Info - oversigt

Du læser en tråd i debat > kost

Info - oversigt
Hej alle herinde.

Nu er jeg begyndt at komme godt igang med programmet herinde. Og synes det er rigtig fint at det giver en en fornemmelse af i hvad retning man skal rette sin kost og spisevaner til.
Men jeg må indrømme at jeg synes det er SVÆRT at spise efter foreskrifterne - altså hvis man skulle gøre det helt. Enten er der for meget eller for lidt energi i morgenmaden. Den forkerte fordeling på fedtet eller den forkerte fordeling mellem kulhydrater, proteiner osv..
Men måske man netop heller ikke skal tage det for mere end det er ... en retningsviser... ??
Hvad gør i?? Kan i spise så det passer helt og aldeles ind??

Villumsen
14 år26. maj 2010 kl. 18:25
re: Info - oversigt
Jeg skænker det ikke en tanke. Jeg spiser næsten vegansk, så jeg spiser alt for lidt af det umættede fedt fx.
Og for meget kulhydrat, og til tider for lidt fedt i det hele taget hvis jeg ikke har spist noget stegt eller nødder.

Jeg tænker ikke over det med energifordeling, bortset fra det er bedst at spise 1/4 til morgen 2/4 til frokost og 1/4 til aften. Og så selvfølgelig mellemmåltider.. Grunden til mere frokost er fordi du bruger mest energi midt på dagen.

hvis jeg var dig ville jeg lægge mest mærke til Frugt og grønt og så fedtet, hvad slags du får. de andre ting svinger vel en del :)
14 år26. maj 2010 kl. 18:59
Jeg synes også det er rigtig svært på netop de punkter du skriver. Gennemsnittet giver et bedre billede, og her er jeg ofte blevet positivt overrasket.

Det svinger hvor højt jeg går op i det. For tiden er jeg opsat på at få så mange smileys som muligt. Jeg skriver min formodede motionsmængde ind først på dagen, så den korrekte kalorieanbefaling vises fra starten. Det har givet mig en ret god fornemmelse for hvad der er passende for at jeg taber mig. Jeg holder øje med om jeg får grønt og fisk nok, og var i starten meget overrasket over at den sølle gulerod som mellemmåltid, agurken på leverpostejen og salaten og tomaten til aftensmaden var så langt fra 6 om dagen. Det har virkelig betydet en kæmpe ændring i mit spise- og indkøbsmønster.

Jeg bruger det altså til at træne med, og går ellers ikke voldsomt op i om alle de små ansigter er glade hver dag.
Men prøv som sagt at kigge på ugens gennemsnit, det fortæller mere om du generelt får nok af det hele.
14 år26. maj 2010 kl. 19:27
God ide at tage det som ugens gennemsnit i stedet... for jeg må også indrømme at jeg de sidste par aftner har siddet lidt med en hul og tom smag i munden ... ja altså ikke fordi jeg har spist for lidt eller har undladt at spise.. Men mere fordi der NEDERST er anført... "idag har du tabt det der svarer til 68 gram kropsfedt"... ... hvor motiverende... griner..

Jeg er lidt i tvivl om jeg har instillet min side korrekt. Jeg har indstillet den som stille-siddende kontorarbejde, da jeg i øjeblikket går sygemeldt og energien ikke altid er til det store. Tænker at så må jeg hellere blive positivt overrasket over hvad jeg kan på dagen .. end at blive skuffet dagligt ...
Men det har da også betydet at jeg har haft lyst til at gøre en EKSTRA indsats ... Og dermed er det blevet til at gå TIDLIGT i seng for at være ordentlig frisk til dagens strabadser. Og ja .. så er jeg begyndt om aftenen at gå en EKSTRA tur med hunden .. Det tæller vel alt sammen ...
Så kan der godt stå "idag har du tabt 128 gr kropsfedt..." ... hm... ikke den store forskel. TROR HELT KLART JEG SKAL TIL AT KIGGE PÅ GENNEMSNITTET PR UGE ...
14 år26. maj 2010 kl. 21:27
@Nadia.: Jeg troede egentlig ikke at man kunne være "overvægtig" når man lever hovedsageligt som veganer??.. Er det ikke svært?? Og hvad med brød? Pålæg osv osv...
14 år26. maj 2010 kl. 21:38
68 g dagligt bliver til 680 g på 10 dage. Det er da okay, synes jeg!
14 år26. maj 2010 kl. 22:18
@villumsen
NÆSTEN vegansk :) synes alpro youghurten er for dyr, så det blev alm. i går til tzazikien..
Bestemt ikke nej. Jeg har et begrænset udvalg hvis jeg godt kan lide vingummi fx, der er kun få veganske/vegetariske. Men 80% af alt mørkt chokolade er vegansk.. Hvis man ved hvad der er vegansk og elsker lige netop de ting er det ikke svært at tage på..
Men.. Jeg har gået som vegetar og taget på, jeg er ved at ændre det så jeg er mere veganer en vegetar, af både sundhedsmæssige årsager og etiske.
14 år27. maj 2010 kl. 08:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });