Hvorfor må jeg ikke spise sent om aftenen?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvorfor må jeg ikke spise sent om aftenen?
Hej,

Hvorfor er det, at man i mange artikler/indlæg læser, at man ikke må spise for sent/for tæt på, at man lægge sig til at sove?

Det må meget gerne underbygges med artikler/videnskablige forklaringer.

Spørgsmålet bunder i, at jeg træner på et lidt dumt tidspunkt om aftenen, så det er svært at nå at spise mindst 2 timer før træning (hvilket er nødvendigt hvis jeg ikke skal have ondt i maven og præstere max). Herefter er jeg drønsulten, men det er også ved at være tid til at gå i seng.. Det ser ca således ud - fra job ved 16-17 tiden - hjemme kl 17-18 - træning 19 eller 2030 i 1½ time - vil gerne i seng ca kl 2300.

Skubber sent indtaget måltid ikke bare vægten lidt mere op om morgenen (når man bliver vejet), mens jeg vejer lidt mindre om eftermiddagen/aftenen, eller kan man ikke regne den ud på den måde??

På forhånd tak for hjælpen/forklaringen
14 år19. februar 2010 kl. 11:31
re: Hvorfor må jeg ikke spise sent om aftenen?
Jo, jeg kan ikke se at du ikke skulle kunne spise sent om aftenen.. Medmindre du vejer dig hver morgen og ønsker at se et resultat der, så påvirker det ikke vægttabet at du spiser sent om aftenen.. Alt i alt er det døgnets antal kalorier der tæller uanset hvilket tidspunkt de er indtaget..

Hvis du kan lide at veje dig hver dag, kan du evt gøre det inden du tager til træning i stedet for om morgenen.. jeg har eksperimenteret lidt med at veje mig både morgen og når jeg kommer fra skole kl 17 og jeg vejer som regel det samme som jeg gjorde om morgenen. Hvis ikke jeg altså har spist eller drukket et par timer inden self.

Spiser aldrig selv efter kl 20 men det er mest fordi jeg føler at jeg sover bedst på tom mave..

14 år19. februar 2010 kl. 13:14
Begundelsen er at dit stofskifte nedsættes mens du sover, kroppen har ikke brug for så meget energi som når du er vågen og aktiv. Derfor anbefales det ikke at sove med mad i maven, da en større mængde af det indtagne vil lagres i dine depoter (sukker/fedt).

Men hvis du er sulten skal du jo spise hehe, prøv dog at spise en lille portion, så du er lige rpæcis mæt. Prøv også at få mest protein, det er bedst efter træning og mindre risiko for at det lagres. Altså spis en let salat med kun lidt brød til eller lign.

Et fif jeg bruger er: spis en banan 30 min før træning, den giver ikke mavekneb under træning og den modvirker hos mig at blive for sulten efter.
14 år19. februar 2010 kl. 15:06
Det kommer an på hvem du spørger, ligesom med så meget andet. Der er mange der siger det påvirker vægttabet og noge der siger det ikke gør.

Udfra hvad jeg har læst og hørt vil jeg også give Poisengirl ret. Det er den totale sum af kcal på hele døgnet kontra hvor meget du bevæger dig, der burde afgøre om du tager på eller ej.

Jeg har desværre ikke kunne finde nogen decideret artikler der kan understøtte min påstand. Jeg har dog fundet et brevkassesvar på dr's hjemmeside:

(et forældet link til dr.dk er blevet fjernet)
14 år19. februar 2010 kl. 15:19
Jeg har også hørt det er en skrøne at man ikke må spise sent om aften. Det er som de andre skriver det samlede kalorieindtag på et døgn der gælder.

Noget andet er at et for stort måltid inden du skal sove kan påvirke søvnen.
14 år20. februar 2010 kl. 15:01
Jeg vil lige sige at min kommentar er underbygget af hvad jeg har lært i detaljer på mit studie til læge.

Jo selvfølgelig tæller det mest hvad man indtager minus hvad man forbrænder på en dag, men som sagt ovenfor kan det gøre en forskel, om end lille fordi hendes forbrænding vil være forhøjet nogle timer efter træning. Men det er altså den videnskabelige forklaring :)
14 år20. februar 2010 kl. 17:15
Min mand overhørte en dag i køen i supermarkedet en samtale mellem to ældre mænd.
Den ene: Sig mig engang har du ikke tabt dig meget?
Den anden: Jo, siden jeg begyndte at spise mit hovedmåltid midt på dagen i stedet for til aften er kiloene raslet af mig.

Det betyder selvfølgelig ikke at man slet ikke skal spise før sengetid, men jeg har nu også selv erfaring for at jeg taber mig mest når jeg spiser mit hovedmåltid midt på dagen.
14 år20. februar 2010 kl. 20:23
Tak for alle svarene - jeg prøver allerede med mange måltider og små frugt/grøntsnaks i løbet af dagen, og dermed også ½-1 time før træning.

Rov - det giver mening, at stofskiftet er lavere om natten.. Det betyder lidt for min opfattelse af hvorfor jeg/man spiser. Der er selvfølgelig fordi man spiser "fremad" - altså til det man skal til at yde.. Altså kan man ikke spise mere, fordi man lige har brændt en sjat af.. Man hælder jo også benzin på en bil for at komme videre - ikke fordi man har været ude at køre.. Ved ikke om det giver mening, men gør det for mig ;)

Jeg elsker den her side - folk er super hjælpsomme og altid gode og positive svar
14 år22. februar 2010 kl. 12:36
- og så alligevel lidt. Man restituerer bedre hvis man får den rigtige kost efter træning og her er det åbne vindue på en time ikke noget der skal tages alt for let på.
14 år23. februar 2010 kl. 22:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });