Rigeligt grønt og vand?

Du læser en tråd i debat > kost

Rigeligt grønt og vand?
Jeg er interesseret i at få nogle ideer til hvordan man kan inplementere flere grøntsager og frugt ind i hverdagen så jeg i det mindste når op på 600g hver dag. Jeg synes selv det er en næsten overvindelse at kommer op over 300g.

Det samme gælder for vand. Jeg kan næsten ikke drikke to liter vand om dagen fordi jeg bare skal tisse hele tiden! :-P

Hvad gør i andre brugere?
14 år21. januar 2010 kl. 15:09
re: Rigeligt grønt og vand?
jeg skræller gulerødder og skærer dem i stave, har en agurk liggende og masser af frugt i køkkenet. så er det rigtig let at gå til.

og så putter jeg så meget salat og grønt som muligt i min aftensmad.
Alle måltider, inkl. mellem måltider indeholder lidt frugt og grønt.

Og væsken - ja, jeg render altså også på toilet hele tiden, men det er fordi jeg er for dårlig til at sprede det over hele dagen tror jeg. men hvis man tager et glas vand til alle måltider, inkl. mellemmåltider er man godt på vej :)
14 år21. januar 2010 kl. 16:18
Jeg synes faktisk det er nemt at få det frugt og grønt man skal have. Eksempelvis til aftensmad putter jeg masser af grønsager i maden, så man ikke altid skal sidde og gnave i en gulerod. Det bliver jeg ihvertfald træt af. Jeg sørger altid for at få noget forskelligt. Enten kogte grøntsager eller en frisk salat.

Vigtigst af alt, sørg for at spise noget forskelligt, så du ikke bliver træt af det.

Med hensyn til vand er det bare en vanesag. Du vænner dig hurtigt til det, og så går man ikke på toilettet hele tiden.
14 år21. januar 2010 kl. 19:08
Det med vandet er bare en overgang, indtil kroppen har vænnet sig til det.

Jeg har konstant en ½ liters drikkedunk med vand i min nærhed, og så tæller jeg i hovedet hvor mange gange jeg har fyldt den i løbet af dagen, så ofte får jeg faktisk nærmere de 3 liter.

Frugt og grønt er jeg heller ikke altid så god til, men har hørt fra en anden, at hun hver morgen skærer 600 g frugt og grønt i stave, som hun så går og gnaver af i løbet af dagen - det hun så serverer til aften er jo bare oveni :-)

Og hun går ikke i seng før posen er tom ;-)

Kan være jeg selv skal afprøve det råd?? ;-)

Vh Karin
14 år21. januar 2010 kl. 20:14
Hej

Bare lige et lille tip mht. grønsagerne. Det er altid godt, synes jeg, at blande grønsager med maden. Eksempelvis kødsovs og gryderetter med masser af løg, gulerødder, selleri eller hvad man nu kan lide. Masser af revet løg/gulerødder i frikadeller, kødboller, farsbrød osv. Ellers er grønsagssupper med blendede grønsager altid gode såsom tomatsuppe, sellerisuppe, jordskoksuppe, karrysuppe, blomkålssuppe osv. Koteletter i fad med masser af flåede tomater og champignoner.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om.
14 år22. januar 2010 kl. 09:00
jeg er meget dårlig til at spise grøntsager, da jeg er utrolig kræsen og faktisk kun gider agurk og iceberg salat. til gengæld elsker jeg frugt.
jeg er begyndt at drikke et glas appelsinjuice til morgen, som jeg tæller for 100 gram frugt, kl. 10 spiser jeg så 158 gram vindruer (det gør jeg i dag) og til middag får jeg 40 gram agurk ovenpå noget kødpålæg og brød og når jeg så kommer hjem fra skole får jeg somregel en hindbær/jordbær smoothie af 160 gram frugt. det er så 458 gram. så kan resten komme ned til aftensmaden (: men jeg er heller ikke altid helt god til at huske på at spise 600 gr.
og vand der er det en super idé altid at have en flaske ved din side, så drikker man automatisk. det med at tisse hele tiden går over med tiden d:
14 år22. januar 2010 kl. 10:23
Jeg tilslutter mig rådet om at altdi have ½ liter vand ved sin side, men i stedet for at huske i hovedet hvor mange gange man har fyldt den så kan men sætte 4 elastikker rundt om om morgen og fjerne en hver gang man fylder den.
14 år22. januar 2010 kl. 13:42
Jeg er en af dem, der helt uden at tænke over det, altid kommer op på 7-800 gram frugt og grønt eller mere om dagen, så det kan godt undre mig lidt at nogen har så svært ved det.
Men når man ikke er så glad for grønsager så er det selvfølgelig svært, for maden skal jo være en nydelse.

Jeg vil dog vove den påstand at jer der siger at I ikke kan lide så mange grønsager, ikke har udforsket markedet nok, der er jo bare så mange lækre grønsager man kan lave så meget lækkert af.

Hermed et lille forslag til et super lækkert sundt mellemmåltid/tilbehør som I skulle ta at prøve, også jer der tror I ikke ikke bryder jer om det og især jer der mangler inspiration.

I snitter bare noget rødkål ganske fint, gerne lange tynde strimler, blander en god tsk fuld tyttebærmarmelade i, og skærer ½ æble i tern og putter i. Lad det stå i et par timer eller gerne til dagen efter, så er det lækkert marineret og både sødt/syrligt.
Til en portion bruger jeg som regel 150 g rødkål.

Noget andet er bagte rodfrugter, det skulle I også tage at prøve, rødbeder er noget af det mest oversete, skær dem, og f.eks pastinak, gulerod og selleri i grove tern, bland med groft salt, krydderier og god olie, og stil i ovnen. Det ska have 45-60 minutter alt efter ovn og mængde, vend rundt i det af og til.

Og ellers er jeg selv stor fan af den gode gammeldags råkost med revne gulerødder og citronsaft, her blander jeg også revet æble i, eller lidt rosiner, så er det nærmest en lille snack, super som mellemmåltid.

Ja der er oceaner af muligheder som der også allerede er foreslået her i tråden..

Velbekomme :0)

mvh
Bøge

14 år22. januar 2010 kl. 14:04
Mht til vandet så kan du evt drikke et glas vand hver gang du har været på toilet. på den måde drikker du ikke formeget på én gang, så din krop bedre kan absorbere det.

Jeg er heller ikke oppe på de 600 g om dagen, og det er af den simple årsag at det tager for mange kcal :D altså når jeg er sulten vil jeg have noget fiber et eller andet.
hihi..
men det der med at skære 600 g frugt og grønt op om morgenen vil jeg begynde på... så er det danemmere at holde styrpå..
super god ide....
14 år22. januar 2010 kl. 21:50
Med hensyn til vand kan jeg nok ikke hjælpe - det er mig en gåde, at folk kan overleve på under 2 liter om dagen. Jeg er ofte oppe på 5-6 liter væske på en dag...

Men grøntsagerne kan jeg også godt have svært ved. Et par af de ting, der hjælper mig, er:

- Jeg har altid frossent grønt i fryseren, så næsten lige meget hvad jeg får af aftensmad, så får jeg lidt kogte grøntsager til - rosenkål, broccoli eller en grøntsagsblanding. Så ryger der hurtigt et par hundrede gram ekstra.

- Når jeg spiser rugbrød kommer der grøntsager på. Det kan være agurk, grøn peber, et par salatblade eller lidt tomat. Ingen ostemadder eller pålægsmadder uden grønt.

- Jeg har lavet nogle "færdigretter" på forhånd, der ligger i fryseren, jeg nemt kan tage med som en madpakke og varme i mikroen. Her bruger jeg en frossen grøntsagsblanding, så der er små 200 gram grøntsager i hver af de her færdiglavede madpakker. Det tæller godt (og mætter godt).

Håber rådene kan bruges af andre også ;-)
14 år24. januar 2010 kl. 11:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });