#2 af Belfast (slettet)
Krydderurter / grillmad???
Du læser en tråd i debat > kostBelfast (slettet)
re: Krydderurter / grillmad???
Det lyder bare super lækkert...
Jeg er også stor fan af krydderurter og bruger dem også i alt.
Basilikum er lettere at få til at gro i en stor krukke inde eller i drivhuset.
Jeg har købt en alm lille plante som jeg har delt og nu er den bare kæmpestor.
man må kun plukke de nye topskud så kommer der nemlig flere ny og den vokser...
Rikke
Jeg er også stor fan af krydderurter og bruger dem også i alt.
Basilikum er lettere at få til at gro i en stor krukke inde eller i drivhuset.
Jeg har købt en alm lille plante som jeg har delt og nu er den bare kæmpestor.
man må kun plukke de nye topskud så kommer der nemlig flere ny og den vokser...
Rikke
15 år3. juni 2009 kl. 16:25
iakob
Tak for tippet omkring topskud. Min mor dyrkede grøntsager og kartofler, men ikke andre krydderurter end persille og purløg - så jeg er ikke helt bekendt med alle tips :-)
Jeg vil bruge topskuddet i morgen fra den ene basilikumplante som jeg har stående indenfor i en potte.
I øvrigt har jeg også købt mig en chili-potteplante hvor små, grønne chilier nu begynder at titte frem. Jeg har tyndet en smule ud i blomsterne ud fra den devise at så bliver der måske mere af de enkelte chilier som er tilbage. Den glæder jeg mig også til at prøve.
Jeg vil bruge topskuddet i morgen fra den ene basilikumplante som jeg har stående indenfor i en potte.
I øvrigt har jeg også købt mig en chili-potteplante hvor små, grønne chilier nu begynder at titte frem. Jeg har tyndet en smule ud i blomsterne ud fra den devise at så bliver der måske mere af de enkelte chilier som er tilbage. Den glæder jeg mig også til at prøve.
15 år3. juni 2009 kl. 19:50
Buffy1 (slettet)
Hej Iakob
Ang. chilli så har jeg lært at man skal nippe den første blomst af, fordi der så skulle blive et større udbytte. Om det virker ved jeg ikke, fordi jeg altid nipper den første blomst, så jeg har ikke prøvet at lade være og se hvordan det så går.
Krydderurter....Jo smere smag jo bedre, så bliver maden mere indbydende. Jeg dyrker selv flere forskellige slags.
Jeg har i øvrigt prøvet en krydderurt som smagte ligesom karry. Karry er normalt en blanding af forskellige krydderier, men karry krydderurten var også god. Desværre kan den ikke overvintre...
Ang. chilli så har jeg lært at man skal nippe den første blomst af, fordi der så skulle blive et større udbytte. Om det virker ved jeg ikke, fordi jeg altid nipper den første blomst, så jeg har ikke prøvet at lade være og se hvordan det så går.
Krydderurter....Jo smere smag jo bedre, så bliver maden mere indbydende. Jeg dyrker selv flere forskellige slags.
Jeg har i øvrigt prøvet en krydderurt som smagte ligesom karry. Karry er normalt en blanding af forskellige krydderier, men karry krydderurten var også god. Desværre kan den ikke overvintre...
15 år4. juni 2009 kl. 11:00
Vi har dild, salvie, rosmarin, koreander, estragon, timian, basilikum (som jeg har svært ved at få til at gro), oregano, purløg, kinesisk purløg, kruspersille, bredbladet persille, blomsterkarse og hjulkrone. Det meste af det er ikke helt oppe endnu, men vi er begyndt at høste - med måde.
Men jeg hentede et stort bundt dild idag - hakkede det og blandede det i 0,5% A38 (10 gram dild i 50 gram A38). Så tog jeg resterne af nogle nye kartofler som vi havde kogt og puttede dem i. Det smagte vidunderligt ! Der skulle nok have været lidt forårsløg eller purløg i for at gøre det perfekt - men jeg sad altså der med en tynd omgang syrnet mælk som faktisk smagte bedre end en normal omgang kartoffelsalat-dressing med mayonaise og så videre.
Så én af mine strategier hen over sommeren vil i hvert tilfælde være at fylde maden af smag via krydderurter. Hvis maden smager af en masse, så nyder man maden mere og man bliver mæt både fysisk og psykisk.
Måske er det et godt råd at hvis man skal lave grillmiddag, så kan man godt investere i 1-3 bundter/potter krydderurter, som man bruger i maden / salaten.
I øvrigt kan jeg også se at f.eks. dild indeholder meget A, B9 og C vitamin samt en masse calcium og kalium. Så det er helt sikkert også sundt :-)