#2 af ileby (slettet)
Opskrifter
Du læser en tråd i debat > kostileby (slettet)
re: Opskrifter
madital tager ikke frobehold for "svind" af vitaminer og andet når maden bliver forarbejdet.
og jeg vilmene at hvis du så brugte fedtstof på panden, og du bare tilføjer den ene spsk olie i opskriften, så sker der ingenting. man skal jo tælle ALT med.
i en sammenkogt ret vil man jo heller ikke få lige meget af alt som er dr i, det regner jo maskinen med. men det er små ting.
så gå du bare ud fra hvad madital siger. det gør jeg ihvertfald.
Gav det mening? hihi
og jeg vilmene at hvis du så brugte fedtstof på panden, og du bare tilføjer den ene spsk olie i opskriften, så sker der ingenting. man skal jo tælle ALT med.
i en sammenkogt ret vil man jo heller ikke få lige meget af alt som er dr i, det regner jo maskinen med. men det er små ting.
så gå du bare ud fra hvad madital siger. det gør jeg ihvertfald.
Gav det mening? hihi
14 år15. januar 2010 kl. 08:46
KarinaHadsten (slettet)
Visse ting er der altså rigtig meget forskel på om det er den rå vægt eller den forarbejdede vægt. Det handler meget om vandindholdet af varen. Ris og pasta er varer som suger MEGET vand til sig under tilberedning, så her er det vigtigt at angive om det er rå eller kogt vægt - der hvor det er muligt. Ellers mener jeg at man hvis man måler den kogte vægt og taster det ind som rå, så skal man kun taste det halve eller en trediedel, da resten er vand.
Nogle fødevarer vil også miste vand under tilberedning og derfor vil man få en afvigelse hvis man bruger den som rå vægt.
Nogle fødevarer vil også miste vand under tilberedning og derfor vil man få en afvigelse hvis man bruger den som rå vægt.
14 år15. januar 2010 kl. 11:28
Frandsen1987 (slettet)
Jeg er helt med på den med pasta og lign. Men det jeg tænker på er netop det når varerne mister vand, vitaminer og lign. når man forarbejder dem.
Men kan da godt være man bare skal "glemme" det. Det slog mig bare igår da jeg havde tastet en moussaka ind retten vejer 2100 g. med alle de forskellige ingredienser. Da jeg så igår skulle måle aftensmaden af vejede en portion kun 200 g. og jeg synes jeg tog en god portion, ihvertfald en del mere end 1/10 måske nærmere en 1/5 - Det var egentligt der spørgsmålet opstod.
Men kan da godt være man bare skal "glemme" det. Det slog mig bare igår da jeg havde tastet en moussaka ind retten vejer 2100 g. med alle de forskellige ingredienser. Da jeg så igår skulle måle aftensmaden af vejede en portion kun 200 g. og jeg synes jeg tog en god portion, ihvertfald en del mere end 1/10 måske nærmere en 1/5 - Det var egentligt der spørgsmålet opstod.
14 år15. januar 2010 kl. 16:04
Bøge (slettet)
Det jeg gør når jeg taster opskrifter ind, er at jeg kigger på om jeg tager 1/3 eller 1/2 portion f.eks. så jeg vejer ikke selve portionen, men taster f.eks halvdelen af antal gram af den "rå" opskrift ind.
Så er det stadig den "rå" opskrift der er udgangspunktet, og det er i mit hoved det rigtige, for selvom det svinder osv under tilberedning, så var det som udgangspunkt x antal gram af de rå varer.
Hmm, gad vide om det er til at forstå meningen med, jeg ved jo selv hvad jeg mener...men synes måske det lyder lidt kryptisk på skrift..;0)
Giver det mening for nogen?
mvh
Bøge
Så er det stadig den "rå" opskrift der er udgangspunktet, og det er i mit hoved det rigtige, for selvom det svinder osv under tilberedning, så var det som udgangspunkt x antal gram af de rå varer.
Hmm, gad vide om det er til at forstå meningen med, jeg ved jo selv hvad jeg mener...men synes måske det lyder lidt kryptisk på skrift..;0)
Giver det mening for nogen?
mvh
Bøge
14 år15. januar 2010 kl. 18:53
bruger slettet
Jeg forstod det godt, og det er præcis det samme jeg gør.
Altså jeg tager en 1/4 (eller hvor meget jeg nu spiser) af den originale opskrift og taster ind.
Det der med svind er nemlig en rigtig kringlet affære, og så bliver det for besværligt synes jeg.
KJ tallet bliver måske ikke helt nøjagtig på denne måde, men det er i hvert fald ikke det er vælter læsset :-)
Vh Karin
Altså jeg tager en 1/4 (eller hvor meget jeg nu spiser) af den originale opskrift og taster ind.
Det der med svind er nemlig en rigtig kringlet affære, og så bliver det for besværligt synes jeg.
KJ tallet bliver måske ikke helt nøjagtig på denne måde, men det er i hvert fald ikke det er vælter læsset :-)
Vh Karin
14 år15. januar 2010 kl. 19:57
Frandsen1987 (slettet)
Er med på hvad du mener, og det giver helt sikkert også et mere rigtigt resultat, end når man vejer retten efter, at den er lavet. Så det vil jeg også gøre.
Tak for hjælpen :)
Tak for hjælpen :)
14 år16. januar 2010 kl. 00:48
men så slog det mig, at mange af fødevarerne jo er rå når man taster dem ind, men de bliver jo forarbejdet og så ændre de sig jo. Har det nogen betydning?
Eks: Jeg lavede moussaka igår m. auberginer, jeg brugte 700 g. rå aubergine til hele retten, men de blev både stegt på panden og efterfølgende varmet i ovnen, så snyder jeg mig selv eller roder jeg bare tingene sammen nu?