#2 af bruger slettet
frysning af rå grøntsager
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: frysning af rå grøntsager
Grønsager skal blanceres først inden frysning, men så er det ikke noget problem.
Om du kan med kartofler tror jeg umiddelbart ikke, men du kan da gøre et forsøg. Tror resultatet bliver bedst hvis de er tilberedte først i hvert fald - kogte, bagte eller stegte - prøv at google frysning af kartofler.....der kommer en masse links op, gad bare ikke lige gå dem igennem ;-)
Vh Karin
Om du kan med kartofler tror jeg umiddelbart ikke, men du kan da gøre et forsøg. Tror resultatet bliver bedst hvis de er tilberedte først i hvert fald - kogte, bagte eller stegte - prøv at google frysning af kartofler.....der kommer en masse links op, gad bare ikke lige gå dem igennem ;-)
Vh Karin
14 år27. april 2010 kl. 14:48
yummiekiwi (slettet)
Oki dokes, mange tak for svaret :D
14 år27. april 2010 kl. 15:31
bruger slettet
Hej... Jeg fryser tit grøntsager og kartofler. har ingen problemer, og det er de rå grøntsager vi snakker om. ingen bagning, kogning eller blancering.
Mette
Mette
14 år27. april 2010 kl. 17:02
FrkSkov
Vi har altid alt muligt i fryseren: porre i ringe, peberfrugter i småstykker, squash, champignon, broccoli - alt muligt. Det gør madlavningen SÅ meget nemmere (og sundere) når man bare skal tilsætte et par håndfulde dit og dat i kødsovsen uden først at skulle skylle og hakke.
Det eneste jeg blancherer er gulerødder fra haven - resten bliver skyllet, hakket og smidt direkte i fryseren.
Må da se at få prøvet med kartfler også :D
Det eneste jeg blancherer er gulerødder fra haven - resten bliver skyllet, hakket og smidt direkte i fryseren.
Må da se at få prøvet med kartfler også :D
14 år27. april 2010 kl. 18:24
bruger slettet
Grunden til at de skal blanceres er beskrevet her:
videnommad.dk
Det er såmænd bare for at det kan bevare vitaminer, den gode smag osv. i længere tid. Grønsager er jo ikke så meget værd uden vitaminer vel ;-)
Citat fra viden om mad:
For det tredje kan der forekomme kemiske ændringer i fødevarer under frysning af længere varighed. Ændringerne kan f.eks. bestå i tab af farve, tab af vitaminer, misfarvning af fødevaren, dannelse af dårlige lugte og/eller oxidation af fedtstof. Inden frysning af grøntsager foretages ofte blanchering, en kortvarig skoldning efterfulgt af skylning i koldt vand, for at undgå disse ændringer.
Vh Karin
videnommad.dk
Det er såmænd bare for at det kan bevare vitaminer, den gode smag osv. i længere tid. Grønsager er jo ikke så meget værd uden vitaminer vel ;-)
Citat fra viden om mad:
For det tredje kan der forekomme kemiske ændringer i fødevarer under frysning af længere varighed. Ændringerne kan f.eks. bestå i tab af farve, tab af vitaminer, misfarvning af fødevaren, dannelse af dårlige lugte og/eller oxidation af fedtstof. Inden frysning af grøntsager foretages ofte blanchering, en kortvarig skoldning efterfulgt af skylning i koldt vand, for at undgå disse ændringer.
Vh Karin
14 år27. april 2010 kl. 19:13
FrkSkov
Hvor er det rart at lære noget nyt - tak Karin :D
Jeg må vist finde gryderne frem og i fremtiden hoppe over hvor gærdet er lidt højere :P
Jeg må vist finde gryderne frem og i fremtiden hoppe over hvor gærdet er lidt højere :P
14 år27. april 2010 kl. 20:16
Tænkte om nogen kan sige mig om man kan fryse rå grøntsager, som fx. sød kartoffel og broccoli (altså grøntsager som ikke er særlig vandholdige) ?
Har nogle grøntsager som jeg nok ikke kan nå at få spist inden de bliver dårlige, og jeg synes det er synd og skam at smide det ud ( og for dyrt).
-Yummie kiwi