Mere fedt og mindre kulhydrat, hvordan?

Du læser en tråd i debat > kost

Mere fedt og mindre kulhydrat, hvordan?
Jeg har meget svært ved at få den rigtige energifordeling. Jeg får for det meste omkring 15% protein - og det er vel fint nok. Men mine kulhydrater løber altid op omkring de 80% og jeg får ikke mere end nogle få procenter fedt.
Jeg er vegetar og synes ikke rigtig jeg kan finde noget mad uden kulhydrat - er der nogen idéer?
Og er der nogle der har nogle idéer til fedtkilder, der ikke indeholder så mange kalorier?

Håber ikke jeg er for besværlig.
15 år27. august 2009 kl. 20:48
re: Mere fedt og mindre kulhydrat, hvordan?
Det er svært at finde kilder til fedt uden for mange kalorier... Men jeg ville nok spise bananer, avocado, linser, kidneybønner og rugbrød med fedtrige kerner hvis jeg var dig...
Der er en del fedt, men ikke ligeså man kcal som i fx nødder... Jeg ved ikke om du som vegetar spiser fisk eller om det er alt kød du holder dig fra, men ellers er laks og ørred en god sund fedtkilde...

Jeg synes også det er svært at finde mad uden kulhydrater... Jeg synes at hvis man skal op på de rigtige mængder fedt, så må man slet ikke spise ligeså meget og så bliver man lettere sulten...

15 år27. august 2009 kl. 22:37
Alle typer bønner, spinat samt broccoli er alle høj protein grønsager, med lav fedt indhold, prøv at få så mange som muligt præsset ind i din diæt.
Og tofu, men det kender du noko alt til som vegetar :)
Prøv også at spise mindre brød, ris, og kartofler.

lidtfedt.dk
Vælg madtype og check her, er en ok oversigt, bare vær opmærksom på at nogle varer er indtastet af brugere og måske ikke helt rigtige.

Held og lykke :)
15 år28. august 2009 kl. 08:37
Presset, mannas som jeg taster her til morgen :P
15 år28. august 2009 kl. 08:38
Og hvis du ikke er veganer, og kan spise æg, så æg!
Uden blomme er det nærmest 100% prot :)
15 år28. august 2009 kl. 10:12
For at få mere fedt kan du evt. vælge en mere fed ost og generelt bruge lidt flere mælkeprodukter.
OG så synes jeg du skal vælge en god vegetabilsk olie, du kan bruge i madlavningen. Bare 1 tsk ad gangen, du får nogle gode fedtsyrer, men ikke alt for mange kJ.
Og så - som en anden også foreslår - madvarer, fx. brød, med mange kerner. Og måske nogle nødder. Bare 3-5 mandler fx, som e snack.

For at spare på kulhydraterne skal du prøve at tænke lidt alternativt. Hvilke grøntsager kan jeg bruge fx istedet for kartoffel, eller istedet for lasagneplader.
Jeg bruger selv rodfrugter, som jeg skærer i stave, og barer i ovnen, det kan sagtens træde istedet for kartofler, eller fx. tynde skiver squash istedet for lasagneplader. Og bare generalt spise lidt mere grønt, så der ikke er plads til kulhydraterne, at du simpelthen bliver met af grøntsagerne. Det skal lige siges at det så er vigtigt at det er grove grøntsager med mange fibre, for at de mætter, men vælger du mange af de grøntsager får du også en stor mæthedsfornemmelse.

Forresten, hvis du spiser æg er der også lidt at hende i æggeblommen, både ift protein og fedt. 3-4 hele æg om ugen er helt okay, når man fx tænker ift kolesterol.

Louise
15 år28. august 2009 kl. 10:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });