Detoxkuren

Du læser en tråd i debat > kost

Detoxkuren
Dav

Jeg har læst utrolig meget om detoxkuren. Men jeg er lidt i tvivl om hvad den egentlig går ud på.

Der er nogle, der siger at den er rigtig god for kroppen, for huden og for velværet men der er også nogle der siger at det er noget fis.

Er der nogle af jer der ved præcis hvad den går ud på? Noget med at få giftstoffer udskilt fra kroppen?
Og hvad er planen for denne kur?

Er det den som også går under navnet "The Sacred Heart"-diæten? Også kaldt forbrændingskuren eller sådan noget hvor man lever på suppe....

15 år5. oktober 2009 kl. 19:24
re: Detoxkuren
Hold du dig fra alle de fancy kure og lær at spise sundt og godt. Din krop er designet til at rense affaldsstofferne ud, det kommer ud med din urin.
og nej, suppe kuren og detox er ikke det samme.
15 år6. oktober 2009 kl. 01:27
Jeg så et forsøg i fjernsynet med Detoxkuren
Der var to grupper den ene på kuren og den anden på deres almindelige kost.
Efter kuren blev det konstateret at der ikke var nogen forskel netop fordi kroppen selv renser ud som Frk. Jakob skriver.
15 år6. oktober 2009 kl. 19:22
Okay, det er jo interessant nok... Men så skal man jo også spise meget korrekt eller hvad?
15 år6. oktober 2009 kl. 23:04
Faktisk findes der flere forskellige detoxkure, som alle har det til fælles at de bygger på en teori om, at kroppen har godt af at blive renset ud engang imellem.

Hvis du er interesseret kan du låne bøger om det på biblioteket.

Jeg tror ikke, at detoxkure er slankekure som sådan. De er beregnet til at få kroppen til at udskille de tungmetaller, nitrater mv, som man får gennem kosten og som ophobes i fedtvævet. Om de virker, ved jeg ikke, og om det er nødvendigt, ved jeg heller ikke.

Den mest radikale detoxkur er faste
15 år7. oktober 2009 kl. 08:06
Jeg har heller ikke tænkt mig at bruge detoxkuren som slankekur, jeg syntes bare det kunne være lækkert at få renset systemet igennem og så lød det bare også lidt spændende og sjovt at prøve. hehe

Jeg har prøvet at faste før, dog ikke mere end en dag af gangen og jeg synes at det er lidt sjovt at eksperimentere med men det er nok noget man skal være meget forsigtig med.
15 år7. oktober 2009 kl. 21:48
Jeg ved ikke hvorfor folk synes det er et hit at faste. Din krop har brug for mad for at fungere. I de rette mængder og den rette sunde mad. Din krop vil blive ren og renset, hvis du spiser en sund og varieret kost.
15 år8. oktober 2009 kl. 01:06
Detox betyder afgiftning, og der er mange forskellige kure, inkl. nogle man skal købe sig til. Sidstnævnte har jeg ingen fidus til. Jeg har forsøgt mig med diverse diæter og saftfaster gennem årene for at rense ud i mit system pga. allergi og hormon- og menstruationsbesvær (tegn på at noget i min kost er belastende uden at gøre mig egentlig syg endnu). Jeg tror på sund fornuft og økologisk, helst biodynamisk dyrket kost baseret på overvejende planteføde og naturlig mad, altså ingen røde pølser og citronhalvmåner til mig! :-) Jeg tilslutter mig for tiden dogmet om at faste er skadeligt for kroppen, men mange kulturer og lægeretninger tænker anderledes om dette, og jeg er stadig lidt i tvivl...

En god detox-kur, som støtter kroppen og i værste fald er overflødig, er at slippe en række potentielt problematiske fødevarer i en måneds tid. Måske synes man endda så godt om det at man vælger at fortsætte. Denne kur er fra bogen *Mad er medicin' (super lækker bog med et helt katalog af de sundhedsfremmende egenskaber ved mange frugter, bær, grønsager og krydderier) - efter hukommelsen:

Udeluk flg. fødevarer fra kosten:
* mælk og mælkeprodukter
* hvede (og produkter med hvede: pasta og brød - prøv rugbrød fra Aurion)
* alkohol
* kaffe
* sort te
* raffineret sukker
* rødt kød
* hvide ris

Det betyder også at fødevarer hvor disse ting indgår skal udelukkes fra kosten.

Efter kuren kan man med fordel begynde at indføre tingene en ad gangen i et par dage og se, om man får gener af dem, fx mavesmerter, slimdannelser eller eksem. hvis man gør det, må man søge at undgå den pågældende fødevare fremover.

Det er desværre aldrig lykkedes mig at slippe for mine gener med nogen kur - men jeg tabte 4 kilo på en måned med denne, min urin holdt op med at lugte, og jeg følte mig frisk, ren og 'hellig'. Jeg kan anbefale den for det mentale velvære alene. :-)
15 år12. oktober 2009 kl. 17:30
Og det var så mig, der blev logget ud mens jeg skrev mit indlæg.
15 år12. oktober 2009 kl. 17:32

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });