Sundere frikadeller

Du læser en tråd i debat > kost

Sundere frikadeller
Jeg søger en god opskrift på deller/farsbrød, som man kan fryse og så bare tø op fx hver dag til frokost. Pt laver jeg dem af 500 gr kalv/flæsk, 1 æg, 50 gram most kartoffel, 100 gram revet gulerod, 100 gram løg, lidt mel og lidt mælk. Jeg ville jo gerne have lidt flere grøntsager i, evt linser så de mættede endnu mere for færre kcal. Så kom frisk med alle jeres gode idéer :)
15 år27. juni 2009 kl. 01:27
re: Sundere frikadeller
Hej Frk Jakob,

Nu er det noget tid siden, at jeg har lavet dem, og opfandt dem selv, så er ikke helt 100 pc sikker på mængden af ingredienser, da jeg sjussede mig frem. Disse frikadeller er lavet på kylling og er rigtig gode på rugbrød eller som et lille mellemmåltid (samt til det almindelige aftensmåltid). Desuden er der masser af protein i fra kyllingekødet, så de mætter godt og er med til at vedligeholde muskelmassen under vægttab, hvilket jo holder gang i forbrændingen.

Kyllingefrikadeller:

500 g hakket kyllingekød
1 æg
1 spsk hvedemel
2 spsk rasp
en sjat mælk af den lette slags
en halv revet squash
1 revet gulerod
1 revet løg
en lille håndfuld friske urter såsom purløg og persille
salt og peber

Det hele blandes sammen og stilles evt på køl en halv times tid. Formes herefter til frikadeller og steges i ovnen indtil gennemstegt (det varierer fra ovn til ovn, og jeg kan ikke huske, hvor lang tid jeg gav dem, men jeg vil gætte på omkring 20 - 25 min ved 180 grader burde være nok).

Håber det kan bruges :)
15 år27. juni 2009 kl. 15:51
Hej

Jeg plejer at rive selleri og komme i når jeg laver frikadeller. Man smager ikke sellerien og selv mine børn spiser dem uden beklagelser.

Mvh Buffy
15 år28. juni 2009 kl. 14:34
Jeg kan ikke lide selleri, men squash var en god ide. Og så vil jeg prøve med kylling, der er jo noget færre kcal i end kalv/flæsk.
15 år29. juni 2009 kl. 15:15
Jeg laver mine frikadeller på hakket skinkekød med 3-5 % fedt - så kan man i hvert fald ikke gi' grisen skylden hvis de er fede :)

Derudover putter jeg køgte røde linser i (de kan ikke smages, giver bare konsistens og fibre), og nogle gange lidt kogt broccoli - men det afhænger jo af, hvad man kan li' at putte i sin mund, om man kan li' det. Jeg plejer at blende broccolien, da den så er lettere at røre ud i farsen, men kan man også mose den grovere og stadig få et godt resultat.
15 år30. juni 2009 kl. 17:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });