No diet day

Du læser en tråd i debat > kost

No diet day
Nogen der har hørt om dette fænomen?

Det synes at være opstået i USA, at man én dag om året undlader at tænke på sit udseende overhovedet, er stolt af sine deller og fokuserer på sit indre og hvad man er værd. Det er en dag hvor man glemmer alt om slankekure og nyder livet fuldt ud, uden at bekymre sig om at råde bod på sine "synder".
Det betyder selvfølgelig ikke at man skal løbe ind på McD og købe ti cheeseburgers, men bare at man måske skal bage en lækker kage eller nyde et veltilberedt måltid på en restaurant uden at absolut skulle vælge den magreste ret på kortet, og uden at sidde og få dårlig samvittighed.

Denne dag er d. 6 maj, har jeg set på facebook.

Hvad synes I om det og er det en god idé?
15 år7. april 2009 kl. 19:06
re: No diet day
For mig er hver dag en no diet day. For jeg sidder ikke på restaurent og får dårlig samvitgighed hvis jeg ikke vælger det magreste på kortet, jeg tænker ikke kun i kcal men i velvære hver eneste dag.

Ja, jeg har et projekt om at tabe mig. Eller faktisk har jeg ikke et projekt om at tabe mig, men et projekt om at spise sundere og få en masse flere år på denne dejlige jord. Og når man spiser sundt (masser af grønt, mange måltider i løbet af dagen, så blodsukker holdes stabilt, små portioner med en korrekt næringssammensætning) - så taber man sig altså helt automatisk.

Jeg hader folk der går på kur, for når de så når deres mål, så begynder de straks at proppe sig med alt det de har fornægtet sig slev i processen. Jeg elsker derimod folk der lægger deres kost- og motionsvaner om - for evigt! Det er den slags der virker. Og det betyder ikke, at du fra nu af og til du dør skal dyrke 4 timers motion om dagen - det er muligt at det er din vej til din drømmevægt, men når du så når vægten, så hold da fast i de sunde 30 minutters motion om dagen istedet for at falde tilbage i sofaen.

Nå, du spurgte vist egentligt bare om jeg synes no diet day er en god idé.... jeg synes man burde være stolt af sit udseende hver dag, og tænke på hvor meget man betyder for sine omgivelser - uanset hvor stor eller lille man er.
15 år9. april 2009 kl. 12:03
Jeg synes det lyder fantastisk, men en dag om året er vist ikke nok!

Jeg deler på mange måder ikke fedahias holdninger. Jo selvfølgelig er livsstils omlægningrer bedre end en decideret kur. lagde selv min livsstil om for flere år siden og har tabt mig mange kilo, så jeg idag er relativt tynd. Selvom jeg har lagt mit liv om og nu er i en vægtvedligeholdelsesfase, betyder det ikke jeg tænker mindre på mad- tværtimod. Når Fedania taler, lyder det som om det kun bliver lettere, når målet nåes. jeg er stærkt stærkt uenig! For så er det de små udsving der tæller og angstem for at blie tyk igen der gnaver. Man kan sagtens leve meget sundt (dyrker selv flere timers motion dagligt) og leve sundt ( spiser stort set aldrig usunde fødevarer; aldrig lyse kornprodukter og drikker meget meget meget sjældent) Men på trods af det kan man sagtens tage på. På et tidspunkt når man til et punkt, hvor kroppen skriger på mad, og man med nemhed kommer op på 2000 og flere kalorier bare i kål og pære. jeg er 100 gange mere obs ´nu end før.

Så jo 6.maj er da en fin dag, hvis man kan få sindet med, hvilket jeg tror er svært, men generelt synes jeg der skal gøres noget seriøst ved skønhedsidealet, så det ikke bare er en dag årligt...
15 år11. april 2009 kl. 07:39
Jeg tror du misforstår mig, hvis du læser, at jeg tror det bliver lettere når målet er nået. Naturligvis vil man altid have frygten for at falde tilbage i de gamle vaner - det jeg skriver er, at jeg ikke mener man skal lade sig styre af den frygt, men istedet være stolt af sig selv og sin krop hver eneste dag, lade være med at have dårlig samvittighed over hvad man vælger på restauranten osv.
Det er okay at ta' på restaurant ind i mellem, når bare man holder fast i de gode vaner alle de andre dage og måske lige giver den en ekstra skalle med motionen ovenpå en tur på restaurant.
15 år12. april 2009 kl. 11:04
Lige en tilføjelse: Mange overvægtige er blandt andet blevet det pga. lavt selvværd. Det skal der arbejdes på hver dag, ikke kun én dag om året. Og det gør man ved at værdsætte sig selv, sige til sig selv at man er flot hver dag, forklare en selv hvor mange evner man har osv.

Jeg går ind for at være glad for ens udseende og stole på sit eget værd hvad eneste dag, så man bliver et helt menneske.
15 år12. april 2009 kl. 11:07
Jeg tror også at det er meget vigtigt for et vægttab at man ikke starter dagen med at stå sur foran spejlet og kritisere hver en tomme af kroppen. For at kunne finde motivationen til vægttabet, tror jeg at man skal sige "jeg er god nok som jeg er, jeg gør dette for at finpudse mig selv og for at blive sundere", i stedet for at tænke "ej jeg fortjener ikke at leve før jeg har tabt 20kg, jeg er fed, grim og værdiløs"... Jeg tror meget at glade tanker og højt selvværd er en god byggegrund for vægttab og påvirker vægten i den rigtige retning.
15 år13. april 2009 kl. 11:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });