suppe
Du læser en tråd i debat > kostiakob
re: suppe
Jeg er selv ret glad for suppe. Men der findes rigtig mange slags forskellige supper - selv når man kun ser på de fedtfattige/kalorierigtige.
En suppe som er god at kende er fedtforbrændingssuppen: dk-kogebogen.dk
Om den ligefrem forbrænder fedt, ved jeg ikke. Men den er god.
Så er der naturligvis tomatsupper, porre/kartoffelsupper, ærtesuppe og en almindelig grøntsagssuppe:
Man tager hvad køleskab og svaleskab måtte holde af grøntsager skåret i mundrette stykker (porre, pastinak, persillerod, selleri, kål - helst grove grøntsager evt suppleret med fine grøntsager som tomat og champignon). Det koger man så indtil det er kogt sammen med en boullion-terning og evt lidt krydderi (hvidløg, karry, chili eller grønne krydderier). Jeg plejer at koge en kartoffel med fordi jeg rigtig godt kan lide kartoffel i suppe.
Rødbeder giver suppen en lidt underlig farve :-)
Lidt eddike kan tage den værste prutlugt fra kålen.
Jeg koger ofte også suppe på kyllingeskrog - altså hvis jeg parterer en kylling før jeg tilbereder den, så kan man koge suppe på vingespidser og skrog. Husk at skumme suppen. Den kan fryses.
En suppe som er god at kende er fedtforbrændingssuppen: dk-kogebogen.dk
Om den ligefrem forbrænder fedt, ved jeg ikke. Men den er god.
Så er der naturligvis tomatsupper, porre/kartoffelsupper, ærtesuppe og en almindelig grøntsagssuppe:
Man tager hvad køleskab og svaleskab måtte holde af grøntsager skåret i mundrette stykker (porre, pastinak, persillerod, selleri, kål - helst grove grøntsager evt suppleret med fine grøntsager som tomat og champignon). Det koger man så indtil det er kogt sammen med en boullion-terning og evt lidt krydderi (hvidløg, karry, chili eller grønne krydderier). Jeg plejer at koge en kartoffel med fordi jeg rigtig godt kan lide kartoffel i suppe.
Rødbeder giver suppen en lidt underlig farve :-)
Lidt eddike kan tage den værste prutlugt fra kålen.
Jeg koger ofte også suppe på kyllingeskrog - altså hvis jeg parterer en kylling før jeg tilbereder den, så kan man koge suppe på vingespidser og skrog. Husk at skumme suppen. Den kan fryses.
15 år27. august 2009 kl. 10:24
bruger slettet
Hej.. Bogen der hedder 500 supper er super god.. Ellers laver jeg en suppe ofte som både er fedt forbrændende og smager super godt..
Rød peber og chilisuppe
225 gram peberfrugt - udkernede og skive skårne
1 løg skivet
2 fed hvidløg, knust
1 chilipeber, hakket
3 dl flåede tomater
6 dl grøntsagsboilion
2 tsk hakket basilikum (jeg brugte lidt almindelig basilikum tørret)
1. Kom pebrene i en stor gryde sammen med løg, hvidløg og chili. Tilsæt de flåede tomater og grøntsagerne og bring det i kog under omrøring.
2. Skru ned for varmen og lad det simre i 20 min eller indtil pebrene er blevet bløde. Hæld væden fra i en skål for sig.
3. Pres grøntsagerne gnnem en sigte med bagsiden af en ske, eller kom det i en foodprocesser og blend det til en lind masse.
4. Kom grøntsagspureen i en ren gryde sammen med kogevæden. Tilsæt basilikum og sæt det over ilden, til det er varmt. Server straks.
Den bliver ekstra god med lidt creme fraiche eller youghurt naturel..
Den er super forbrændende da der ikke er mange kalorier i den. 55 pr 100 gram
Den kan findes i bogen Vagetarretter - ISBN 1-40542-270-x
Rød peber og chilisuppe
225 gram peberfrugt - udkernede og skive skårne
1 løg skivet
2 fed hvidløg, knust
1 chilipeber, hakket
3 dl flåede tomater
6 dl grøntsagsboilion
2 tsk hakket basilikum (jeg brugte lidt almindelig basilikum tørret)
1. Kom pebrene i en stor gryde sammen med løg, hvidløg og chili. Tilsæt de flåede tomater og grøntsagerne og bring det i kog under omrøring.
2. Skru ned for varmen og lad det simre i 20 min eller indtil pebrene er blevet bløde. Hæld væden fra i en skål for sig.
3. Pres grøntsagerne gnnem en sigte med bagsiden af en ske, eller kom det i en foodprocesser og blend det til en lind masse.
4. Kom grøntsagspureen i en ren gryde sammen med kogevæden. Tilsæt basilikum og sæt det over ilden, til det er varmt. Server straks.
Den bliver ekstra god med lidt creme fraiche eller youghurt naturel..
Den er super forbrændende da der ikke er mange kalorier i den. 55 pr 100 gram
Den kan findes i bogen Vagetarretter - ISBN 1-40542-270-x
15 år30. august 2009 kl. 17:16
Marinne (slettet)
Tusind tak, Marie!
Har lige prøvet din suppe anbefaling. Den er jo fantastisk og husets tre teenagere kunne også lide den!!! Det var virkelig en succes!
Mange hilsner
Marinne
Har lige prøvet din suppe anbefaling. Den er jo fantastisk og husets tre teenagere kunne også lide den!!! Det var virkelig en succes!
Mange hilsner
Marinne
15 år31. august 2009 kl. 21:28
iakob
Jeg lavede suppe her til aften - med denne opskrift:
fedtfattig.dk
(Gå ind på fedtfattig siden først - ellers får du en fejlmedling fra sitet). Opskriften hedder Fyldig chili-kødsuppe.
Jeg puttede sukkerærter i i stedet for bønner, 2 porrer og 1 løg, brugte suppen fra noget kogt oksekød fra tidligere på ugen og puttede 2 fintskårne persillerødder i og ingen bladselleri - fordi opskriften er af den slags man kan variere alt efter hvad man nu har af gode grøntsager.
Jeg spiste 500 gram og fik deri omkring 1.200 kJ - og så en bolle samt en lille smule creme fraise og en teskefuld ekstra chili ovenpå.
Det er en god, lækker kraftig suppe!!
fedtfattig.dk
(Gå ind på fedtfattig siden først - ellers får du en fejlmedling fra sitet). Opskriften hedder Fyldig chili-kødsuppe.
Jeg puttede sukkerærter i i stedet for bønner, 2 porrer og 1 løg, brugte suppen fra noget kogt oksekød fra tidligere på ugen og puttede 2 fintskårne persillerødder i og ingen bladselleri - fordi opskriften er af den slags man kan variere alt efter hvad man nu har af gode grøntsager.
Jeg spiste 500 gram og fik deri omkring 1.200 kJ - og så en bolle samt en lille smule creme fraise og en teskefuld ekstra chili ovenpå.
Det er en god, lækker kraftig suppe!!
15 år4. september 2009 kl. 18:38
XeniaJensen (slettet)
Jeg laver ofte en karrysuppe med rejer
pr. pers:
1 tsk olie
løg, chili og hvidløg efter smag
100 g gulerod
100 g broccoli
100 g minimajs
2,5 dl vand + 1 bouillonterning
1/2 ds kokosmælk (helst light, da den almindelige er meget fed)
100 g rejer
evt. lidt nudler
Løg, hvidløg og chili finthakkes og svitses kort i den varme olie.
TIlsæt broccoli og gulerødder, som skal være i lige store stykker. Efter et par minutter hældes vandet over og bouillonterningen tilsættes. Suppen koger i ca. 3-5 minutter med grønsagerne.
Tilsæt nu kokosmælk, kog op og varm herefter majs og rejer i suppen.
Super lækker!!
pr. pers:
1 tsk olie
løg, chili og hvidløg efter smag
100 g gulerod
100 g broccoli
100 g minimajs
2,5 dl vand + 1 bouillonterning
1/2 ds kokosmælk (helst light, da den almindelige er meget fed)
100 g rejer
evt. lidt nudler
Løg, hvidløg og chili finthakkes og svitses kort i den varme olie.
TIlsæt broccoli og gulerødder, som skal være i lige store stykker. Efter et par minutter hældes vandet over og bouillonterningen tilsættes. Suppen koger i ca. 3-5 minutter med grønsagerne.
Tilsæt nu kokosmælk, kog op og varm herefter majs og rejer i suppen.
Super lækker!!
15 år23. oktober 2009 kl. 18:50
Belfast (slettet)
Afprøvede lige en supersuppe igår.
1 ds. flåede tomater
1 sød rød peberfrugt (snackpeber)
2fed hvidløg
1 løg
1bouillonterning
oregano
salt peber
Put det hele i en gryde og når løgene er dejlig bløde blendes suppen...mums fillibabba kan jeg bare sige
1 ds. flåede tomater
1 sød rød peberfrugt (snackpeber)
2fed hvidløg
1 løg
1bouillonterning
oregano
salt peber
Put det hele i en gryde og når løgene er dejlig bløde blendes suppen...mums fillibabba kan jeg bare sige
15 år4. november 2009 kl. 09:11
Er der nogen der har nogle gode suppeopskrifter...