Hørfrø

Du læser en tråd i debat > kost

Hørfrø
Kan det virkelig passe at hørfrø passerer ufordøjet? Dvs. så man bare kan spise løs af dem, uden at det skal tælles med i regnskabet?
Mvh. Anne-Kathrine
15 år25. maj 2009 kl. 18:13
re: Hørfrø
Ikke helt.. En del af hvert hørfrø bliver optaget...
En god løsning er at knuse dem og spise dem til morgenmaden... Jeg bruger dem selv i nogle supesunde kiks - som desuden mætter vildt godt...

15 år26. maj 2009 kl. 07:13
Supersunde kiks? Det må du vist hellere fortælle mere om Marie :)
15 år26. maj 2009 kl. 18:29
Ved du hvor stor en del af dem der bliver optaget? Jeg synes nemlig jeg har hørt så meget forskelligt!
Må jeg spørge hvorfor det er en god idé at knuse dem?
15 år26. maj 2009 kl. 18:45
1. Hørfrø:
Hvis man vil frigøre vitaminerne som omega 3 der er i dem skal de knuses... Hvis de ikke bliver knust passere de kun ved at afgive ganske lidt af skalen og derved intet som er sundhed givende. Hvis man spiser 1 til 2 spiseskefulde om dagen mindskes risikoen for at blive ramt af bland andet depressioner, hjertekar sygdomme, diabetes og leddegigt samtidig med at det styrker hud og hår.
Dog skal man huske at hvis man knuser dem skal man holde dem i køleskabet eller indtage dem med det samme da de ellers bliver let harske..

2. Sunde kiks
1dl havregryn
1dl hørfrø
1dl solsikkekerner
1dl sesamfrø
1dl græskarkerner
½dl olie
3½dl speltmel (grundet det ikke skal være ren stivelse som fx hvedemel)
1tsk. bagepulver
2tsk. salt (små)
2½dl koldt vand

Det hele blandes og røres godt. Ovnen tændes på 200 grader.
Man tager ca halvdelen af dejen og putter på et stykke bage papir, tager derefter et andet stykke og putter ovenpå og ruller ud herimellem. Man skærer dejen i fornuftige stykker (efter det øverste papir er fjernet igen) og bager i 16 - 18 min ( de skal være sprøde).

Samme fremgangs måde med plade nummer 2.

Jeg spiser et par kiks om formiddagen eller eftermiddagen når jeg bliver lækker sulten. De er super sunde da der er mange slags kerne, vitaminer osv i.

Hvis der er nogle der prøver dem vil jeg gerne i skriver resultater tilbage så jeg kan få en reaktion på om det bare er mig der er tosset med dem..

Marie
15 år26. maj 2009 kl. 20:53
Lige et ekstra tips. Rul kiksene så tynde som muligt... På dem må de bliver de ekstra sprøde og lækre
15 år27. maj 2009 kl. 07:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });