nødder på en ellers sund salat

Du læser en tråd i debat > kost

nødder på en ellers sund salat
I weekenden fik vi dejlig bøf, og en lækker salat. for at gøre den lidt ekstralækker fik jeg lidt nødder, og lidt rosiner på salaten. (30-40 g af hver)
og jeg spiste ikke ret meget ris.

men det sved i kalorie regnskapet. jeg visste jo at de gav meget, MEN... nødder, er det ikke den gode slags fedt? og skal man ikkeen gang i mellem se lidt bort fra hvad det giver rent kaloriemæssig?
altså, det er jo sundt nok, erdet ikke??
14 år1. marts 2010 kl. 20:57
re: nødder på en ellers sund salat
jo, nødder er sunde men spis hellere 10 g om dagen i 4 dage end 40 g en dag. Ellers er der ikke andet at gøre end at forbrænde dem og det er jo også godt nok at få sig rørt
14 år1. marts 2010 kl. 21:53
Enig med rdrd. Og forsøg viser at en kost med nødder giver lettere vægttab end uden. Forudsat at man spiser mindre end man forbrænder, selvfølgelig.

Der er mange nyttige erkendelser af kaloriefælder. Jeg fik et chok da jeg skrev dadler ind i regnskabet!
14 år1. marts 2010 kl. 23:23
Det er den sunde slags fedt, jo.

Man kan godt blive overrasket ind imellem.
Jeg putter hørfrø i min havregrød om morgenen - kun 5 gram, men de 5 gram indeholder 101 kJ, hvorimod 300 gram gulerod indeholder 487 kJ.

Mængde og kJ er desværre ikke logiske :)
14 år2. marts 2010 kl. 08:40
Hørfrø optages ikke med mindre de kværnes.
14 år2. marts 2010 kl. 12:08
Siri - nu var det jo også bare et eksempel på hvor mange kJ der kunne være i lidt
14 år2. marts 2010 kl. 13:24
Jeg blev engang overrasket over hvor mange kal der er i tvebakker og så spændende er tvebakker heller ikke
14 år2. marts 2010 kl. 13:56
Mivsel: Ok :-)
14 år2. marts 2010 kl. 22:08
det er altså ik helt sandt at hørfrø ikke optages... dvs det er rigtigt nok hvis du kan garentere at du ikke tygger dem.... det er jo skallen der gør at de kan passere uden at blive optaget...

Det betyder at hvis du tygger dem vil du optage alt det der ikke er ren kostfiber som skallen er...

Loppefrøskaller oftere kendt som HUSK er et fornuftigt valgt hvis man vil have masser kostfibre der ikke kan optages men hjælper maven med at holde sig i form..

Og årsagen til t man anbefaler nødder i en sund kost er at de indeholder masser af fedt... Men det er de enkelt og fler-umættede fedtsoffer og derfor essentielle for at du kan optage alle de vitaminer din krop har behov for... men da de er komplekse sætter de sig ikke på sidebenene som de mættede fedtstoffer gør... istedet binder de sig til vitaminer og mineraler...
Håber det kunne forklare hvorfor man ikke skal droppe fed fisk og nødder på baggrund af kalorieindtaget.
14 år6. marts 2010 kl. 01:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });