Nogen der kan hjælpe-indtastning af varedeklaration?

Du læser en tråd i debat > kost

Nogen der kan hjælpe-indtastning af varedeklaration?
Hej,

Jeg kan ikke forstå hvorfor kcal-tallet bliver noget anderledes når jeg indtaster andet end bare protein, kulhydrat og fedt fx. kostfibre.

Håber i kan hjælpe
14 år14. januar 2010 kl. 16:07
re: Nogen der kan hjælpe-indtastning af varedeklaration?
Det er fordi, der også er energi i kostfibre, og de skal jo også tælles med.
14 år14. januar 2010 kl. 17:49
Men så passer det ikke med varedeklarationen fx har isis is 17 gram kostfibre og hvis jeg indtaser det bliver kcal tallet en del større. Varedeklarationen siger 80 kcal og udregningen herinde siger 107.

Hvad passer så?
14 år15. januar 2010 kl. 13:12
Der var en større diskussion om det herinde på et tidspunkt, og jeg mener, at folk kom frem til, at det er den værdi, som programmet udregner, der er korrekt. Det skyldes, at man af traditionsårsager ikke regner værdien af kostfibre med på deklarationerne. Men jeg mindes også, at jeg læste noget om for nylig, at reglerne er ændret, så de fremover skal regnes med. Jeg prøver lige at finde den artikel igen...
14 år15. januar 2010 kl. 15:26
Det står i denne artikel om næringsdeklarationer:

(et forældet link til foedevarestyrelsen.dk er blevet fjernet)

Her står, at man fra 1. oktober 2009 skal medtage kostfibre i energi-indholdet, men at der er en overgangsordning frem til 2012, så firmaerne kan bruge det emballage, de allerede har fået trykt.

Så med tiden skulle næringsdeklarationerne gerne blive korrekte, indtil da er det den værdi, der udregnes her i madital, der er den teoretisk mest korrekte. Men jeg husker, at det var en lang diskussion, hvorvidt det var hensigtsmæssigt at regne dem med eller ej...
14 år15. januar 2010 kl. 15:31
Tusinde tak :)
14 år15. januar 2010 kl. 19:55
det er da egentlig også underligt at kostfibre ikke har været talt med indtil videre
14 år16. januar 2010 kl. 12:41
Det er fordi at forskerne indtil for nylig, har vurderet at der var så få kalorier i kostfibre at det var uden betydning.

Men nu har man så fundet ud af at det er lidt mere end ingenting (2 kcal pr. g).

Men det skal nu ikke skræmme nogen fra at spise de sunde kostfibre, som er så vigtige for fordøjelsen.

Så hvis man følger de 8 kostråd, så burde det ikke være de få kalorier i kostfibre der vælter læsset. :-)

Hvis man følger rådet om 25-30 g kostfibre om dagen, giver 50-60 ekstra kalorier om dagen og det er jo altså ikke ret meget.
14 år16. januar 2010 kl. 13:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });