Enkeltumættede + Flerumættede

Du læser en tråd i debat > kost

Enkeltumættede + Flerumættede
Hej.
jeg mangler nogle procenter i Enkeltumættede og Flerumættede, kan i anbefale noget mad der hører derunder?

og har i nogle råd til at man ikke spiser så store potioner? tror nemlig det er derfor jeg ikke taber mig, og så spiser jeg for mange mellemmåltider(68%)..
jeg drikker en flaske 0,5L vand inden, men synes aldrig det hjælper mig med at blive mæt..

håber i kan hjælpe.
14 år4. januar 2010 kl. 20:33
re: Enkeltumættede + Flerumættede
Hejsa

Kan ikke hjælpe dig med olierne, men dog give dig et råd med protionerne...

Jeg har det samme problem med størrelserne og jeg tager simpelthen bare en mindre tallerken og øser kun op én gang - lige meget hvor godt det smager...

Hvis du får 68% som mellemmåltid får du jo næsten ikke noget ved hovedmåltiderne... jeg ville kigge på den del og se hvad de i realiteten består af... går ikke ud fra at det er gulerødder og frugt du spiser? Fordelingen skulle jo helst være den anden vej rundt:o)

Det med at drikke vand hjælper kun mig selv nogle gange... har fundet ud af at koldt vand er det bedste og at jeg lige skal sidde 5-10 minutter inden jeg spiser.. så hjælper det.... du skal jo tænke at hjernen lige skal registrere at der allerede er noget i maven inden man begynder at spise... ellers virker det jo bare på samme måde som npr man spiser hurtigt...

Håber du kunne bruge noget af det:o)
Gine
14 år5. januar 2010 kl. 11:49
Enkeltumættede fedtsyrer findes i større mængde i bla. : avokado, nødder, oliven, kød, makrel, sildepostej, torskelever, ål, and, gås, æggeblommer, olie, levertran

Flerumættede fedtsyrer findes i større mængde i: nødder, olie og levertran.

Den flerumættede bliver nok den der bliver sværest at få, men med en skefuld levertran om dagen kommer du langt ;-) Det er i hvert fald det der giver mest :-)

Vh Karin
14 år5. januar 2010 kl. 14:56
Du har ret Gine, jeg spiser mange mellemmåltider, det kan være alt lige fra melon, pitabrød, klementin til fuldkornsflakes. Men det er fordi jeg har hørt det er bedre at spise mange små mellemmåltider istedet for 4 store på en dag.. min vægt har stået stille de sidste 4 dage, og jeg aner virkelig ikke hvad jeg gør forkert. Jeg har fået min morgenmad op på 41% er det godt nok eller for meget? jeg kan slet ikke finde ud af hvor meget jeg skal tage ved måltiderne..
14 år5. januar 2010 kl. 23:13
re: re: Enkeltumættede + Flerumættede
Tak til dig, kaj1973
må ud og have købt ind så ;).
14 år5. januar 2010 kl. 23:14
NNR anbefaler følgende måltidsfordeling:

Morgenmad: 20-25 % (af det daglige indtag)
Middag: 25-30 %
Aften: 20-25 %
Mellemmåltider er så sat til 5-10 % pr stk (3 gange om dagen). og samlet set giver det så i alt 100 %

Om programmet her bruger de samme tal, ved jeg ikke, da jeg ikke bruger det så meget, men sådan er anbefalingerne i hvert fald :-)

Vh Karin
14 år6. januar 2010 kl. 14:23
Hejsa anonym
Jeg tror du lige mangler at finde balancen mellem de "mange små måltider" og de få store.
Anbefalingerne er, som Karin også har vist på skitsen, 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider pr dag.

Hvis du konstant småspiser hele dagen, så giver du ikke din krop lov til at finde ud af hvornår den er sulten og mæt, den kan ikke finde balancen, når den aldrig føler at den er sulten, og kan den ikke finde ud af det, kan den heller ikke fortælle dig at du er mæt.

Den konstante småspisen kan således nemt give anledning til at man føler sig sulten hele tiden.

Prøv dig frem så du rammer ca. anbefalingerne på hovedmåltiderne, så er der plads til 1-2 stk frugt/et glas mælk/knækbrød med ost og marmelade eller lignende til hvert mellemmåltid.

Måske ville det også være en god hjælp for dig at kigge lidt på folks dagbøger og dagskost herinde.

mvh
Bøge
14 år6. januar 2010 kl. 21:35
Hej igen

Det er jo også en grund til at man kalder det Hovedmåltid... det er de måltider der skal give dig hovedparten af din energi....

jeg spiser kun en lille morgenmad - måske et æble til mellemmåltid - frokosten varierer lidt i størrelse og sammensætning - et mellemmåltid (måske også kun et æble) - aftensmad, hvor jeg prøver at reducere portionsstørrelsen (men som stadig fylder mest i mit daglige energiindtag) og så et stykke frugt til aften-teen...
Du er velkommen til at kigge i min dagbog hvis det gør det nemmere.

Jeg tror Bøge har ret i at det kan være forstyrrende at spise hele tiden... jeg bliver naturligt sulten mellem mine hovedmåltider, men jeg passer på at mellemmåltiderne ikke kommer til at overtage...

Det blev vist et lidt rodet svar, men håber det på trods af det kan bruges
14 år7. januar 2010 kl. 10:12
Spis grove grønsager og lidt protein til alle måltider. Mest protein først på dagen. Spis mest til morgenmad og frokost. Til aftensmaden kan du godt skære lidt ned på proteinet og lade kulhydraterne fylde mest. Spis gerne på de samme tidspunkter.
Maden først på dagen skal give dig energi helt til aften. Er energiindtaget for lille her, kommer du til at få sukkertrang om eftermiddagen og overspise om aftenen, hvor kroppen ikke har brug for energien.
14 år7. januar 2010 kl. 22:44
Hvis du mangler ideer til madvarer, som kan hjælpe med det du mangler kan du gå ind i menupunktet Info - og så alle varer. Øverst til venstre kan du så vælge enten energi eller fedtsyrer - til de problemer du lige havde her. Hvis du vælger fedtsyrer får du alle varers indhold af de forskellige slags fedtsyrer. Hvis du så klikker på overskriften Flerumættede vil du få listen sorteret så de varer med størst indhold af flerumættede fedtsyrer står øverst. På den måde kan du finde ud af hvad der skal til.

Nogle gange kan lidt nødder eller frø hjælpe på den med fedtsyrerne.
14 år14. januar 2010 kl. 13:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });