#2 af sss (slettet)
Havregrød er bedst!
Du læser en tråd i debat > kostsss (slettet)
re: Havregrød er bedst!
Wow! vildt nok.. Jeg fik det her i dag, jeg tog ca. 30 gram havregryn+ lidt sødemiddel og lavede havregrød af det med vand - og det bliver faktisk en ganske stor portion som er meget mættende..Regnede det ud til at blive ca 100kcal for en stor og mættende portion - jo tak ! :)
15 år30. januar 2009 kl. 19:58
Spacy
Hold da helt op det kan sgu da ikke passe! 4/5 mindre energi fordi det bliver kogt????
Tænkte jeg først da jeg så dit indlæg. Jeg var også inde at læse artiklen.
Men ved nærmere eftertanke kan jeg jo godt regne ud at havregrynene suger en masse vand under tilberedningen og dermed bliver de tungere ;-)
Flovt - hvor dum har jeg lov til at være?
I det hele tage har jeg meget svært ved at finde rundt i alt det der med øgning og svind i vægten af maden ved kogning/stegning.
Tænkte jeg først da jeg så dit indlæg. Jeg var også inde at læse artiklen.
Men ved nærmere eftertanke kan jeg jo godt regne ud at havregrynene suger en masse vand under tilberedningen og dermed bliver de tungere ;-)
Flovt - hvor dum har jeg lov til at være?
I det hele tage har jeg meget svært ved at finde rundt i alt det der med øgning og svind i vægten af maden ved kogning/stegning.
15 år2. februar 2009 kl. 16:12
tynd74
hej igen spacy
det der med øgning og svind i maden har jeg heller aldrig fundet ud af. men jeg fik et råd herinde da jeg startede for 2 år siden. og det var ganske enkelt at veje maden når den var tilberedt , både kogt eller stegt.
selvf. gryderetter blev vejet sammen med råvarerne men ellers som nævnt og feks kartofler blev jeg rådet til at tage 150gram af og når det er ris eller spaghetti jeg får vejes det kogt og bliver divideret med tallet 3. så har man den rå mængde men kan taste ind.
lise
det der med øgning og svind i maden har jeg heller aldrig fundet ud af. men jeg fik et råd herinde da jeg startede for 2 år siden. og det var ganske enkelt at veje maden når den var tilberedt , både kogt eller stegt.
selvf. gryderetter blev vejet sammen med råvarerne men ellers som nævnt og feks kartofler blev jeg rådet til at tage 150gram af og når det er ris eller spaghetti jeg får vejes det kogt og bliver divideret med tallet 3. så har man den rå mængde men kan taste ind.
lise
15 år2. februar 2009 kl. 17:19
Anonym
hvad bruger i til at lave havregrød?
+ tid?
den skal være så kcaloriefattig som muligt
evt både opskrift med vand og mælk....
bare så jeg har forholdene :)
+ tid?
den skal være så kcaloriefattig som muligt
evt både opskrift med vand og mælk....
bare så jeg har forholdene :)
15 år4. februar 2009 kl. 22:16
XeniaJensen (slettet)
Hvis du vil gøre som jeg, og lave grøden i mikrobølgeovn - hvilket er klart det nemmeste og hurtigste, kan du tage 50 g havregryn (ca. 1 dl) og 250 g vand eller mælk (2,5 dl) Det blandes i en skål, der er stor nok til at grøden kan koge lidt - uden at koge over. Og det er mest snedigt, hvis du tager en du også kan spise grøden af - så sparer man lidt opvask ;) Jeg plejer at give grøden 2 min ved højeste effekt (900 watt) og derefter 30 sek à en eller to gange - indtil jeg synes det har den rette konsistens. Det er smart, hvis det er lidt mere flydende , når man tager det ud, end man kan lide at spise den, da det stivner en smule når det køler. Ellers ender man med noget, der minder svagt om indtørret fugemasse.
Håber det hjælper.
Håber det hjælper.
15 år5. februar 2009 kl. 11:44
sqzee (slettet)
Jeg har ikke spist havregrød længe, men jeg plejede at putte kanel på, og så smagte det meget bedre.
Kanel er jo 0 kcal, så det burde ikke gøre noget. Spiser i det virkelig uden nogeT?
Kanel er jo 0 kcal, så det burde ikke gøre noget. Spiser i det virkelig uden nogeT?
15 år5. februar 2009 kl. 14:46
bruger slettet
Der skal en god top på dl. målet, hvis det skal rumme 50 g.
Og lidt betyder det da, hvis man er meget nøjeregnende med kalorierne.
Og lidt betyder det da, hvis man er meget nøjeregnende med kalorierne.
15 år5. februar 2009 kl. 21:22
Anonym
Havregrød er i det hele taget nemt og hurtigt at lave, men ja, har også lavet det af ca. 30-40 gram havregryn og vand (som jeg nu synes det passer, har ikke målt vandet det af før) og evt put lidt bananstykker og lidt rosiner/nødder på, når det har været i gryden.
Det er kun mellem 100-150kcal :-)
Det er kun mellem 100-150kcal :-)
15 år5. februar 2009 kl. 21:40
claus (slettet)
Jeg laver også havregrød kun af havregryn, vand og salt og spiser den helt uden noget på - det smager jo godt :-)
15 år5. februar 2009 kl. 22:08
(et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet)
som siger at havregrød indeholder 1/5 kcal i forhold til havregryn og specielt grovvalsede er gode.