oksekød 14 % - er det almindeligt eller let?

Du læser en tråd i debat > kost

oksekød 14 % - er det almindeligt eller let?
Jeg kan umiddelbart finde to slags hakket oksekød på ingredienslisten. Den ene hedder bare oksekød, hakket, den anden noget med fedtfattigt. Men hvordan hænger fedtprocenten sammen med betegnelsen "fedtfattig"?

Når kødet indeholder maks 14 % fedt - er det så almindeligt kød eller fedtfattigt?

mvh. tina
14 år3. december 2009 kl. 00:25
re: oksekød 14 % - er det almindeligt eller let?
Hej Tina

Det er i hvert fald ikke fedtfattigt. Fedtfattigt er det kød, der ligger mellem 3 og 7 %.
14 år3. december 2009 kl. 07:54
jeg synes osse det lyder mega højt. Plejer fedtfyldt hakket oksekød ik at ligge på ca 12% og måske lige et dumt spørgsmål fra vegetaren men er der ikke sådan en næringsindhold deklaration uden på pakken?

14 år3. december 2009 kl. 12:44
Jeg har altid bare købt det billigste og er da tit kommet hjem med noget der er på nogen-og-tyve - så ved man, at man ikke skal bruge fedtstof på panden :-) Nå, men hvis I siger, at 14 procent ikke er fedtfattigt, så er jeg helt med på den.

Men hvordan regner man så ud, hvor mange kcal, der er i kød med 14 procent fedt? Eller omvendt - hvis man ved, hvor mange kcal fedt og protein, der er, hvordan regner man det om til fedtprocent?

Jeg prøvede at bruge maditals kcal-tal. Tog fedt kcal dividerede først med to (der er dobbelt så mange kalorier i fedt) med samlet kcal og gangede med hundrede - og fik en fedtprocent på over 30 for det almindelige og omkring 20 på det fedtfattige. Så det var vist ikke vejen frem :-)

mvh. tina
14 år3. december 2009 kl. 13:04
Det er absolut ikke fedt fatting det skal under 6% for at man kan kalde det fedtnedsat og det skal Være 3-5% for at være fedtfattigt.

Synes du det er for dyrt, så prøv en af de store supermakeder lige før lukketid lørdag, der kan du nogle gange få det billigere, og der ikke noget i vejen med det, kan evt. fryses til du skal bruge det. bare lige et lille tips.
14 år10. december 2009 kl. 00:03

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });