Fiskeopskrifter

Du læser en tråd i debat > kost

Fiskeopskrifter
Hej

Er der nogen som har nogle gode fiskeopskrifter som de har lyst til at dele med mig?. Jeg er ved at være kørt træt i de opskrifter vi normalt bruger herhjemme og trænger til lidt nye input.

Mvh endnu en vægttaber
14 år10. maj 2010 kl. 11:21
re: Fiskeopskrifter
Hej Giota
Nu ved jeg jo ikke lige hvordan i plejer at lave fisk, men jeg kan da give lidt inspiration fra vores hjem.

1: Wok-fisk
300-400g grøntsager (alt kan bruges) svitses i en wok
tilsæt en lille dåse kokosmælk og noget vand så der bliver lidt sovs og selvfølgelig krydderier.
Når grøntsagerne er lige ved at være færdige ligges fisken (herhjemme er det som regel torskefilet eller anden hvid fisk) ovenpå og koger under låg i ca. 5min.
Serveres med brune ris.
Jeg synes denne ret er rigtig god, for man for masser af grøntsager uden at man "mærker" det :-)

2. Fiskefrikadeller
450-500g filet
1 løg
1/2 peberfrugt
hvidløg
koriander, salt og peber
2 æg
ca. 100g vand
Det hele blendes og der tilføjes mel til dejen er som en almindelig frikadelledej.
Sidste gang vi lavede den kom der lidt selleri i også, det var helt ok.

Håber du kan bruge det til noget :-)
14 år10. maj 2010 kl. 19:19
Jeg lægger fisken i mindre stykker på en bageplade og pensler med en god marinade, fx olivenolie, soja/ tamari, citron, hvidløg, frisk ingefær og salt/ peber. 8-12 minutter i varm ovn, noget længere hvis du sætter det ind i kold ovn. Hvis du forstår mig ret. ;-)
14 år11. maj 2010 kl. 10:46
En federe måde at spise fisk på er at lægge den i bunden af et fad sammen med en mælkesovs, gerne med fx ærter, hakkede løg eller porrer og/eller spinat, evt. lidt ost og så et lag kartoffelmos over. Brug også gerne andre rødder i mosen, fx pastinak, persillerod eller jordskokker. God vinterret.
14 år11. maj 2010 kl. 10:49
Jeg har en super nem opskrift, hvor jeg ganske enkelt tager en lakseside (kan skæres i stykker for at gøre det nemmere at styre) og smørrer den på "kødsiden" med pesto - jeg synes den røde pesto passer bedst, men har også prøvet den med grøn pesto. Så lægger jeg laksesiden på skindsiden på grillen (i en lukket grill) og steger den ca ½ time med indirekte varme - ellers kan der gå ild i laksen :-)

Det er en fantastisk nem ret og laks smager bare MUMS. Ganske vist er det en fed fisk og vi skal passe lidt på mængderne i forhold til vægttab, men det er til gengæld af den sunde fedt ;-)
14 år11. maj 2010 kl. 11:34
Hej

Alle jeres opskrifter lyder bare lækre. Jeg glæder mig til at prøve dem af i løbet af den næste tid.

Vi griller ret tit hele året rundt, men det med at smøre pesto på en lakseside er så en ny ide til grillen.
14 år11. maj 2010 kl. 13:29
Jeg har været heldig flere gange at finde vildlaks. Der er kun 3 g fedt pr. 100 g i. En måde at få laksen rigtig saftig på er at ligge den med skindsiden nedad i et fad og dække den med brun farin. Farinen skaber man så af bagefter. Ca 20 min ved 200 grader i varmlufts ovn.
14 år11. maj 2010 kl. 13:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });