er under 1000kcal usundt??

Du læser en tråd i debat > kost

er under 1000kcal usundt??
er det usundt at i en kort periode (14 dage) af forsøge at holde sig under 1000 kcal (kalorier) om dagen???

jeg følger vægtkonsulenternes kostprogram... men har valgt at juleaften og nytårsaften, vil jeg spise hvad jeg har lyst til...

det resultere jo i vægtøgning...

så jeg har siden juleaften forsøgt at holde mig under 1000 kcal om dagen... to dage er det lykkeds med henholdsvis ca 900 og 800 kcal... to dage er jeg så desværre kommet op på 1200 og 1400 (sådan ca)...

er det skadeligt at gøre det sådan i et par uger??
14 år29. december 2009 kl. 12:35
re: er under 1000kcal usundt??
Det er helt sikkert ikke godt for din krop at indtage under 1200 pr. dag.
Det vil også medføre at dit stofskifte vil falde og det vil dermed blive sværere at tabe dig.
Jeg vil tro at mellem 1200-1400 vil passe bedre.
Hilsen Belfast
14 år29. december 2009 kl. 12:55
okay tusind tak for dit svar...

nu har jeg ikke forstand på kost og stofskifte osv osv... men hvorfor falder stofskiftet når man får få kalorier???

det er fordelt på 3 hovedmåltider og et par mellemmåltider (frugt)
14 år29. december 2009 kl. 14:54
Det er fordi et menneskes basalstofskifte (hvilestofskifte) kræver 5800 kJ (svarende til ca 1300 kcal) . Dvs det er det kroppen behøver hvis du ligger musestille et helt døgn og ikke bruger energi på noget. Så selv et menneske i koma ville ikke engang kunne klare sig ret længe med 1000 kcal dagligt.....i hvert fald ikke uden at kroppen på en eller anden måde tager skade.

Så minimum 1300 kcal, skal du op på, og det er såmænd heller ikke nogen særlig sund måde at tabe sig på, da kroppen jo kræver mere energi end en der ligger i koma. Vi bevæger os jo hver dag.

Det anbefalede daglige indtag for normalvægtige kvinder mellem 18 og 60 år er 9300 kJ (2215 kcal) ved normal fysisk aktivitet, og 8200 kJ (1950 kcal) ved lav fysisk aktivitet. Og du vil kun indtage halvdelen!!

Så lavere end 1400-1500 kcal vil jeg absolut ikke anbefale dig. Du skal nok tabe dig alligevel.....det tager måske lidt længere tid, men er helt sikkert sundere :-)

Held og lykke med det

Kh Karin, som læser til ernæringsassistent, og ved en del om hvad og hvor meget man bør indtage (også selv om det ikke kan ses på egen krop ;-))
14 år29. december 2009 kl. 18:58
Hej Sandie
Jeg synes du har fået et rigtigt godt svar af Karin, men jeg vil alligevel gerne svare ganske kort på dit specifikke spørgsmål om hvorfor stofskiftet falder når du indtager så få kalorier.

Det gør det fordi kroppen reagerer på de få kalorier som om der var hungersnød. Så sænker den stofskiftet for at forbrænde så LIDT som muligt, og du får den direkte modsatte effekt af det du ønsker.

Kroppen ved nemlig ikke om den får så lidt mad fordi du vælger at spise mindre, eller fordi der vitterligt ER hungersnød og du ikke kan skaffe nok mad, så den vælger at passe så godt på dig som muligt.
Vi har en genial krop, så vi skal være gode ved den - både ved at tabe os hvis vi er overvægtige, men også at gøre det på en fornuftig måde og ikke forsøge at lave smutveje der ikke gavner os i sidste ende.
Håber du kan bruge svaret, og håber du er go ved dig selv.
mvh
Bøge
14 år3. januar 2010 kl. 10:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });