#2 af SiriS (slettet)
De der kulhydrater :-(
Du læser en tråd i debat > kostSiriS (slettet)
re: De der kulhydrater :-(
Hej og velkommen herinde! Jeg tror du vil finde at det også er et godt system på langt sigt.
Du kan bruge oversigten til at se, hvor 'synderne' er. Generelt omkring kulhydrater, når man først har skåret lidt ned for stivelsesprodukterne, er det meget muligt at du ikke skal spise noget 'i stedet', men derimod skrue op for proteinerne og fedtet. Spis flere bønner, snup et æg som mellemmåltid, tag lidt rejer til morgenmaden, kom koldpresset raps- og hørfrøolie over alt hvad du kan finde på, og spis nødder og frø.
Min kost kom i balance da jeg fandt ud af at spise lidt protein til hvert måltid.
Det tager tid at ændre madvaner, så hav tålmodighed med dig selv! Pøj-pøj!
Du kan bruge oversigten til at se, hvor 'synderne' er. Generelt omkring kulhydrater, når man først har skåret lidt ned for stivelsesprodukterne, er det meget muligt at du ikke skal spise noget 'i stedet', men derimod skrue op for proteinerne og fedtet. Spis flere bønner, snup et æg som mellemmåltid, tag lidt rejer til morgenmaden, kom koldpresset raps- og hørfrøolie over alt hvad du kan finde på, og spis nødder og frø.
Min kost kom i balance da jeg fandt ud af at spise lidt protein til hvert måltid.
Det tager tid at ændre madvaner, så hav tålmodighed med dig selv! Pøj-pøj!
15 år12. november 2009 kl. 08:05
Sannew (slettet)
Hej Brincker
Hvorfor vil du ikke spise kulhydrater?
Det er rigtigt, at det er bedst at skære ned på eller helt udelade hvidt brød, hvid pasta, hvide ris og sukker, fordi der her er tale om mad, der bidrager med meget energi og forholdsvis lidt fornuftig ernæring (vitaminer, mineraler, fibre mv). Men resten af kulhydratgruppen er jo både sund og god, så dem er der ingen grund til at skippe.
Du kan altså roligt spise kernerugbrød, knækbrød, bælgfrugter, grovpasta, kartofler og grøntsager - så længe du overholder dit kaloriebudget forstås.
I den periode hvor du skal tabe dig, kan det være en god ide at spise knækbrød i stedet for så meget andet brød, fordi der er meget få kalorier i og tit en masse fibre. Det kan goså være en god ide at skære ned på mængden af kartofler, du spiser; erstat med blomkål (smager godt kogt og moset enten med eller uden kartofler), rodfrugter eller græskar.
Et måltid bestående af en grøntsagssuppe (gerne blended så den bliver lidt cremet) og så enten grovpasta med tomatsovs eller risotto kan som regel laves på et fornuftigt kaloriegrundlag.
Chiliretter af forskellig art er også geniale, også hvis du skal medbringe dem på arbejdet.. De kan laves så de smager super godt, de mætter og de kan spises både varme og kolde, hvis du ikke har adgang til en microbølgeovn.
Held og lykke med de 10 kilo
Hvorfor vil du ikke spise kulhydrater?
Det er rigtigt, at det er bedst at skære ned på eller helt udelade hvidt brød, hvid pasta, hvide ris og sukker, fordi der her er tale om mad, der bidrager med meget energi og forholdsvis lidt fornuftig ernæring (vitaminer, mineraler, fibre mv). Men resten af kulhydratgruppen er jo både sund og god, så dem er der ingen grund til at skippe.
Du kan altså roligt spise kernerugbrød, knækbrød, bælgfrugter, grovpasta, kartofler og grøntsager - så længe du overholder dit kaloriebudget forstås.
I den periode hvor du skal tabe dig, kan det være en god ide at spise knækbrød i stedet for så meget andet brød, fordi der er meget få kalorier i og tit en masse fibre. Det kan goså være en god ide at skære ned på mængden af kartofler, du spiser; erstat med blomkål (smager godt kogt og moset enten med eller uden kartofler), rodfrugter eller græskar.
Et måltid bestående af en grøntsagssuppe (gerne blended så den bliver lidt cremet) og så enten grovpasta med tomatsovs eller risotto kan som regel laves på et fornuftigt kaloriegrundlag.
Chiliretter af forskellig art er også geniale, også hvis du skal medbringe dem på arbejdet.. De kan laves så de smager super godt, de mætter og de kan spises både varme og kolde, hvis du ikke har adgang til en microbølgeovn.
Held og lykke med de 10 kilo
15 år12. november 2009 kl. 11:19
Brincker (slettet)
Tusind tak for jeres svar.... Jeg prøver at finde hoved og hale i det hele... Det skal lige siges at jeg har tabt de første 7 kg med min egen "brug din sunde fornuft" kur. Det bestod primært i mange grøntsager også knækbrød i stedet for rugbrød franskbrød osv.
Sannew: Det er præcis det jeg har gjort, men når jeg så ser på oversigten kan jeg se at mine kulhydrater ligger ALT for højt når jeg bare spiser 3-4 stykker knækbrød om dagen?!?!? Mit kalorietal ligger hvor det skal og så lidt lavere :-) så det er ikke det jeg er i "problemer"..
Tusind tak for jeres svar
Sannew: Det er præcis det jeg har gjort, men når jeg så ser på oversigten kan jeg se at mine kulhydrater ligger ALT for højt når jeg bare spiser 3-4 stykker knækbrød om dagen?!?!? Mit kalorietal ligger hvor det skal og så lidt lavere :-) så det er ikke det jeg er i "problemer"..
Tusind tak for jeres svar
15 år12. november 2009 kl. 15:26
Sannew (slettet)
Nåh, på den led. Jeg vil godt lige sige, at mine tal går altså heller ikke helt op. Jeg spiser klart mere fedt og færre kulhydrater end jeg bør, men det ser ikke ud til at gå ud over vægttabet, og jeg har det godt med det.
Jeg skal ikke komme her og anbefale noget andet end sundhedsstyrelsen, selvfølgelig, og synes ligesom Siri foreslår at du skal eksperimentere dig lidt frem til en mere balanceret fordeling.
Jeg skal ikke komme her og anbefale noget andet end sundhedsstyrelsen, selvfølgelig, og synes ligesom Siri foreslår at du skal eksperimentere dig lidt frem til en mere balanceret fordeling.
15 år12. november 2009 kl. 21:56
Brincker (slettet)
Det er også det der har undret mig :-) Mit vægttab ser ikke ud til at gå langsommere fordi jeg ligger højt på kulhydrater. Tilgengæld ligger jeg så under på fedt. hmmm, jeg tror jeg gør som I begge foreslår og bare prøver mig lidt frem så længe kalorierne ikke stiger... Igen tusind tak for hjælpen :-)
15 år12. november 2009 kl. 22:06
SiriS (slettet)
re: re: De der kulhydrater :-(
Sjovt du siger det med sundhedsstyrelsen, Sanne. mine omgivelser og til dels også mig selv synes at jeg er kostfanatisk fordi jeg er begyndt at spise fuldkornsbrød og 600 g grønsager om dagen og mest af det grove, dvs at jeg spiser kål, rodfrugter og bælgfrugter hver dag. Men i virkeligheden spiser jeg bare som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Tankevækkende.
15 år13. november 2009 kl. 09:13
SiriS (slettet)
re: re: De der kulhydrater :-(
Det hedder 'jeg selv', ikke 'mig selv'
15 år13. november 2009 kl. 09:14
Håber der er en venlig sjæl eller to der vil øse ud af erfaringer...
Mvh Anne