Hvilke produkter indeholder (mange) kostfiber?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvilke produkter indeholder (mange) kostfiber?
Jge er ny bruger af siden - virker til at være en utrolig god og lettilgængelig hjemmeside :-)

Men jeg undrer mig over, de beregninger som programmet foretager for kostfiber.
Umiddelbart ser det ikke ud til at der beregnes ret mange kostfiber i bl.a groft rugbrød, müsli, gulerødder, havregryn.
Det kan vel ikke passe, vel?
14 år15. februar 2010 kl. 12:35
re: Hvilke produkter indeholder (mange) kostfiber?
Nu ved jeg ikke hvor meget du betegner som meget når vi snakker kostfibre, men kiggede lige på rugbrød, müsli og gulerødder og der giver alle delene præcis lige så mange kostfibre her, som de gør i min kalorietabel, så tror i hvert fald ikke der er noget i vejen med programmet.

Rugbrød giver 14,8 g pr. 100 g, müsli 8,1 g, havregryn 10,1 og gulerødder 2,3 g.

Topscorerne indenfor kost fibre, er bl.a. hvedeklid, tørrede bønner og kikærter.

Hvedeklid giver 40,2 pr. 100 g (men det spiser man jo ikke), brune bønner giver 17,8 g, hvide bønner 18,4 g, sojabønner 16,6 g. og kikærter 12,2 g.

Vh Karin
14 år15. februar 2010 kl. 15:41
Jeg spiser en del isis produkter, og de er propfyldte med fibre!

Derud over giver grøntsager som hvidkål og broccoli så vidt jeg ved mange fibre.

Du kan altid tilsætte kværnet hørfrø til din mad (fx i brød eller smootie) - de giver rigtig mange fibre, og endelig er der de nye brødtyper med et højt indhold af fibre.

Mht de ting du taster ind, så kommer det jo noget an på mængden du spiser.
14 år15. februar 2010 kl. 20:44
Der findes morgenmadsprodukter med cirka 40% kostfibre, de er rigtigt gode. Kig for eksempel efter Axa FiberSund eller den gule Fiberkost.
Wasa laver også nogle knækbrød med mange fuldkorn og fibre, men jeg synes Fiberkiks fra Føtex/Bilka smager bedre.
14 år16. februar 2010 kl. 09:08
Prøv at klikke på Hjælp-linket i bunden af siden. Her er svar på nogle spørgsmål omkring kostfibre: "Kostfiber 0 kj pr. 100g el 8 kj pr 100g"

Det er lidt af en videnskab hvordan det beregnes.
14 år20. februar 2010 kl. 10:38
Hovsa! Tag jer ikke af jeg troede jeg gjorde teksten fed men det lykkedes altså ikke :-)
14 år20. februar 2010 kl. 10:40
Ak ja, jeg bliver vist aldrig god til dette her. Lige en rettelse mere. Spørgsmålet lyder ikke 0 el. 8kj pr. 100g MEN 0 el 8 kj/gram. Undskyld.
14 år20. februar 2010 kl. 10:43
loppefrøskaller indeholder udelukkende kostfiber, og derfor ingen KJ... Disse findes både under navnet HUSK og så som poser med loppefrøskaller hos f.eks helsebutikker og matas.... og det er det samme uanset navn bare det kun indeholder loppefrøskaller...
Fungere godt i hjemmelavet musli eller på yoghurt... man kan selvfølgeligt også bare hælde det i et glas vand men personligt synes jeg det har en ubehagelig konsistens på den måde...

Hvedeklid er nogenlunge ligeså men ikke så nemt at indtage på morgenmaden men supergodt til hjemmebagte boller...

Hjemmelavet musli hos mig består af:
1½dl havregryn
1½spsk loppefrøskaller
1spsk sesamfrø
1spsk hørfrø
3spsk rosiner eller anden tørret frugt

man kan evt også bruge 1½spsk hasselnødder og det samme med tørret banan og kokos for at variere men jeg bruger aldrig nødderne selv pga allergi

14 år6. marts 2010 kl. 02:01
Loppefrøskaller er også godt i en omelet. 125 ml skummetmælk hæles over 1 spsk loppefrøskaller i en skål. Jeg har tit fået det til morgenmad, så det skal trække den tid det tager at gå i bad, tage tøj på og sminke sig, når det har trukket pisker du et æg i og steger det en middelvarm pande som du har smurt med olie ( brug køkkenrulle, så er der præcis nok fedtstof) Steg videre til den er færdig på overfladen og buk den sammen om f.eks cherrytomater skåret i skiver.
14 år6. marts 2010 kl. 11:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });