cola light og alle de andre

Du læser en tråd i debat > kost

cola light og alle de andre
hej alle. Jeg har et spørgsmål ang Cola light. Jeg har tidligere hørt en del debat omkring Cola light og hvorvidt det er usundt. Herunder har jeg hørt at det ikke decideret er fedende, men at det skulle give lyst til fede eller usunde madvarer...

Sagen er, at jeg er tjener og under mine vagter er cola light lidt det der holder mig kørende, og som gør at jeg ikke falder for de utallige fristelser, der jo er i restauranter.. Jeg får altså ikke mere "blod på tanden", om man vil, af cola light.

Men nu læser jeg i et andet indlæg, at der skulle være nogle stoffer i light produkter, som omdannes i kroppen og derved også feder som almindelige produkter? Er det en kendsgerning, der er gået forbi mit hoved?

og i såfald. .. ØV!
14 år29. maj 2010 kl. 13:25
re: cola light og alle de andre
Hej Lærke
Jeg kender ikke nogen forklaring på det med alle stofferne, jeg kan kun tale ud fra min erfaring på egen krop.

Jeg drikker ca. 1 ½ l pepsi max dagligt, det er den der holder mig fra at spise alt muligt usundt. Og så vidt vides har det ikke nogen indflydelse på mit vægttab, jeg taber mig som jeg skal i forhold til det mad indtag og motion indsats. Jeg oplever heller ikke at jeg får øget trang til fed mad og søde sager, tværtimod.

Men når det så er sagt så er der ingen tvivl om at det ville være bedre at lade være, bl.a. indeholder det også aspartam som efter sigende er hormonforstyrrende.

Jeg vil fortsætte med min dejlige daglige cola, har planer om løbende at skrue forbruget ned da det som sagt ville være bedre at lade være.
14 år29. maj 2010 kl. 16:47
Jeg bryder mig heldigvis ikke om den syntetiske smag i diverse lightprodukter, især er eftersmagen slem.

Nedenstående er gaflet fra Helsenyt, jeg læst om det før. Men det er ikke svaret på om det feder.

CITAT
I de seneste to årtier er antallet af hjernesvulster steget i de industrialiserede lande. Ved analyse af data fra det amerikanske National Cancer Institute fra 1975-1993 fandt Olney og hans kolleger fra St. Louis, Minnesota, ud af, at stigningen sker i to faser: Den første, moderate top i stigningen kan sandsynligvis tilskrives forbedrede diagnosestatistikker. Den anden top er ikke blot tydeligere, de beskrevne svulster er også mere ondartede (der er bl.a. flere gliobastomer), så der må være tale om andre udløsende faktorer.

Forskerne angiver aspartam som mulig årsag – af tre grunde:

1. Allerede i 1980 viste et forsøg et langt højere antal hjernesvulster blandt rotter, der fik aspartam, i forhold til de rotter, der ikke fik aspartam (ingen svulster overhovedet). Men på grund af perso­naleændringer hos de amerikanske myndigheder (FDA) blev disse resultater ikke efterprøvet.

2. Nyere forsøg tyder på, at aspartam har mutagene egenskaber.

3. Aspartam blev tilladt få år før den tydelige stigning i antallet af svulster i USA (1984-1987). I lyset af, at der verden over indtages store mængder levnedsmidler, der er sødet med aspartam, kræver forfatterne til forsøgsrapporten, at man undersøger stoffets kræftfremkaldende egenska­ber igen – og bedre. Kilde:

Olney, JW et al. Increasing brain tumor rates: Is there a link to Aspartame? Journal of Neuropatho­logy and Experimental Neurology 1996/55/s. 1115-1123.
CITAT SLUT
14 år29. maj 2010 kl. 22:04
Enormt spændende debat
Jo tak er helt med på cola light vognen og kan ikke selv genkende konflikten med at få større lyst til søde sager. Drikker det som nydelse og drikker ca. 1/2 liter om dagen.

Jeg læser human ernæring og kan slå fast at der ikke er noget fedende i cola light - andet end den øgede trang til andre søde produkter - det skal man altså have for øje. Derudover er der aspartam i cola light - det er et kemisk fremstillet sødestof. Der er ingen entydig evidens på at dette er usundt for kroppen. der er masse ekstreme meninger om dette, men forskningen peger altså i begge retninger.

Så for mig er Cola light en nydelse jeg giver mig selv og elsker højt, så før andet er bevist er jeg med på vognen.

Håber det hjælper ;-)
14 år13. september 2010 kl. 23:37
Pas på syren!
Hej allesammen
'
For mig er cola light og andre sodavandsprodukter også en lovlig last, og en god måde at mætte sukkertrangen, Og jeg oplever heller ikke at have mere lyst til søde sager pga af det.

Jeg vil bare lige minde om at det altså ikke kun er aspartamen der er slem. I cola er der i modsætning til andre sodavand udover kulsyre også phosporsyre som er meget surt og derfor virkelig skidt for tænderne.

Hvis man er ligeglad med om det er appelsinvand eller cola der ryger ned, er appelsinen altså det mindst skadelige alternativ.

Men altså...nogen gange er det bare en cola der skal til :-)
14 år28. september 2010 kl. 13:05
Jeg har igennem fire år drukket op til 2 liter light sodavand dagligt (ja jeg ved godt at det er skide usundt helbredsmæssigt) MEN jeg har ikke taget et gram på af det eller haft svært ved at holde vægten pga det. Så én tig jeg kan skrive under på, er at det feder IKKE! Ellers ville jeg være en elefant by now :-)

14 år29. september 2010 kl. 22:47
Mega skidt for gravide
Jeg læste i et SØNDAG at gravide som drikker et glas kunstig sødet saft eller sodavand om dagen har 38% risiko for at føde for tidligt.
Ryger forbruget op på 1 liter om dagen, er risikoen helt oppe på 70% - Det er jo nærmest uundgåeligt.

Det er altså rimelig sindsygt... tror sq der er noget hormonstyrende/muterende i det altså.

Men hvad skal vi sukkerglade så gøre i stedet. Nogle forslag?
14 år7. oktober 2010 kl. 21:38
Jeg vil bare lige sige at jeg under min 1. graviditet drak rigtig meget cola light og fødte 5 uger før tid - under min 2. graviditet drak jeg slet ikke sodavand og gik 1 uge over - så hos mig kunne jeg godt være bange for at det var mit cola light forbrug der var skyld i jeg fødte for tidligt:-(
Men hvad man så lige skal gøre i stedet for, ved jeg ikke...
14 år8. oktober 2010 kl. 11:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });