#2 af bruger slettet
Protein ?
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Protein ?
Du skal have 0,75 g pr. kg legemesvægt pr. dag hvilket svarer til ca. 50 g hvis du eksempelvis vejer 70 kg. Du kan dog klare dig med 30-35 g pr. dag hvis protein kvaliteten er høj.
Vh Karin
Vh Karin
14 år29. maj 2010 kl. 13:28
Birgitte64 (slettet)
Hej Karin
mange tak for svaret.
KH
Birgitte
mange tak for svaret.
KH
Birgitte
14 år29. maj 2010 kl. 13:36
helmer
det spørgsmål har altid forvirret mig.
Der er jo ca. 20g protein i 100g kød, så vidt jeg har læst.
Er det så Xg protein eller Xg protein man skal indtage pr kg legemsvægt ?
Der er jo ca. 20g protein i 100g kød, så vidt jeg har læst.
Er det så Xg protein eller Xg protein man skal indtage pr kg legemsvægt ?
14 år31. maj 2010 kl. 21:23
helmer
rettelse
der skulle have stået :
- er det så Xg protein eller Xg kød pr kilo legemsvægt ?
- er det så Xg protein eller Xg kød pr kilo legemsvægt ?
14 år31. maj 2010 kl. 21:28
bruger slettet
re: rettelse
Det er X g protein pr. kg legemesvægt....det er jo ikke alle der spiser kød, og protein findes jo i mange andre ting. For at få 50 g protein, skulle du jo så spise 250 g af dit kød, for at få protein nok, og det er jo meget. Så derfor hedder det 0,75 g protein pr. kg legemesvægt. :-)
(forstod jeg dit spørgsmål rigtigt??)
Vh Karin
(forstod jeg dit spørgsmål rigtigt??)
Vh Karin
14 år1. juni 2010 kl. 13:32
argyledk (slettet)
Hej Birgitte
der er forskellige holdninger til, hvor meget protein vi har brug for (og hvor meget der er sundt/usundt for os). Retningslinjerne for dagligt proteinbehov har længe været ret lavt, men det er begyndt at vende (sådan som det jo jævnligt er tilfældet med forskningsbaseret viden).
Både indenfor fitness-verdenen og ifølge forskere, der arbejder med hvad vi evolutionært trives bedst med (bl.a. bogen 'Stenalderkost'), er der rimelig enighed om, at ca. 30% af vores daglige ideelt set skal være protein.
En af begrundelserne er (så vidt jeg forstår), at protein er det, som musklerne er bygget af, og derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får nok af dette. Hvis vi taber muskelmasse, når vi taber os, har vores vægttab i bund og grund ikke stor betydning, idet tabet af muskelmasse også betyder et tab i forbrænding.
Håber disse informationer kan give en lidt bredere forståelse af proteinbehov :-)
vh Anders
der er forskellige holdninger til, hvor meget protein vi har brug for (og hvor meget der er sundt/usundt for os). Retningslinjerne for dagligt proteinbehov har længe været ret lavt, men det er begyndt at vende (sådan som det jo jævnligt er tilfældet med forskningsbaseret viden).
Både indenfor fitness-verdenen og ifølge forskere, der arbejder med hvad vi evolutionært trives bedst med (bl.a. bogen 'Stenalderkost'), er der rimelig enighed om, at ca. 30% af vores daglige ideelt set skal være protein.
En af begrundelserne er (så vidt jeg forstår), at protein er det, som musklerne er bygget af, og derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får nok af dette. Hvis vi taber muskelmasse, når vi taber os, har vores vægttab i bund og grund ikke stor betydning, idet tabet af muskelmasse også betyder et tab i forbrænding.
Håber disse informationer kan give en lidt bredere forståelse af proteinbehov :-)
vh Anders
14 år7. juni 2010 kl. 10:56
hemmeligspion (slettet)
Hej Karin
Hvor mange kcal er 0,75g protein? Ved du det? - eller alternativt: hvordan kan jeg se i madital, om jeg får nok?
Hvor mange kcal er 0,75g protein? Ved du det? - eller alternativt: hvordan kan jeg se i madital, om jeg får nok?
14 år15. juni 2010 kl. 10:25
rdrd (slettet)
Info>mad>næringsstoffer viser dit indtag i gram. 1 gram protein er 4 kcal, så 0,75 gram er 3 kcal.
14 år15. juni 2010 kl. 13:06
Er de nogen der ved hvor mange gram protein vi behøver om dagen?
KH
Birgitte