#1 af innaj86 (slettet)
Stadig svært :O
Du læser en tråd i debat > kostinnaj86 (slettet)
Stadig svært :O
syne jeg er ved at komme bedre ind i det hele nu,men synes stadig det er svært at se for mig hvor meget jeg skal have af hvad til hvert måltid. synes jeg blev fint mæt her til morgen, men kan i dagbogen se at jeg åbenbart burde have mere at spise, eller? og til aftensmaden kan jeg se at der er rigtig rigtig mange kalorier i ris, kan også se at jeg jo nok har spist for meget, men til aftensmad har jeg rigtig svært ved at vurderehvor meget jeg overhovedet burde spise, og hvad kan erstatte risene, så jeg kan undgå alle de kalorier der er i dem?
15 år8. september 2009 kl. 20:47
bruger slettet
re: Stadig svært :O
Du kan altid erstatte risene med grønsager! :) Men det er ok og egentlig også anbefalet i de otte kostråd at man spiser kulhydrater i form af ris, pasta, kartofler eller brød hver dag - i begrænsede mængder selvfølgelig.
Jeg ved ikke om du har hørt om tallerkenmodellen men den hjælper mig meget når jeg skal lave aftensmad.
Den går ud på at 1/4 af portionen udfyldes af protein(kød eller fisk eller tofu hvis man er vegetar), 1/4 skal være kulhydrater(brød, pasta, ris eller kartofler) og 1/2 af tallerkenen skal fyldes med grøntsager.
Du kan godt spise 50-60g ris (rå vægt) til aftensmaden, uden at det vælter dit kalorieregnskab hvis resten af retten er kaloriefattig. Men jeg selv foretrækker selv pasta eller kartofler fordi ris ikke fylder ligeså meget på tallerkenen synes jeg, men det er jo op til en selv.
Jeg ved ikke om du har hørt om tallerkenmodellen men den hjælper mig meget når jeg skal lave aftensmad.
Den går ud på at 1/4 af portionen udfyldes af protein(kød eller fisk eller tofu hvis man er vegetar), 1/4 skal være kulhydrater(brød, pasta, ris eller kartofler) og 1/2 af tallerkenen skal fyldes med grøntsager.
Du kan godt spise 50-60g ris (rå vægt) til aftensmaden, uden at det vælter dit kalorieregnskab hvis resten af retten er kaloriefattig. Men jeg selv foretrækker selv pasta eller kartofler fordi ris ikke fylder ligeså meget på tallerkenen synes jeg, men det er jo op til en selv.
15 år9. september 2009 kl. 06:48
SiriS (slettet)
Jeg synes også det er svært at spise nok først på dagen. kan imidlertid mærke at det sætter energiniveauet i vejret, og min trang til sødt om eftermiddagen er mindsket.
Bliv ved med at registrere og se på næringsindholdet af det du spiser, så vil du lære mere om dine vaner. Brug din kreativitet til at variere med, læs i kosttråden her for inspisration, eller brug biblioteket.
Bliv ved med at registrere og se på næringsindholdet af det du spiser, så vil du lære mere om dine vaner. Brug din kreativitet til at variere med, læs i kosttråden her for inspisration, eller brug biblioteket.
15 år9. september 2009 kl. 14:17
innaj86 (slettet)
mange mange tak i 2 :) vil tage rådene til mig, og især den med tallerkenmodellen, den er snedig! :D
15 år9. september 2009 kl. 21:18
innaj86 (slettet)
åh forresten.. sidder i og¨så og måler ALT hvad i får i løbet af dagen? synes det til tider er lidt besværligt :S
15 år9. september 2009 kl. 21:20
bruger slettet
Jeg vejer en del af min mad, men mange ting skal man bare veje én gang, så ved man hvor meget de vejer. Fx. vejer jeg ikke mit rugbrød eller pålæg fordi jeg ved at en skive rugbrød vejer ca. 50g og en skive pålæg ca.15g.
Den slags lærer man jo hurtigt og så bliver man også god til at bedømme udfra størrelsen på en frugt fx. om den vejer 120g eller 200...
Den slags lærer man jo hurtigt og så bliver man også god til at bedømme udfra størrelsen på en frugt fx. om den vejer 120g eller 200...
15 år10. september 2009 kl. 06:46
innaj86 (slettet)
okay, glæder mig til jeg bliver bedre til at vurdere så hehe :P
15 år10. september 2009 kl. 19:11