Opskrifter

Du læser en tråd i debat > kost

Opskrifter
Jeg søger en masse gerne enkle opskrifter på aftensmad som jeg ikke får dårlig samvittighed af at spise, gerne noget jeg kan lave i større portioner, så jeg kan fryse det ned, da jeg spiser alene mandag, tirsdag og onsdag. må også gerne være noget min kæreste ikke taber sig af at spise, da dette ikke er nødvendigt :) sammen med opskrifterne må i gerne sksrive hvis i ved hvor meget man max må indtage af maden pr. måltid. alt kan bruges, bare der ikke er fisk i ;) på forhånd tak
15 år1. september 2009 kl. 19:34
re: Opskrifter
Du kan evt. lave en stor bunke fuldkornspastasalat - med masser af grønsager og salat selvfølgelig. Og magert fyld som skinke i strimler eller kyllingetern, eller bare lav den vegetarisk evt? Så kan du gemme resterne i køleskabet og tage med i madpakken osv også.
Jeg laver fx ofte en pastasalat med følgende:
1/2 iceberghoved, 1 bundt radiser, 1/2 agurk, 2 spsk persille, 1 pakke skinkestrimler (150g).

Det siger sig selv hvordan man laver den.

Ellers kan du lave din egen råkost med gulerødder, æbler og rosiner, som kan stå i køleskabet og bruges som nemt tilbehør til hvad som helst. Ligeledes med hjemmelavet coleslaw. Det er bare fintsnittet gulerødder og hvidkål blandet med følgende dressing:
Dressing:
1 spsk fedtfattig mayonnaise
2 spsk fromage frais
10 g sukker havsalt
peber

Det var hvad jeg lige kunne komme på... Kan være jeg fylder noget mere på senere! :)
15 år1. september 2009 kl. 21:14
mange tak :) angående pastasalat, jeg troede faktisk at det pasta var lidt fy? men det gælder måske ikke fuldkornspasta....
15 år2. september 2009 kl. 19:01
Man skal passe lidt på med de kulhydrater som ikke er i følge med hverken vitaminer eller kostfibre. F.eks. sukker og hvedemel. Men grov pasta, kartofler, groft brød etc etc er jo basis i kosten.

Jeg tænker på om du kender følgende 3 sites:
- fedtfattig.dk
- opskrifter.heede.dk
- dk-kogebogen.dk

Sidstnævnte er en generel online kogebog, men der er rigtig mange retter i og man kan søge på fedtfattig.

Generelt er sammenkogte retter rigtig gode at fryse. Man kan også lave stegt (ovn eller gryde) eller kogt kød og så genbruge det i biksemad eller pitaer 2-3 dage efter.

Angående det med din kæreste, så plejer jeg at sætte tilbehør på som er lidt fed i det. Sovs, naturligvis. Feta, pesto, smør til brødet, ost til drys, 18% creme fraishe etc etc. Så kan resten af familien få lidt ekstra fedt (især mine børn skal have lidt mere energi i maden fordi de er småtspisende) og jeg kan få en pæn energi-rigtig aftensmad ud af det.

15 år2. september 2009 kl. 19:49
super jakob mange tak, de sider kender jeg ikke :O
15 år3. september 2009 kl. 20:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });