#2 af rdrd (slettet)
Hjemmebagt brød????
Du læser en tråd i debat > kostrdrd (slettet)
re: Hjemmebagt brød????
Du skriver alt ind du propper i, gær, vand, salt o.s.v. så vejer du hele portionen når det er bagt og skriver - "det antal gram" vand der er fordampet.
Når du har tilføjet alle ingredienserne så skriver programmet hvad de vejer i alt.
Når du har tilføjet alle ingredienserne så skriver programmet hvad de vejer i alt.
14 år13. marts 2010 kl. 17:21
rdrd (slettet)
prøv at kontrol veje de tre første gange du bager efter den samme opskrift og se om der svinder nogenlunde det samme hver gang.
14 år13. marts 2010 kl. 17:22
Camilla24
Tak for svarene ;)
Altså nu har jeg tastet alle ingredienserne ind og trykket på gem og jeg kan se programmet selv regner vægten ud. Meeen, jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal notere hvormeget vand der er fordampet. Hvor gør jeg det?
Altså nu har jeg tastet alle ingredienserne ind og trykket på gem og jeg kan se programmet selv regner vægten ud. Meeen, jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal notere hvormeget vand der er fordampet. Hvor gør jeg det?
14 år13. marts 2010 kl. 19:07
rdrd (slettet)
det gør du i selve opskriften. Du vælger vand over i listen og så skriver du - det antal gram der er forsvundet, altså det brødet vejer mindre end dejen.
Hvis vi siger din opskrift ser sådan her ud:
hvedemel 500 g
gær 50 g
salt 5 g
vand 200 g
dvs din dej vejer 755 g
så bager du brødet og så er vægten f.eks 708 g
du går så ind i din opskrift igen og tilføjer:
vand (vejledende værdier) > - 47 g > tilføj > gem
så bager du brød et par gange efterfølgende og den ene gang forsvinder der måske 53 g og den næste måske 50 g, så kan du ændre fordampningen til et gennemsnit altså 50 g.
Hvis vi siger din opskrift ser sådan her ud:
hvedemel 500 g
gær 50 g
salt 5 g
vand 200 g
dvs din dej vejer 755 g
så bager du brødet og så er vægten f.eks 708 g
du går så ind i din opskrift igen og tilføjer:
vand (vejledende værdier) > - 47 g > tilføj > gem
så bager du brød et par gange efterfølgende og den ene gang forsvinder der måske 53 g og den næste måske 50 g, så kan du ændre fordampningen til et gennemsnit altså 50 g.
14 år13. marts 2010 kl. 20:02
Camilla24
Super :D
Nu er jeg helt med ;) Jamen det vil jeg prøve at gøre så ;) Tak for hjælpen ;)
Nu er der forresten hørfrø i - og de tæller jo ret mange kalorier i regnskabet - men bliver jo ikke optaget i kroppen, når de passerer direkte igennem... Skal jeg så evt lade være med at taste dem med i opskriften eller hvad ville du gøre?
Nu er jeg helt med ;) Jamen det vil jeg prøve at gøre så ;) Tak for hjælpen ;)
Nu er der forresten hørfrø i - og de tæller jo ret mange kalorier i regnskabet - men bliver jo ikke optaget i kroppen, når de passerer direkte igennem... Skal jeg så evt lade være med at taste dem med i opskriften eller hvad ville du gøre?
14 år13. marts 2010 kl. 22:18
rdrd (slettet)
jeg ville nok køre dem engang rundt i hakkeren og så taste dem ind. Olien fra dem er jo rigtig sund.
14 år14. marts 2010 kl. 22:14
Jeg bager selv mit eget brød, men jeg ved ikke hvordan jeg skal taste det ind? Skal jeg oprette en opskrift, og skrive alt fra gær, mel, vand osv. og så satste på at den selv regner det rigtigt ud?
Håber der er nogle der har erfaringer med det og kan hjælpe mig... ;)