Kalorier i hjemmebagt???

Du læser en tråd i debat > kost

Kalorier i hjemmebagt???
Hvordan regnes kalorie ud i hjemmebagt franskbrød.
Der bruges til 2 brød:
50 g gær
1 dl. lunken vand
1 dl. olie
5 dl. vand
2 tsk. salt
1 1/2 tsk sukker
50 g. solsikkefrø
1 kg mel.

og skulle der være nogen der har en opskrift på rugbrød???
Jeg bor i Kenya, og vi kan ikke købe rugmel hernede, er der noget andet jeg kan bruge istedet, savner at få et stykke rugbrød!!!!!

Håber der er nogen der har et svar!!!!!
14 år5. januar 2010 kl. 08:04
re: Kalorier i hjemmebagt???
tror jeg har fundet ud af det!!! 2.572 Kcal i 1 franskbrød.
Passer det????

Vil stadig om der er nogen, der har et alternativ, som kan bruges i stedet for rugmel i rugbrød!!!!
14 år5. januar 2010 kl. 08:26
Hejsa

Ja du skriver bare ingredienserne ind som en opskrift og så kan du finde den i din madliste og indskrive hvor mange gram du har spist.. så regner den selv resten;o)

I forhold til det med rugbrødet så tror jeg ikke der er noget der direkte kan erstatte det hvor man stadig får et "rigtigt" rugbrød. Grahamsmel er jo selvfølgelig en løsning, men hvad med de lokale meltyper f.x sorghum (også kaldet durra)... den er godt nok mere en ris/hvede type men kan måske bruges... og så en masse kerner, havregryn (for fibrene) og så selvfølgelig bagt med surdej så du får den syrlige fornemmelse...

Desuden er der er en kornsort der hedder fonio, der gror i afrika... kan dog ikke lige finde ud af om den er grov.... der er også en sort der hedder triticale, som er en blanding af hvede og rug... den er menneskeskabt og skulle være rigtig god,..

håber det hjalp en smule... kan ikk rigtig finde mere om det....
Gine
14 år5. januar 2010 kl. 12:08
Hej Gine

Har boet i Kenya nu i 1 1/2 år og har ikke hørt om de sorter, men prøver om jeg kan finde dem. Takker
14 år5. januar 2010 kl. 12:12
Hej Helle
Sig mig engang - kan vi da ikke sende en pakke rugmel til dig?;0)
Du skal skisme da ha dit rugbrød..

mvh
Bøge
14 år6. januar 2010 kl. 21:37
Bøge har da ret... det er jo løsningen... især fordi der ikke findes noget som rugbrød andre steder...

Du siger bare til hellevester;o)
14 år7. januar 2010 kl. 10:14
Bøge og Gine

Tror det bliver taget i tolden, men en rigtig sød tanke fra Jer!!!!!!
14 år7. januar 2010 kl. 11:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });