Jeg laver nogle gange gulerods-tzatziki (eller hvordan det nu staves;)
Men der river du nogle gulerødder, presser noget hvidløg (efter smag)
og blander det med græsk yoghurt 0,2 %, det smager virkelig godt, og endnu bedre dagen efter :D
Jeg tror jeg kunne komme med flere forslag, men det er lidt svært når du siger du er kræsen, men ikke nævner hvad du kan lide/ikke lide..
Ellers er det altid nam med rodfrugt-fritter, fx gulerod, pastinak, sød kartoffel og almindelig kartoffel skåret i stave og bagt mellem ½-1 time i ovnen med nogle krydderier og lidt olie. Rodfrugterne er gode fordi de er sunde men også fordi at når de bliver bagt får de en meget sødlig smag :)
Eller skær nogle cherrytomater i halve og læg dem i et ovnfast fad med skæresiden opad og drys med krydderi (fx vegeta) og en anelse sukker for at få tomaternes sødme frem) og bag dem ved ca 200 c i ca en halv time (husk at smør fadet med noget fedtstof eller hænger de fast)..
Eller (nu kommer det hele, hehe) kog nogle grønne bønner og vend dem med lidt olie og citronsaft og lad dem trække en times tid, ved servering drysses de med tørristede pinjekerner, den er virkelig god!
(lad være med at købe færdigristede pinjekerner, men rist dem selv på en pande, smager bedre) bønnerne kan godt blive lidt brunlige, men det går ikke ud over smagen..
Håber det kan bruges :D Kan lige ligge mit hoved i blød og se om jeg kan finde nogle flere opskrifter
Mvh
Kiwi
#2 af yummiekiwi (slettet)
Jeg savner noget lækket (og sundt, naturligvis) tilbehør til mine aftensmåltider. Jeg har svært ved at få grøntsager nok til dagligt, og nogle grøntsager ved siden af det egentligt tilbehør bliver aldrig noget jeg rigtig fanger. Så jeg mangler nogle forslag til tilbehør der "kun" er grøntsager på en spændende måde, som gør at jeg fylder tallerkenen med det.
Jeg laver ind i mellem broccoli/bønne fad ved at ta' nogle broccolibuketter og nogle grønne bønner, hælder en fedtfattig ostesauce (fx. Kelda Simply Cheese) over, og smide det i ovnen. Det smager skønt samtidig med at det er fornuftigt skruet sammen energimæssigt og det indeholder en form for sovs, så det hænger fast på det der serveres til :D
Har I noget lignende tilbehør I tør dele opskriften på? :)