#2 af angelique (slettet)
Inspiration søges
Du læser en tråd i debat > kostangelique (slettet)
re: Inspiration søges
Jeg har en linse suppe-grød som jeg er helt vild med
jeg laver den altid på slum så jeg kan ik rigtig angive fine afvejninger som Xony men jeg bruger følgende ting.
1 løg - sådan et i mellem størrelsen- put i efter hvor pjattet man er med løg
2 fed hvidløg - igen alt efter størrelse og hvidløgs glæde
1 kop røde linser - ca 100g - ellers tilsætter man bare mere vand
1 dåse hakket tomat - eller lignende
1 bouillon terning
salt, peber, 2 tsk garam masala- eller andre krydderier man kan ik gå galt i byen her
olie til stegning af løg - man styrer osse selv hvor fedt fornæret man er :)
vand - 2 dåse fulde ca...
Løget fint snittes efter hvor fint man nu kan lide det og så skal det svitses til det er gennemsigtigt. Imens kan man vaske linserne grundigt, de er ret beskidte og nogle gange er der osse sten med. Når løgene er klar så tilsættes linserne og steges med et kort øjeblik, 15-30sek. Tomaten tilsættes og der røres. 2 dåser vand tilsættes sammen med bouillon terningen og man lader det simre/små koge under låg i 15- 20 min. Så tester man lige om linserne er kogte, hvis de er så tilsættes krydderier. Stor set alt kan bruges.
Jeg plejer osse at tilsætte noget hakket spinat eller hva jeg nu ellers har af reste grøntsager.
jeg laver den altid på slum så jeg kan ik rigtig angive fine afvejninger som Xony men jeg bruger følgende ting.
1 løg - sådan et i mellem størrelsen- put i efter hvor pjattet man er med løg
2 fed hvidløg - igen alt efter størrelse og hvidløgs glæde
1 kop røde linser - ca 100g - ellers tilsætter man bare mere vand
1 dåse hakket tomat - eller lignende
1 bouillon terning
salt, peber, 2 tsk garam masala- eller andre krydderier man kan ik gå galt i byen her
olie til stegning af løg - man styrer osse selv hvor fedt fornæret man er :)
vand - 2 dåse fulde ca...
Løget fint snittes efter hvor fint man nu kan lide det og så skal det svitses til det er gennemsigtigt. Imens kan man vaske linserne grundigt, de er ret beskidte og nogle gange er der osse sten med. Når løgene er klar så tilsættes linserne og steges med et kort øjeblik, 15-30sek. Tomaten tilsættes og der røres. 2 dåser vand tilsættes sammen med bouillon terningen og man lader det simre/små koge under låg i 15- 20 min. Så tester man lige om linserne er kogte, hvis de er så tilsættes krydderier. Stor set alt kan bruges.
Jeg plejer osse at tilsætte noget hakket spinat eller hva jeg nu ellers har af reste grøntsager.
14 år11. december 2009 kl. 23:33
angelique (slettet)
Jeg er osse helt pjattet med selleri-lasagnen inde fra heede.dk. Der er virkelig også mange super lækre opskrifter og de er alle lavet/rettet mod vægttab.
14 år12. december 2009 kl. 16:40
xony (slettet)
det lyder spændende med den side - jeg vil straks gå ind og tjekke den ud :)
14 år13. december 2009 kl. 06:53
jeg har en tendens til at spise nogenlunde det samme hver dag - derfor mangler jeg inspiration til lækre opskrifter!
Så hvis du har en rigtig god opskrift på hvad som helst, så del den med os andre her :)
Jeg personligt er rigtig glad for nedenstående opskrift. Den er super simpel, men smager himmelsk! Og så er den kalorielet :o)
500 g hk. oksekød
500 g hk. løg
2-3 tsk. karry
2-3 tsk paprika
salt og peber
vand
jævning (jeg plejer at bruge Maizena)
Svits løgene i en smule olie, tilsæt kødet og brun det. Tilsæt krydderierne og lad det simre i et par minutter. Tilsæt vand, så det dækker kødet, og gerne 2-3 cm over.
Simrer i ca 20 minutter.
Imens laves en kartoffelmos (en portion er ca 200 g kartoffelmos, alt afhængigt at dit daglige kcal-indtag)
kog rigeligt kartofler (uden salt!)
gem kartoffelvandet efter kogning
Pisk kartoflerne med kartoffelvand og en smule skummetmælk - smag til med lidt salt.
Vupti, så har man er rigtig god gang millionbøf, som smager rigtig lækkert :) Tilbehøret er så ca 200-300 g grønt. Jeg plejer at lave grønne bønner til.
Jeg håber, I vil dele en masse opskrifter :)