (hvis det er fedt du får for lidt af).
Jeg spiser stort set som dig, men min frokost er som regel en salat med kød eller fisk samt en oliedresing, og min fordeling ser fin ud :-)
Vh Karin
For at få mindre kulhydrat kan du mindske indtaget af kornprodukter, da det er den kategori der giver flest kulhydrater. Men det skal jo erstattes med det du så får for lidt af for at det kommer til at hænge sammen, så hvis det er protein du får for lidt af, kan du spise mere æg, kød, nødder og bælgfrugter og er det fedt du mangler er det igen nødder og sunde olier.
Du kunne f.eks. bytte dit rugbrød til frokost ud med en salat med tun, skinke el. lign. (for at få protein) og hælde en god oliedressing over (hvis det er fedt du får for lidt af).
Jeg spiser stort set som dig, men min frokost er som regel en salat med kød eller fisk samt en oliedresing, og min fordeling ser fin ud :-)
Vh Karin
14 år16. juni 2010 kl. 08:07
Marike85 (slettet)
Mange tak for svar! Jeg får for lidt fedt - proteinindtaget passer meget godt, da jeg igennemsnit får omkring 200 g kød om dagen, så ja, det lyder som en god idé at skifte rugbrødet ud med en salat - måske med nogle kerner eller nødder i. Det vil jeg prøve :-)
14 år16. juni 2010 kl. 08:11
JoanC (slettet)
Vær meget opmærksom på din morgenmad.. Havregryn er sunde, men der er ekstrem meget energi i dem (kj) .. hvis du ikke træner om morgenen, og får forbrændt din energi , vil jeg foreslå at ændre din morgenmad.. Spis evt. en grovbolle for at få kostfibre og blend frugt til en smoothie.. Kig evt. selv på hvilke mad der indeholder meget kulhydrat. Under info og så mad, der kan du selv se hvor meget de forskellige ting indeholder.. Held og lykke :)
14 år16. juni 2010 kl. 16:22
bruger slettet
Jeg spiser PRÆCIS det samme som dig, og har dermed samme problem. Jeg har skiftet mine havregryn ud med et spejlæg og en gulerod (sær blanding, I know), og det hjælper lidt.
Derudover spiser jeg kun to stykker frugt om dagen (formiddag og eftermiddag), og så bare enten gulerødder eller asparges for resten (rå)
Derudover spiser jeg kun to stykker frugt om dagen (formiddag og eftermiddag), og så bare enten gulerødder eller asparges for resten (rå)
14 år25. juni 2010 kl. 20:25
Camilla24
avocado ;) = sund fedt
Rugbrød med en halv avocado og tomat og agurk + salt/peber, smager fantastisk ;)
Rugbrød med en halv avocado og tomat og agurk + salt/peber, smager fantastisk ;)
14 år3. juli 2010 kl. 20:02